Režie:
Constantin WernerKamera:
Bobby BukowskiHudba:
Benedikt BrydernHrají:
Winter Ave Zoli, Vera Graziadei, Veronika Bellová, Marek Vašut, Pavel Kříž, Ivo Novák, Miroslav Hrabě, John Comer, Dan Brown, Jan Pavel Filipenský (více)Obsahy(2)
Za dávných časů vládl zemi české kníže Krok, který měl tři dcery obdařené nadpřirozenými schopnostmi. Nejstarší Kazi měla schopnosti léčitelky, Teta dokázala promlouvat s duchy a nejmladší Libuše viděla do budoucnosti. Po smrti otce převzala vládu na jeho přání právě nejmladší dcera Libuše. Ačkoliv byla Libuše moudrá a spravedlivá vládkyně, muži jí pohrdali. Libuše se tedy rozhodla provdat za Přemysla Oráče ze Stadic, aby s jeho pomocí dosáhla uznání mezi svými podřízenými. Společně se usídlí na hradě Libušín, odkud Libuše předpověděla i založení a slávu města Prahy, které se později stalo sídlem královského rodu Přemyslovců. Po smrti Libuše přebírá vládu její manžel Přemysl, s končícím matriarchátem však stoupá nespokojenost žen, které nakonec vyvolají Dívčí válku. Příběh kněžny Libuše je tentokrát nahlížen nejen z pohledu Jiráskových Starých pověstí českých, ale opírá se i o divadelní hry Franze Grillparzera a Clemense Brentana. (oficiální text distributora)
(více)Diskuze
"Ááá jem sory, Libuše!" ale tohle je fakt scénáristický unikát
A mně to zase přišlo jako scénka z nějakého LARPu :-)
pompézní? Mi to právě přišlo hodně přírodní, vládnutí z pískovny a tak
První? Tak to rychle doplnit: http://www.csfd.cz/film/28460-stare-povesti-ceske/
Ani už nevím proč jsem chtěla tento film vidět, možná protože to je první film na který jsem narazila ohledně dávné české mytologie. Pan Werner to nemyslel zle, ale jeho ztvárnění mi příjde až moc americké, nereálné a moc pompézní. Prostě to není to pravé ořechové.
To by bylo moc dlouhé... :-)
točili to Němci...divím se, že do toho nenacpali píseň o Nibelunzích...:)
Ne.
A jako ono by to tomu filmu nějak pomohlo?
Když už se s nima kamarádim, můžu se jich taky zeptat, esli náhodou moje děcka ve filmu neplkají voloviny. Najmutí "jazykového poradce" jistě nebude zas tak kapsutrhající záležitost.
Páni, tomuto ženskému přístupu říkám obohacení našeho maskulinního světa.
Německý autorský sólo projekt za americké prachy. Báro, báro.
USA / Česko lololol
Jestli ono to nebude tím, že zabývat se kvalitou angličtiny v neanglickém filmu je tak trochu ztráta času. Stojí za hovno? Páni, šokující objev.
To je právě to, co Barunku znepokojilo - že tam vykakáš nespočet výtek, ale zrovna tuhle (vzhledem k tvému "zaměření" poměrně zásadní) vynecháš. Ale to neva, aspoň jsem si po čase opět připomněla, že tě vlastně nečtu nejen kvůli délce komentářů :o]
No jo, bobyku, ale to se pak neobracej na mě, neb já o angličtině jako takové nepyšu.
Psala jsem o angličtině celkově, na výslovnost nehledíc. Prostě jim VŠEM do úst nacpali hnůj - to, jak ho pak kdo plive ven, je ve výsledku už poměrně jedno (ano, slyším to).
Prcinko, pokud neslyšíš fundamentální rozdíl mezi ájinou Vašukříža a Sandokanovou a oboje ti to připadá stejné, tak to vášnivé milování budem holt muset odložit na neurčito :-*
ad komentář Radunky: Děvče nešťastné, takovéhle sračky jsem od tebe nečetla už dlouho (přibližně od té doby, co jsem naposledy četla nějaký tvůj komentář, chi chi) - když už nic (moc), tak alespoň tu angličtinu většiny dialogů jak z translate.google bys zaznamenat mohla, jinak ti to tvé studium překladatelství těžko bude ještě někdy někdo žrát.
