Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Německo. Současnost. Učitel gymnázia Rainer Wenger se rozhodne během jednotýdenního projektu na téma „Státní formy“ vyzkoušet jeden pokus, aby zhmotnil studentům počátek diktatury. Pedagogický experiment s ničivými následky. Nejdříve to začalo neškodně s pojmy jako disciplína a pospolitost, ale během několika dnů se teorie změnila v praxi. Název projektu: Vlna. Už třetí den začínají studenti ty, kteří smýšlejí jinak, odstraňovat a ustrkovat. Když se situace na turnaji ve vodním pólu nakonec vyhrotí, rozhodne se učitel experiment zrušit. Příliš pozdě! Vlna se už dávno dostala mimo kontrolu… (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (969)

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Zajímavě vymyšleno. Experiment co se vymkne kontrole krásně dokazuje jak se dají lidé zpracovat a udělat z nich ovce. Tihle mladí se pravda nechali zpracovat až příliš ochotně, ale ono zrovna v Německu kde by podle mě živná půda pro vznik nejrůznějších diktatur i vzhledem k jejich historii rozhodně byla, si myslím, že by to zase až takovej problém nebyl. Každopádně Němci umí podobnými kousky vždy příjemně překvapit. Už vlastně ani nevím jestli užít slovo překvapení, protože oni když chcou umí ti Germáni točit docela dobře.80% ()

castor 

všechny recenze uživatele

Nenápadný německý film, přehlížet ho by byl ale sakra pořádný hřích. Zvláštní pedagogický experiment bývalého bouřliváka a nyní učitele občanské nauky a tělocviku se zvrtne a smete vše, co mu stojí v cestě – hlavně pak slabší jedince. Kdo by čekal, že pokus sázející na pospolitost znudění studenti odmítnou podstoupit, je hrubě vedle. Opojná chuť moci je nadmíru lákavá. Lehce předvídatelný příběh pomalu graduje do neodvratného, leč trochu přepáleného závěru. Do té doby nám ale mladý německý režisér Dennis Gansel předkládá velmi sebejistou, živoucí a promyšlenou metaforu o vzestupu, aneb jak se i v 21. století dá poměrně snadno (někdy vážně až moc snadno) vytvořit diktatura plná hesel a opojení z nadřazenosti. Daří se mu to i díky reportážní kameře, slušnému soundtracku i živému výkonu Jürgena Vogela a neokoukaných teenagerů, s Frederickem Lauem v čele. Od/z téhle hry o manipulaci a poslušnosti se holt těžko odchází, stejně jako od Ganselova filmu.. ()

Reklama

tahit 

všechny recenze uživatele

Tvář fašismu, tvář samovlády, kterou jsem z vlastní zkušenosti nikdy nepoznal, mi zpočátku připadala v tomto příběhu nemožná a nevěřil jsem tomu, že lze i dnes u tolika lidí v jedné třídě zmanipulovat hierarchii hodnot a zvrátit myšlení. Je to příběh s výraznou fašizující systematičností a bez nadsázky s faktickým obdivem ke kultu osobnosti v postavě učitele. Čím jsou učitelem inspirované metody tak přitažlivé? Když požaduje přísnou kázeň a poslušnost, uniformitu, a také se vzdání všeho co jste doposavad měli rádi? Už to samo je pro mnohé přitažlivé, aby nosili stejný šat, a chtějí se vzdát vlastní identity, aby jim někdo říkal, co mají dělat, a někdo rozhodoval za ně. Koneckonců, pro ty hledače štěstí, které to tak duchovně uchvacuje být v područí nějakého magora a vyhovuje jim vymývání mozků, asi jiné řešení není. Je to taky určitá paralela života, která je ovšem scestná, když se mnoho lidí rozhoduje jak se přizpůsobit světu. V pomyšlení, že je něco takového možné a zjistit, že to jde, je tedy síla. Asi je i možné, že mezi blbosti lidského ducha patří i schopnost nevidět věci nebezpečně zřejmé. Děj se snaží objasnit specifika samovlády v experimentu, který má stále stejnou temnou tvář i když převléká různé stejnokroje. Ani sebelépe bělostnější košile nezakryje její nelidskost. Charakter postav v příběhu se mi zdál malinko zjednodušený a svádí k pochybnostem, že by bezmyšlenkovité uctívání učitele tak lehce probíhalo? Tím nechci snižovat hodnotu filmu, který je nepochybně po mnoha stránkách pozoruhodný a může se také opřít o skvělý výkon hlavního představitele Jürgena Vogela. A konečně poslední postřeh, co tedy zbývá napsat? Film je nadprůměrný, který mě určitě podnítil k zamyšlení o existující hrozbě a je tak trošku alarmující pro dnešní demokracii. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Jste režisér, který začínal u diváckých žánrových filmů, ale chcete se etablovat jako uznávaný tvůrce, který získává ceny na festivalech a je chválen domácí i zahraniční kritikou. Co uděláte? Z kola současnosti, na kterém blonďaté kobyly dostávají orgasmy, přesedláte do minulosti, přičemž pokud jste Němec, budete se zabývat otázkou nacismu. Pak už nesejde na tom, že styl je natolik nevýrazný, že zapadá mezi lepší televizní evropský průměr a že se ve vyprávění objevují nesmírná klišé, vše je schématické a fikční svět není dostatečně soudržný, protože máte silné téma, které redukujete do podoby jednoduché teze tak, aby zamýšlený klubový snímek byl přijatelný pro co nejširší diváckou obec. Jo, a zapomněl jsem dodat, že se jmenujete Dennis Gansel a váš nejlepší film zůstane teenagerovská komedie o ženském orgasmu, protože z ambiciózních průměrů se žádný cinefil neudělá. Ani na kole. ()

Spooner 

všechny recenze uživatele

Překvapivě hodně působivý film o tom, jak se zvrtnul jeden školní projekt. Téma je načrtnuto více než dobře, postavy jsou dobře napsané a výborně zahrané a hlavně výborně natočené. Celou dobu to má hodně rychlé tempo, takže vás to chytne a nepustí. Konec je navíc docela znepokující. Docela zajímavé, jak se dokázal režisér příšerné komedie Holky to chtěj taky vypracovat. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (13)

  • Režisér Dennis Gansel si zahrál postavu Martina, která se krátce objeví na party na začátku filmu. (/Pablo)
  • Po deseti týdnech od uvedení do kin vidělo film přes 2,3 milionu diváků. (Wild_man)
  • Studenti nacvičují divadelní hru „Die Besucht der Alten Dame“ od Friedricha Dürrenmatta. Hra pojednává o starší dámě, jež je vyhoštěna ze své obce a po letech se vrací zpět jako dědička miliardového jmění po svém zesnulém manželovi. Využívá svých prostředků k vedení vesničanů proti jejímu bývalému milenci s úmyslem ho zabít. Hlavní téma hry je právě ztráta individuality způsobená kolektivismem. (Othello)

Reklama

Reklama