Letopisy Narnie: Plavba Jitřního poutníka
-
The Chronicles of Narnia: Voyage of the Dawn Treader (více)
Režie:
Michael AptedKamera:
Dante SpinottiHudba:
David ArnoldHrají:
Ben Barnes, Skandar Keynes, Georgie Henley, Will Poulter, Liam Neeson, Gary Sweet, Bruce Spence, William Moseley, Anna Popplewell, Tilda Swinton, Laura Brent (více)VOD (4)
Obsahy(4)
Vraťte se do světa zázraků a kouzel C.S. Lewise ve třetím pokračování oblíbené série mísící prvky fantasy a dobrodružství Letopisy Narnie. Jednoho dne Lucinku a Edmunda Pevensieovy společně s jejich bratrancem Eustacem spolkne obraz a přenese je zpátky do Narnie. Tady se všichni tři s králem Kaspianem a jeho urozeným myšákem Reepicheepem nalodí na velkolepou loď Jitřní poutník a vyplují na cestu k tajemným ostrovům. Odvážní mořeplavci se utkají s mystickými tvory a znovu se shledají se lvem Aslanem na misi, jejíž výsledek určí osud celé Narnie! (HBO GO)
(více)Videa (5)
Recenze (527)
║Rozpočet $155miliónov║Tržby USA $104,386,950║Tržby Celosvetovo $418,186,950▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $10,888,825║ Tržby za predaj DVD v USA $36,099,501║ Neskutočná otravnosť, pri ktorej aj Narnia: Princ Caspian má nejakú tu úroveň, a po Potterovi 7.1 ďalší nepekný kopanec od tvorcov, kde vizuál kazí konverzia do 3D a to fakt dosť bolestne, oči dostali nepekne zabrať, príbeh prvotriedna suchá výplachovosť, režisérska neobratnosť Apteda, trikovo prevažne bezduché tápanie a niektorý herci fakt zlý kastingový výber. /videl v kine 3D verziu: 20%/ __V USA je tržba $24milionov za premierový víkend komerčné fiasko. ()
Narnie je další sérií, na které si zatím dva režiséři vylámali zuby a tento výčet bude nejspíš pokračovat. Není to předlohou, která je v rámci dětské fantasy o několik stupínků výš, než opěvovaný Harry Potter a není to nakonec ani zpracováním, kterému snad chybí jen troška nadhledu. Zkrátka celé to troskotá na hercích, kteří jsou příšerní. Tentokrát sice chyběli dvě ze starších dětí, ale mladší sourozenecký pár to dokázal hravě zkonit i za ně. Přibyl sice talentovaný Will Poulter, který se v roli remcala snažil trošku pozdvihnout průměr, ale příliš šancí neměl. Takže bych doporučil pro příští díly vyměnit ústřední hrdiny. Pak by to třeba bylo koukatelné i pro širší publikum. 30% ()
Na jednu stranu je hrozná škoda, že tuhle sérii zahubili už dvě studia, ale na druhou stranu Jitřní poutník vede celou narnii do hlubin televiznosti, že na pár místech vypadá jako Xena, akorát s větším rozpočtem, horším scénářem a nulovým počtem vykozených amazonek. Ne, není to odpad, je to průměrné dobrodružné fantasy, ale bohužel na mnoha frontách nefungující a celá výprava je poněkud nudná a absolutně nezajímavá, což je problém adaptace, ne předlohy. Ovšem kdyby sérii natočil někdo znova (a klidně chronologicky, ať zase nemusíme koukat na to, jak děcka lezou do skříně jako na první věc), tak bych se nezlobil. ()
Najlepší knižný diel nedopadol na filmovom plátne vôbec dobre. Je to zavinené neskonalou dementnosťou scenára, ktorý postavy jednoducho nerozvíja, a ktorý ich neustále posiela čeliť prekážkam, ktorú by - priznajme si to - dokázalo zvládnuť aj malé dieťa. A potom si zrazu uvedomíte - sakra veď to sú malé deti? Kam sa podelo čaro prvej narnie? kam sa podela epickosť princa kaspiána. Plavba pútnika vedie priamo do filmového zatratenia. Žiadna pamätná melódia, žiadna pamätná scéna a vlastne to celé od začiatku až po koniec neskonale zaváňa nudou, nedotiahnutosťou a nerozprávkovosťou. Nedotiahnuté vo všetkých smeroch, nápady hoc aj dobré rýchlo vyšumia do prázdna a aby toho nebolo málo tí najmenší - Lucka a myš - neustále rozprávajú o morálke a hodnotách. Jednoducho des a hrôza. A to som považoval Apteda za zručného režiséra. Sklamanie, ktoré pochová sériu, ktorá mala potenciál. ()
Galerie (79)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
![Letopisy Narnie: Plavba Jitřního poutníka - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/041/160041880_c9417c.jpg)