Joo...jsem koukal zatim jenom na kousky, ale ten prizvuk je hodne dobrej. A taky ta dramaticka hudba, ta satanistka (ci co to je) nebo to, ze tam hraje 5 a pul hercu :-D :-D :-D
Síce k tomu ešte nikdo nespravil titulky(kdovie prečo asi...)?Ale aj tak ten neznesitelný Krížov a Vašutov prízvuk stojí zato a...a zazrel som tam aj nášho výborného slovenského herca Marka Igonda!Tak aj vdaka nemu sme v tejto nechtenej komedii tak trochu svami:-))
Ty kravo tak to uz se tesim az si to pustim..jenom to chce nekdy hluboko v noci v podnapile spolecnosti :-D
Ale stejně je to výkon být v anti top 200 a jeětě neopustit kina :D
Už aby to bylo, musím si to přidat do budíčku.
Stejně to budou dávat brzo v TV hehe třeba na Nově jako Magafilm bebo to vyjde na levném DVD za 49kč
Pro ty, kteří se chtějí přesvědčit o kvalitách tohoto filmu ale nestihli jej v kině, dvdrip je na světě ;)
Přesně. Vždyť my bychom málem Libuši ani nedopřáli aby si užila s Přemyslem. Co my jsme to za pokrytce? Po Zemi chceme aby rodila jako divá, ale z každé kapky krve a semene se nám "písemně" dělá mdlo... :-)
lupus: takže tahle nová Libuše nabitá erotickýma scénama nebude nakonec tak vedle, že? :-) budu to muset přeci jen sehnat. do kina se mi nechce, ale zábava na sobotní večer by to byla fajna :)
TYPE: Mokošu znám již ze zmíněného velice důvěrně :-) Divé ženštiny si ji vybraly ze Slovanského pantheonu jako svou mluvčí. Jak absolutně nečtu knihy od Miloše Urbana, toto doporučuju: Pole a palisáda. ... Svantovít, Triglav, Svarog, Perun, Chors, Dejbog, Živa, Mokoša, Puruvít, Puri, atd. ... - Ukázka: setkání Libuše s Purim ("nikoli bog, ale prostý ďas..."): ...Zhoupl se v bocích, a něco tvrdého, neodbytného a zároveń hebkého se jí otřelo o předloktí a potom ji šťouchlo do břicha, ani se tam dolů neodvažovala shlédnout. Přes zavřené pysky se kuckal smíchem, ale ve žluti očí se červeně leskla krutost. "Než se mnou ulehneš, zeptej se mě na jméno. Mám svoje zásady..." .
Poměrně zajímavý je, že se slovanská mytologie v český /novodobý/ literatuře objevuje: Od zmíněného Lindy, kde vystupuje (aspoň myslim, už je to dlouho, co jsem to čet) Svantovít, přes KHB (Křest svatého Vladimíra, tam je Perun) po Holanovu Terezku Planetovou, kde H. vyvolává "Svarog, Mokoš a Lel", což jsem musel kdysi pracně dohledávat. Mokoš je myslím známá celkem na Slovesnku, nebo aspoň v té vých. části - mohl by někdo ze Slovenska potvrdit či vyvrátit? jinak si vůbec nejsem jistej, jstli na tohle téma vůbec vznikla nějaká odborná lit. hist. studie, což je poměrně překvapivý...
Na tý stránce co dal odkaz Type B je jako první obrázek "Sadko" což je mj. suprová ruská pohádka:http://www.csfd.cz/film/42547-sadko/. Takovouhle slovanskou mytologii si dám líbit. Není pravda , že slovanská mytologie není atraktivní, jde jen o podání a zpracování. Zrovna v Sadkovi je krásnej kontrast k těm germánům ( vikinský agresivní paka v rohatejch přilbách na nehostinnym pustym severskym pobřeží).
flanker: No tu krev jsem tam vycejtil, mám na to čuch :) Jakmile se u Germánů mluví o vlčích bojovnících, vždycky je v tom nějaký to požírání syrovýho masa, pití krve a nezřízeného smilstva kolem kmenovýho ohně... (viz dále, Neuri) type: No vidíš, Neuri, vlčí lidé, to vůbec nezní zle. A já porád, že to tu byl samej zemědělec. Nebyl-li tedy Herodotus pod vlivem během masopustu. A jak píšou v předchozím odstavci, tady nikdy žádný pohani nebyli, nejsou a nebudou... (Sám jsem absolvoval před pár lety zážitkový kurz spojený s ohledáváním kořenů a bohů našich předků, a od té doby mě to celkem zajímá...)
vlk: ale tady http://en.wikipedia.org/wiki/Slavic_mythology se třeba mj. píše, že: "Some researchers have interpreted this through the Slavic folk belief in werewolves, whilst others believe that Herodotus actually referred to ancient Slavic carnival festivals, when groups of young men roamed the villages in masks, sometimes referred to as vucari (wolf-humans). The identification of "Neuri" with Proto-Slavs remains controversial, however."
lupuscanis: Kde čteš co o krvi? Není všechno S/M co se rituální. :) Podle původních verzí (odkaz - Kosmas) to byla spíš veselice, něco jako vynášení Morany.
