Reklama

Reklama

Příběh o lásce a smrtelnosti, svobodě a utrpení podle románu Philipa Rotha. Profesor David Kepesh (Ben Kingsley) věnoval značnou část svého života výuce literatury a dobývání půvabných studentek. Otevřeně přiznává, že krásné ženě nedokáže odolat. Když však po šedesátce potká skvostnou Consuelu (Penélope Cruz), její mládí, její nádherné tělo a samozřejmost, s jakou se mu oddává, i podivná netečnost, s níž přijímá projevy jeho vášně, v něm probouzí žárlivost, kterou Kepesh nedokáže zapudit dokonce ani ve chvílích, kdy ji svírá v náručí, ztrácí svůj obvyklý ironický odstup a soustředění, přestává racionálně uvažovat. Před nejhorším ho však zachraňuje láska zralé ženy.
Film byl natočen podle románu nositele Pulitzerovy ceny Philipa Rotha a jeho název "Umírající zvíře" odkazuje na citát z irského básníka W. B. Yeatse, v němž se hovoří o tom, že lidské srdce, nemocné touhou, je připoutáno k umírajícímu zvířeti. Moudrá výpověď stárnoucího muže, který prahne po lásce a plnosti života a jen těžko se vyrovnává s vědomím, že to vše bude muset už třeba zítra opustit. (Bontonfilm)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (324)

mm13 

všechny recenze uživatele

Kingsley sa snaží, robí čo môže, ale postava, ktorú tu hrá, mi prišla trápna. Nijako som tohto po uši zamilovaného profesoríka nedokázal pochopiť, uveriť mu. Nepožadujem od postáv aby mi boli sympatické, ani rozumieť im nutne nepotrebujem, naopak, mám rád, ak pochádzajú tu a tam zo spektra pováh môjmu vnímaniu vzdialenému. Ale potom je nevyhnutné, aby boli ďaleko plnšie charakterizované, detailnejšie vykreslené, než ako sa to podarilo tvorcom tohto prepisu. Tento do typickej mužskej povrchnosti a sebaľútosti ponorený senilák mi však bol ukradnutý. Nič iné, než že je "frajerkár", som sa o ňom nedozvedel. Nevzbudil teda vo mne najmenší záujem o komunikáciu či porovnanie si postojov. Jeho mladučký ženský náprotivok, nech je jej predstaviteľka aká chce krásna, tá tiež nenaplnil predstavu plnokrvnej femme fatale, kvôli ktorej stratí hlavu hoci ten najväčší cynik (ktorí, ako vieme, ju inak veľmi často strácajú prví). Skrátka ma ich ten románik neoslovil a môj pocit, že niečo tu zúfalo chýbalo následne potvrdil Marigoldov komentár. Tak ak je kniha aká on píše, potom je všetko jasnejšie, ešte aj ten melodramaticky záver by mohol byť v poriadku. Vo filme otrávil, pôsobil lacno. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

S Isabel Coixet mám v pamäti spojené dva vynikajúce filmy (Môj život bezo mňa a Tajomstvo slov). Veľké očakávania pri vkladaní DVD do prehrávača boli teda prirodzené. Elegy je zaujímavý pohľad na zdanlivo bezchybné súkolie života niekoľkých postáv vo chvíli, keď sa zasekne a od toho času už nič nie je ako predtým. Láska študentky k profesorovi mohla vyznieť banálne a tuctovo, nebyť Isabel Coixet, ktorá opätovne dokázala, že v psychológii postáv je doma. Penélope Cruz ma konečne presvedčila, že nie je iba peknou bábikou a charizmatický Ben Kingsley si strihol jej uveriteľného partnera. Klavírna hudba filmu svedčala a tak moje drobné výčitky smerujú iba k epizódnym postavám, ktoré nedokázali nahradiť absenciu Consuely v druhej polovici filmu. ()

