Režie:
David TwohyScénář:
David TwohyKamera:
Mark PlummerHudba:
Boris ElkisHrají:
Steve Zahn, Timothy Olyphant, Milla Jovovich, Kiele Sanchez, Marley Shelton, Chris Hemsworth, Dale Dickey, Katie Chonacas, Holt McCallany, Angela Sun (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Cliff (Steve Zahn) a Cydney (Milla Jovovich) jsou mladý pár dobrodruhů, který tráví své líbánky na cestách po nejkrásnějších a nejodlehlejších plážích na Havaji. Při cestách po divokých, opuštěných stezkách si připadají jako v ráji. Když se ale setkají se skupinkou vyděšených turistů, kteří probírají děsivou vraždu jiného páru, začínají přemýšlet o tom, zda by se neměli raději vrátit.
S jistým váháním se připojí k dalším dvěma párům – Nickovi (Timothy Olyphant) s Ginou (Kiele Sanchez) a Kaleovi (Chris Hemsworth) s Cleo (Marley Shelton) – a záhy se situace začne vyhrocovat. Daleko od civilizace a záchrany začíná každý působit jako hrozba a nikdo neví, komu vlastně může věřit. Začíná brutální boj o přežití a z ráje na zemi se stává opravdové peklo.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (791)
Exploitation proměňující se s každou přibývající minutou v kaufmanovské rošády soupeřícího scénáristy a jím utvářené postavy-golema. Jak si povšimli někteří postmoderní teoretici kultury, reprezentace vyhnání z ráje (podle židovské tradice je golemem v podstatě první člověk, Adam) a odloučení člověka od přírody se v Dokonalém úniku od mu podobných 70kových filmů jako Vysvobození proměnila - už se nejedná o tradiční varování, ale o ironické zdůraznění směšnosti dané katastrofy. Tradiční tragické zápletky se stávají komedií a katarze se proměňuje v pointu. Byl to však už Franz Kafka, kdo přišel s tezí, že moderní doba vytěsnila z lidského života tragično a nahradila je mnohem méně invenčním grotesknem. ()
Holy goat! Úvodní hodina narvaná hláškama a odkazama je prima, ale záverečný akční inferno je bezkonkurenčně nejchutnějším béčkovým žvancem, co jsem letos viděl. Dejte Twohymu Uncharted, 100 mega a Olyphanta, a já u toho umřu blahem. P.S.: Jestli bude Hemsworth vypadat v Thorovi takhle drsně, tak hodně štěstí každýmu, kdo se mu postaví do cesty. P.P.S.: Napodruhé, kdy si všímáte detailů a odhalujete dvojsmysly v některých dialozích, se zábava ještě zlepšuje. Třetí projekce je jistá, pátá hvězda nevyloučená. ()
Dokonalý únik pracuje s podobným principem jako Dokonalý trik. Předem nás informuje o tom, co se chystá, ale protože chceme být překvapeni, baštíme tvůrcům všechny falešné stopy (mnoho podezřelých párů, mnoho ostrých předmětů) a mile „WTF“ dojem se nakonec dostaví. Efekt je tady stejně jako u Hitchcocka důležitější než věrohodnost. Na základě jednoho zhlédnutí nedovedu posoudit, nakolik solidní jsou základy onoho podfuku, jestli přeci jen nejde o příliš prudký úhybný manévr. Není to ovšem jediný důvod, proč chci film vidět znovu. Líbí se mi, jak Twohy režíruje. Pomalu, velmi nenápadně zrychluje tempo a poslední minuty jsou opravdu zběsilé, aniž by narušovaly celkovou strukturu. Po celou dobu nemáme jistotu, zda-li sledujeme romantickou komedii, psychothriller nebo survival horor. Nejistota společně se sympatickým nadhledem nonstop visí ve vzduchu. Potěší taky řada filmových narážek, ať formou hlášek, gest nebo obecnějších (vý)jevů (několikrát jsem měl pocit, že „tohle“ už jsem párkrát viděl v nějakém žánrově jasněji zařaditelném filmu). Znamenitá je práce se zvukem v závislosti na různé vzdálenosti jeho zdroje od postavy i spousta dalších technických detailů, ale film by nemohl správně fungovat bez herců, u nichž není až do zvratu jisté, na čem jsme. Dokonalost úniku tkví v tom, že se sleduje stejně příjemně jako perfektně zvládnutá žánrovka, přičemž sám jednoznačnému žánrovému zařazení ladně uniká. 75% Zajímavé komentáře: kleopatra, Nathalie, Subjektiv, O*R*I*N, neoBlast, mcb, Martinius ()
„Ja už idem, bejby.“ Nelogické správanie (štverá sa k vám na útes sériový vrah, bodnete mu nožík do ruky a utekáte preč?) a robenie naprieky (keď to hrdinovia potrebujú, nikde ani nohy, ale keď začínajú víťaziť, objaví sa policajná helikoptéra a pokladá ich za vrahov?). To sú mínusy. Plusy: prekvapivo dobré herecké výkony (od Timothyho Olyphanta cez Chrisa Hemswortha po Millu Jovovich), krásny Havaj, prekvapivé napätie, nečakaná akcia. To, čo DOKONALÝ ÚTEK povyšuje na niečo viac, než je len ďalší z desiatok psychotrilerov, v ktorých rodinu ohrozuje niekto psychicky labilný, je však až nečakaný zvrat, ku ktorému dôjde polhodinu pred koncom. Vďaka nemu je repríza ešte zábavnejšia, ako premiéra. Dokonalý únik sa mi každým ďalším pozretím páči viac a viac. Poctivá, fajnová prácička. ()
Rádoby promyšlená žánrová hříčka tvářící se, že nakope prdel nejen postavám ve filmu, ale i divákovi. Přesně ten typ filmu, který vám u další (rozuměj druhé, většinou třetí) projekce při znalosti konceptu (a pointy) nedá vůbec nic. Poprvé jsem se nechal "ojebat" téměř až do finálního prozrazení, podruhé už děkuji nechci. Nápad vcelku originální, zpracování standardní v rámci konvencí, zážitek značně rozporuplný. Diskutabilních momentů a detailů tam na mě bylo až příliš. ()
Galerie (71)
Zajímavosti (5)
- Hlavní záporná postava používá ve filmu ojedinělou krátkou verzi pistole Colt 1911 tzv. 1911 Compact ráže .45 na sedm nábojů. Schválně si spočítejte výstřely ve filmu, má-li k dispozici jen 2 zásobníky. (c.tucker)
- Režisér v mnoha rozhovorech prohlásil, že vedl dlouhé spory se studiem, aby film dostal rating R namísto PG-13. (viperblade)
- Režiséra Davida Twohyho příběh napadl během dovolené na Havaji. Kvůli vysokým daním se ale tvůrcům na tyto ostrovy nechtělo, takže si museli vypomoci exteriéry Portorika a digitální triky. (Money_too)
Reklama