Zajímavosti (8)
- Ve staré verzi knižního překladu se loď jmenuje „Cestovatel do úsvitu“. (Karlosik_4)
- Mezi prvním a druhým filmem uplynulo v Narnii 1 300 let a sourozenci Pevensieovi zestárli o jediný rok. Mezi druhým a třetím dílem však uplynulo 14 let, avšak sourozenecké duo bylo opět o jediný rok starší. (pirate)
- Po neuspokojivých tržbách předchozího dílu (2008) chtělo studio Disney zredukovat rozpočet tohoto snímku, a to na 100 milionů amerických dolarů. S tím ovšem nesouhlasila koprodukční společnost Walden Media, která v té době vlastnila práva na filmová zpracování "Narnie" a odsouhlasila rozpočet 140 milionů. Namísto Disneyho se tak koproducentem (a také distributorem) stalo studio 20th Century Fox – paradoxem je, že o pár let později toto studio koupil právě Disney. (fiLLthe3DD)
(4x) Musím uznat, že mi skutečně chyběl Andrew Adamson jako spoluscenárista i režisér. Scenáristický tým k sobě přijal Michaela Petroniho a režii získal Michael Apted, čímž se vytvořila zcela nevyhnutelná jemná propast mezi prvními dvěma filmy a Jitřním poutníkem. Byla narušena jistá kompaktnost, ale naštěstí zásadní linie nuancí, které odlišovaly filmy od původních knih, zůstala neporušená (Adamson si ponechal křeslo producenta). Vše, co mohlo definitivně zlomit kouzlo Narnie bylo vyřešeno elegantně již v Kaspianovi, totiž přílišný produkční časový odstup mezi jednotlivými díly. Pevensiovi, včetně Eustáce, se postupně ocitali v Narnii v letech 1940-1942 a zatímco nás teprve čeká Eustácův návrat, uplynulo již pět let. Takže bylo nutné posílit motivy dospívání postupně u všech hlavních hrdinů, zatímco při rychlejší produkci by to nebylo vyloženě nutné. Na rozdíl od předchozích adaptací (a předlohy) mezi jednotlivými díly byly vytvořeny nové spojníky, které skutečně baštím. Poprvé bylo kladně reflektováno na Zuzčino léto v Americe, což je báječné a revoluční. Ve všech dílech je podržen reálný válečný základ, což je skvělé, protože jeden z nejzásadnějších výkladů celých Letopisů hovoří o frustraci, která přešla v interpretaci prožitých dobrodružství jakožto znovunabytého dětství. Nicméně vzhledem k povaze dobrodružné plavby Jitřního poutníka došlo, myslím, k nové frustraci na poli scénáře. Cosi, co je přidané, tedy košatý úvod v Cambridgi, ačkoli je zcela vhodný, jakoby nutilo všechny zastávky na jednotlivých ostrovech silně relativizovat a zrychlit. Dobrodružství pádí dál a dál v nebezpečném tempu a existují minimálně dvě linie, které by si zasloužili otočit znaménka důležitosti. Chybí jakákoli zmínka o Kaspianově sňatku s Ramanduovou dcerou Lilliandil (přičemž nechybí zmínka o nově přidané romanci Kaspiana a Zuzky v minulém díle) a zcela bez výraznějšího konceptuálního smyslu vyznívá příběh Gael a jejího otce na pouti za postrádanou matkou. Jiné by to mohlo být, kdyby byl otrokářský systém na Osamělých ostrovech pořešen šířeji a došlo-li by tak na vytvoření vztahů s místními. Takto nezbývá než si plně užít zejména přirozeně dominujícího Rípčípa a Eustáce, kteří v mnohém zastínili hlavní partu. Ostatně zejména Lucka a Ed se hodně proměnili pod novým režijním vedením. U Adamsona by zřejmě některé scény, například s vánočními dárky nebo Jadis, byly výraznější. Adamson měl také šťastnější volbu při songu pro závěrečné titulky - The Call s naprosto ideálním textem zůstalo nepřekonané. Jakže je to ještě s dabingem a 3D konverzí? Dabing rozhodně není skvělý, klasicky selhávají nejvíce dětští herci, Edův si šlape na jazyk, Lucčina víská i tam, kde nemá atd., ale ještě problematičtější je konzistence překladu. Nejenže jsou přetrhány vazby na minulé díly, Ed se stal jakýmsi králem králů a opět není jasná otázka vlastních jmen - zda-li překládat, přechylovat nebo ponechávat v původní formě. Čili Lucy je Lucka, ale Jill není Julie, což je poněkud matoucí, že? 3D je pak samo o sobě pouhou daní za nutnost, neurazí, ani vyloženě nepotěší. Ideálně tedy na 2D verzi s podtitulky. () (méně) (více)