Trochu problem se Slovany, resp. slovanskými božstvy, oproti germánským, severským a jiným, atd., cítím ve chvíli, kdy se začne hovořit o pramenech. Já jsem nic takového jako výslovný popis slovanského pantheonu nebyl schopen dohledat. Alespoň ne v pramenech. Na druhou stranu je zase pravda, že celá artušovská legenda je také dosti pozdně vyfabulovaná, a jaký má panečku dosah. ___ Flankera.27 tímto zdvořile žádám, aby uvedl nějaký odkaz na tu Dívčí válku jako praslovanský krvavý rituál se sexuálním podtextem, třeba se zas něco prajktickýho přiučím. Předem dík.
rover, flakner: obrozence za snahu o vytvoření mytologie (určitě ne té literární) neodsuzuju. jen jsem chtěl naznačit, že tady skutečně nějaký deficit v téhle oblasti existoval. mytologie ve smyslu "výklad o vzniku světa a božstev" zde skutečně neexistovala, nebo se nedochovala. hankova snaha byla ale v něčem pochopitelná. dost možná, že doba si to žádala, otázka je, jestli se nám jako národu nestala touha vidět věci přibarveně nezachovala dodnes. ostatně o tom je do velké míry i spor Havla a Kundery o Českém národním údělu z 60. let... obrozenci byli nesmírně zajímaví a jejich doba se od naší zásadně liší, že neměli moc z čeho vycházet a že položili základ české vědy, je jejich nezpochybnitelná zásluha. helmut: to by byla debata na hodně dlouho a stejně bychom nedošli k uspokojivému závěru :)
Tedy nemám co bych dodal a neřekl bych to lépe :-) Jen k těm obrozencům. Taky musíme chápat, že to byla nutnost, protože český jazyk tehdy existoval jen na venkově a jen v mluvené formě, takže ta snaha je logická. Akorát nemuseli vytvářet spisovný jazyk tak odlišný od mluveného, jsme jeden z mála národů, který má tak strasšně odlišný spisovný a hovorový jazyk :-)
type_B: Mýtotvornost nepopírám, ale upřímně mi to nijak nevadí (tedy nemluvím o falšování). Ono také v dnešní době, kdy do značné míry není problém dohledat pramen (pokud tedy ještě existuje), kdy díky modernímu bádání (historie, archeologie...) máme mnohem větší znalosti o minulosti, se soudí pachtění obrozenců snadno.
flanker - No, Hájek z Libočan je známý fabulátor :-) Ale jo, vidím, že se slušně orientuješ...
type - No ten Hanka nadělal tolik škod,, že to ani není možný.. snad všechny rukopisy Národního muzea jsou poškozený jeho rukou /přepisoval česky nápisový pásky, vepisoval jména iluminátorů - samozřejmě česká, která dohledal v archivních pramenech, atd/, jen aby dokázal velikost českých dějin a českého umění :-) Byl to šílenec
Když už se zase rozjíždí diskuze k tomuto filmu, tak je třeba dodat, :-) že obrozenci opravdu záměrně budovali systém naší "národní" mytologie, aby se vyrovnala té německé. O Lindově "Záři nad pohanstvem" Kollárově "Slávy dceři" nejde uvažovat jinak, než jako o mýtotvorných, potřeba vyrovnat se německému vzoru rozsahem a stářím mytického materiálu je snad nepopiratelná. Dále stačí připomenout spor o Rukopisy, které, ač ve své době přijímány jako vědecký fakt, v nejvlastnější podobě vytvořili mýtus o starobylé vyspělosti českého jazyka. Dobrovský na to samozřejmě přišel, ale doba, po kterou se to následně táhlo o lecčems vypovídá. Tolik na okraj. Když se vrátím z5 k jiráskovi, tak jemu bych, jak jsem již řekl, historickou věrohodnost neupíral, narozdíl od obrozenců, kteří si leccos takříkajíc vycucali z palce.
