Režie:
Steven SheilScénář:
Steven SheilKamera:
Jonathan BloomHrají:
Perry Benson, Dido Miles, Olga Fedori, Ainsley Howard, Toby Alexander, Micaiah Dring, Mark Devenport, Chris Roebuck, Clare Dyer, Penny Andrews, Arthur Fox (více)Obsahy(2)
Polská emigrantka Lena je uklízečkou na letišti Heathrow. Po jedné směně jí ujede autobus, ale kamarádka Birdie jí naštěstí velice ochotně nabídne přespání v rodinném domě nedaleko letiště. To ještě Lena netuší, že se dostane do rukou psychopatické mamky a taťky, kteří si přímo pod ranvejemi vytvořili vlastní svět, kde vládnou jejich pravidla a zákony. Snímek, který začíná jako sociální drama Mika Leigha, se velmi rychle zvrtne v krvavou a zvrhlou hru o přežití, v níž zpočátku nejistá Lena dokáže uhrát jisté body a získat pozornost a snad i důvěru mamky. Snímek se nebrání velmi černému humoru a svérázně paroduje životní styl a každodenní rituály britské rodiny. Režisér k filmu dodává: „Vyrostl jsem ve stínu letiště Heathrow a zvuky, které slyšíte v tomto filmu, jsou zvuky mého dětství.“ Snímek Mamka a taťka byl uveden ve Velké Británii v televizi o Vánocích a vzbudil velice kontroverzní reakce. [44. MFFKV 2009] (oficiální text distributora)
(více)Recenze (149)
Jako bych se díval na české amatérské péčko, přesněji ty hrané pasáže co mají mít nějaký děj. --- Ne, tak samozřejmě herci jsou patřičně odpudiví (chápej dobří), násilí tu je spíš mimoděk a erotika se nekoná. Hlavně jde o to vykreslení hnusné zvrácenosti lidí .. tak trochu v duchu britkomů. No funguje to a víc to, jako nefanoušek subžánru, pitvat nebudu. ()
Je to nízkorozpočtový exploiťák s hroznými hereckými výkonmi. Nechápem tomu hodnotenie tu na CSFD. Mne ako prívržencovi exploitationu sa to samozrejme páčilo, ale väčšina ľudí zvykne takéto filmy zavrhnúť a teraz (25.04.2010) to má 240 hodnotení a 60%. Ako som už spomínal herecké výkony sú slabé, postavy nevýrazné a hnusné a k tomu gore nie veľmi dobre zvládnutý. Ale má to svoju atmosféru, mučenia (psychického aj fyzického) je tu dosť a rodinka je tak správne "uletená". ()
Byl by to docela obyčejnej horor, ale ta atmosféra v čele s taťkou a mamkou dala filmu něxco, co nesplňuje každej snímek podobného zaměření. Nejsou tu lekačky, ale spíš tu čeká smrt na každém rohu. Pardon, v každém pokoji. Skvělý nápad byla občas prolétavající letadla. Nechápu Lenu, že vzala od tý pipky telefon. A ještě zmíním pro mě vrcholnou scénu (samozřejmě kromě vánoční výzdoby), a tou byla scéna se zuby. ()
Mum & Dad ve všech ohledech připomíná řadové exploatační filmy ze zlaté éry žánru, tedy 70. let minulého století. Tyto snímky se vyznačovaly lákavou premisou, která sama o sobě do kina nalákala diváky, a lehkým komentářem k dobově aktuálním sociálním či politickým fenoménům (zde polští gastarbeiteři v Anglii). Nicméně samotné zpracování filmů tyto dva potencionálně nosné prvky důkladně nerozvádělo, laciné pojetí speciálních efektů na místo působivosti občas dosazovalo pobavení a okaté pokusy o symbolismus zase snímky často podkopávaly kvůli nepatřičnému a strojenému zumělečťování. Za použití stejných prostředků sice vznikla fenomenální a dodnes výmluvná díla, ale právě i ohromné množství průměrných (tedy nikoli špatných) snímků, které z anotace, reflexe či analýzy znějí mnohem šťavnatější a nosnější, než opravdu jsou. To je bohužel i případ Mum & Dad. ()
Přikloním se k většině, že tento explo patří spíše k těm více povedeným. Stejně ale musím dát jen průměrné hodnocení, protože řemeslně to trochu pokulhávalo a herecky taky. Mum & Dad napětí umělo vykouzlit velice zdatně a překvapující závěr se v klasických tyranských hororech taky už často neobjevuje, proto patří tento snímek do trochu jiného explo regálu, než jsme zvyklí. Neobjevuje se tu úplně čisté gore a všeho je tak akorát. I přesto nejsem britskému filmaření příliš nakloněna ( viz Little Deaths ) a i v tomto případě na mě doléhal takový ten amatérský odér, který já většinou odsuzuji. Na menší večerní jednohubku to ale nebylo špatné. ()
Galerie (11)
Zajímavosti (5)
- Tvůrci měli na natáčení pouhé 3 týdny. (Matared)
- Premiéra filmu byla 22. srpna 2008 během London FrightFest Film Festivalu. (Worry77)
- Ve filmu nezazní skutečná jména mamky (Dido Miles) a taťky (Perry Benson). Ve scénáři jsou proto postavy uvedeny pod velkými písmeny. (ČSFD)
Reklama