Reklama

Philippa 

všechny recenze uživatele

To ,źe jste starší není zárukou ,že máte méně času než někdo třeba i výrazně mladší. Chvíli se nedíváte a čas vám uteče. Škoda ,že většina z nás se trápí minulostí a bojí budoucnosti ,a natolik se tím zaměstnává ,že přítomnost si nedokáže užít plnými doušky. Ono totiž i když se jen otočíte ,čas uteče. Ač byl Elegy velmi smutný ,rozlil se po něm v mých žilách životní optimismus a sama sobě dala(všimněte si minulý čas) slib ,že žít budu(budoucí čas:-o) , takže pardon znovu, že jdu žít TADY A TEĎ. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Trochu ma mrzí, keď (skoro) ako jediný vidím výnimočnosť, až dokonalosť nejakého filmu. Jeho tvorcom sa totiž nedostane poklony, akú zasluhujú... Elegy je neobyčajne vyspelá, citlivá, psychologicky komplexná, v detailoch kreatívna snímka (od scenára až po brilantný strih, ktorý majstrovsky vypointováva všetky kľúčové scény). Režisérka portrétuje zamilovanosť päťdesiatnika snád presnejšie a i pre mladšieho diváka zrozumitelnejšie, než by to dokázal mužský režisér (čím len potvrdzuje teóriu, že ženy do mužov vidia lepšie než muži do žien). Do hlavných rolí úmyselne vyberá na prvý pohľad nesúrodú dvojicu Ben Kingsley / Penélope Cruz, aby ich povahovému súzneniu mohla dodať úplny tvar až nečakaným záverečným zvratom. Takisto si neviem predstaviť lepšie a nápaditejšie predstaviteľa Kingsleyho starého kamoša, než je Dennis Hopper, ku ktorému ináč ako divák nemám nijako vrelý vzťah. Čo sa ústrednej dvojky týka, Kingsley je krvou a srdcom filmu a veľmi ťažko sa rozpoznáva hranica medzi jeho hereckou genialitou a režisérkynou genialitou vo vedení hercov – tým pravým géniom bude zrejme ich vzájomné porozumie a súhra talentov. Penélope som konečne po dlhých rokoch prišiel počas jedného víkendu na chuť (náhodná kombinácia Elegy s Vicky Cristina Barcelona) a dostal sa jej pod kožu. Je pokladom nielen hereckým. A nezabudnime na „chladne uvedomelú“, vášnivú realistku Patriciu Clarkson, v ktorej Kingsleyho postava nachádza jediné stabilné útočisko. Elegy som si pustil len tak, na vyplnenie nedeľného večera, a dostalo sa mi absolútnej emocionálnej i duchovnej filmovej satisfakcie. Prečo nemohol záverečný statický záber na pláž vydržať do konca záverečných titulkov? ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Vynikající filmová adaptace stejnojmenné novely klasika americké literatury, Philipa Rotha. Skvělé obsazení a herecké výkony, jakož i kamera, střih a soundtrack (ve filmu mj. zazní skladby J. S. Bacha, L. Cohena, Ch. Bakera, L. Beethovena, A. Vivaldiho, ad.). Výborný film, který jsem rozhodně neviděl naposledy. UPDATE 11. 9. 2014 - Film jsem podruhé zhlédl bezprostředně po (druhém) dočtení předlohy, abych se pouze ujistil, že se mi opět moc líbil. Adaptace se sice od předlohy v některých ohledech odlišuje (nechápu třebaa, proč filmový Kepesh jezdí hnusným starým saabem, když v knize má 2 roky staré porsche, nebo proč byla změněna profese jeho syna na doktora - v knize byl obchodník s uměním), ale to skoro nestojí za řeč. Je pochopitelné, že se do filmu kupříkladu nemohly dostat sexuálně explicitní románové pasáže (Roth v knize otevřeně líčí, jak Consuela již při prvním sexu s Kepeshem vzala jeho penis mezi svoje ňadra, apod.), o výrazně pozměněné scéně s tamponem nemluvě (zatímco v knize je tampon, který v koupelně najde Carolyn, použitý, ve filmu je samozřejmě ještě nerozbalený - těžko si představit, že by v puritánské Americe prošlo, aby se Patricia Clarkson proháněla ve filmu s krvavým tamponem v ruce, ačkoli mi ta představa přijde vtipná). Nejvíc mě v tom filmu asi baví Penelope Cruz, která je zde nesmírně krásná - byť je zde přibližně o 10 let starší než románová Consuela (v době natáčení jí bylo 34, zatímco knižní Consuele bylo cca. o 10 let méně). Naopak Ben Kingsley (v době natáčení 65 letý) své postavě věkově odpovídá věrně (románovému Kepeshovi je na začátku příběhu 62 let) - je to tedy mimochodem zralý šedesátník, nikoli padesátník, jak zde - snad pod vlivem toho, že Kingsley nemá moc vrásek a vypadá mladší - píše POMO. Bezprostředně po dokoukání si sice stejně uvědomuji, jak brutálním okleštěním musí každá kniha projít při svém zfilmování - a zde tomu není jinak - ale to nic nemění na skutečnosti, že se ten film podle mě hodně povedl. UPDATE 17.11.2020 - Když jsem po letech dostal chuť to vidět znovu, překvapeně jsem zjistil, že mě to už moc nebaví. Buď už to znám nazpaměť, nebo jsem si mezitím uvědomil, že Penélope Cruz je sice skutečně krásná žena, ale hrát podle mě moc neumí. Nově mi tam taky vadily různé drobnosti, jaké třeba že některé záběry nemusely být podle mě snímané v takovém detailu nebo že Ben Kingsley evidentně neumí hrát na klavír, jestliže se hrající ruce neobjevily v jednom záběru s jeho hlavou (na tenhle trik jsem ve filmech dost alergický); to hraní na klavír má navíc v té knize dost zásadní význam a ve filmu to bylo v podstatě komplet vypuštěno... a takových drobností by se našlo víc. Určitě to není špatná adaptace a funguje to i bez znalosti předlohy, ale Rothova kniha je prostě nesrovnatelně lepší. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (6)

  • Natáčení probíhalo v kanadském Vancouveru. (Terva)
  • V jedné z prvních scén filmu se objeví Javier Bardem, tehdejší přítel a posléze manžel Penélope Cruz. Bardem ve scéně, kdy Consuela poslouchá v aule přednášku, sedí o několik řad za ní. (novoten)
  • Snímek byl natočen na motivy románu "The Dying Animal", který napsal Philip Roth. (Terva)

Související novinky

Nej filmy roku 2008

Nej filmy roku 2008

25.12.2008

Mezi ČSFD uživateli s nejvíce body jsme udělali malý průzkum, které filmy se jim v roce 2008 líbily nejvíce a které nejméně. Nejedná se o žádné „ČSFD Oskary“ ani žádnou oficiální statistiku, jde… (více)

Reklama

Reklama