Rover: Nemáš úplně pravdu, protože ta typická (řekněme "jiráskovská") podoba se vytříbila v podstatě v kronice Václava Hájka z Libočan, což je 16. století. A nešlo tam ani tolik o národní pohled (ostatně pojem národ se v té době v tomhle smyslu ani neužíval), spíš o pohled křesťanství (např. dívčí válka původně nebyla vlastně žádná válka, ale spíš pohanskej rituál s dost sexuálním podtextem. Na válku se to začalo měnit u kronikáře Karla IV. Přibíka Pulkavy a definitivně právě u Hájka. Právě ta ovšem měla v obrozenectví i přes katolický hledisko silnej vliv, jelikož byla česky psaná a z určitýho hlediska i "vlastenecká". BTW celkem doporučuju první díl Toulek českou minulostí, kde je vývoj a proměna starých pověstí od podoby, jak je zachytil Kosmas, až po dnešní podobu, docela dobře zachycenej.
Jinak pro všechny staročeskočecskopověsibijce postupná proměna mýtů není nějaká naše specialita, řecké mýty se proměňovaly úplně stejně od mykénské kultury až po pozdní hellénismus (řada příběhů se měnila, přidávala ubírala - např. zdaleka ne vše, co se obyčejně spojuje s Trójskou vákou, má cokoli společnýho s Illiadou), kdyby si Řecko uchovalo nějakou kontinuitu i nadále, soudím, že bychom mýty znali zase úplně jinak.
Rover: To, co říkáš, není tak úplně pravda. Už Kosmas psal o Krokovi, Libuši ... A slovanské mýty a pověsti vznikaly na stejné úrovni jako ty germánské (rozhodně mají také hluboké kořeny) A mluvit o nich jako o debilních? Proč? Slovanské kmeny přece pocházely z jiného prostředí a uchovávaly si jiné tradice než kmeny germánské. Podle toho také vypadají jejich pověsti a mýty ...
český mýty jsou takový, protože víceméně vznikaly v 19. století v souvislosti s emancipací národa jako takového. Germánský mýty (vybavím si jen Nibelungy a Tristama a Izoldu) mají hlubší kořeny... takovýty pangermánský :-) a praslovanský mýty taky beztak budou fajn.. prostě "české mýty" to už jako termín je docela blbost (vše prosím IMHO)
gjjm: Jak se to pozná? BTW nakolik znáš původní verzi?
Nemluvě o tom, že ty český jsou i v původní verzi hrozně debilní ve srovnání třeba s řeckýma nebo germánskýma...
aano spravne..povesti nemaji s dejinami nic spolecneho :-)
bastardos - jaký dějiny? :)
Hlavne bacha aby si z toho nedostal infarkt.. A kdyz se ti to nelibi, tak se na to nekoukej..
Proč proboha ti ZKURVENI Amíci domrdávají naše dějiny???Bože pobít je ať mají o čem vyprávět.Idioti!!!!
OK, říkám, já nemám nic proti názoru, i s type_B to byla docela zajímavá debata. Pokud je ten názor odůvodněnej a nutí mě myslet.
nejvíc připadá v úvahu četl, ale už zapomněl a následně nemyslel.. ale především neschopen zformulovat myšlenky a argumenty :) zapomeň na to... leč jsem s tebou většinou nesouhlasil, ale nemám čas to teď řešit...
Obávám se, že naplňuješ přísloví o voze a koze. Za prvé nevím, že bych tu kde použil výraz či mluvil ve významu "ničení Jiráska." K debatě o Jiráskovi jsme dospěli úplně jinak (tedy já a type_B), nikoli ve vytahu ke Kněžně Libuši jako takový. Je vidět, že jsi to buď pořádně nečetl, nebo jsi začal někde uprostřed nebo pořádně nemyslel. Tak přížtě než začneš dělat soudy tě prosím, aby ses nejdřív seznámil s tím, k čemu se vlastně vyjadřuješ. Pak přijď klidně s opačným názorem, rád to prodebatuju.
Do literatury patří a to přece nikdo nezpochybňoval, jen nevidím nutnost v tom číst ho. A právě tenhle film podle mnohých ničí Jiráska, jako by Jirásek byl ta "pravda". Přišlo mi, že ty máš podobný názor a přijde mi to jako nesmysl. Jde o mýty, který maj s pravdou (nebo tím, co považujeme v dějinách za pravdu) docela daleko.
Rover: Aha, a kde tvrdím něco jiného? Viz např. : "Takovýhle nároky můžeš mít na vyučování dějepisu, ne na literaturu." Člověče, vždyť to máš úplně převrácené, já Jiráska hájím PRÁVĚ jako literáta a tedy vyučování v hodině literatury. Přečti si to asi ještě jednou, abys pochopil, o čem ta debata vlastně byla.
flanker - především Jirásek není historický pramen, ale beletrie.
Zda se to tak...Teda pokud to nebyla novinarska produkce, tak dat za to 160 korun :-)