Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psycho (1960), nejslavnější film Alfreda Hitchcocka, by možná nikdy nevznikl – nebýt režisérovy umanutosti a neskonalé trpělivosti jeho spoluscenáristky, střihačky a manželky Almy Revilleové... Věhlasný mistr napětí se na konci padesátých let potýká s nečekanou situací. Jako režisér začínající v němé éře zvládl bez větších problémů přechod ke zvukovému filmu a po úspěchu ve Velké Británii opanoval i Hollywood. A teď, přestože jeho nedávné snímky Okno do dvora (1954), Muž, který věděl příliš mnoho (1956) a Na sever severozápadní linkou (1959) byly kasovními trháky, posílají ho filmoví kritici do důchodu a hollywoodská studia vidí ve jméně Hitchcock jen tiskárnu na peníze podle osvědčených námětů. Ambiciózní režisér se proto rozhodne přejít do protiútoku a chystá adaptaci Blochova románu, který přejímá skutečný případ sériového vraha a kanibala Eda Geina. Od rozporuplného projektu ovšem dávají hollywoodští producenti ruce pryč a Hitchcock tak musí zastavit vlastní dům. Už od začátku natáčení ale nejde nic podle plánu: jeho žena a spolupracovnice Alma se věnuje jinému scénáři, režiséra přepadávají staré úzkosti a navíc ho ve snech navštěvuje samotný Ed Gein... Životopisný snímek Hitchcock je režijním debutem scenáristy Sachi Gervasiho, inspirovaný odbornou publikací Stephena Rebella z roku 1990. Na pozadí příběhu o natáčení filmařova nejúspěšnějšího titulu, thrilleru Psycho (1960), se tvůrci soustřeďují na zvláštní a láskyplný vztah Alfreda Hitchcocka (1899–1980) a jeho manželky Almy Revilleové (1899–1982). Alma byla Hitchcockovou nejbližší spolupracovnicí a podílela se jak na jeho scénářích, tak na střihu. V době natáčení Psycha byli svoji už více než 30 let, když se ale Alma rozhodne vystoupit z „Hitchova“ stínu, není vůbec jisté, že to jejich manželství unese – tím spíš, že Hitchcock není schopen zvládat svou chorobnou fixaci na blonďaté protagonistky. Mimo ústřední dvojici s Anthonym Hopkinsem v roli sarkastického a zhýčkaného Mistra a Helen Mirrenové jako jeho sebevědomé a zároveň ohleduplné a obětavé manželky se objevuje i řada tehdejších hollywoodských osobností, například Janet Leighová (Scarlett Johanssonová) nebo Vera Milesová (Jessica Bielová). (Česká televize)

(více)

Videa (39)

Trailer

Recenze (519)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby USA $6,008,677Tržby Celosvetovo $23,570,541Tržby za predaj Blu-ray v USA //počet predaných kusov Tržby za predaj DVD v USA //počet predaných kusov ║ zádumčivý Anthony Hopkins v podaní Hitchcocka je pôsobivý a kradne si všetkú pozornosť, príbeh sa venuje len životnému úseku okolo filmu Psycho, mierne rozoberie nejaké tie vzťahy, privodí režíserovho démona,... určite zaujalo a nabudilo opäť si pozrieť Psycho /80%/ ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Problém týchto biografických filmov často spočíva v jednej zásadnej chybe - zameriavajú sa na jedinú dôležitú udalosť a sú príliš prostučké. Jednoducho kĺzajú po povrchu a tvária sa, že sú niečo viac než príjemný film pre nenáročného diváka, ktorý si po odchode z kina bude naivne myslieť, že sa o jednej z najväčších legiend filmu dozvedel niečo viac. To je síce pravda, ale film toho ponúka žalostne málo, a ešte k tomu tak priamym a, použijem Mattyho výraz, bulvárnym spôsobom, akoby to vlastne ani nechcel byť film. Nie je sa tu nad čím príliš pozastaviť či premýšľať, ale aspoň je to, na druhú stranu, ľahké, vtipné a zábavné, takže sa divák aspoň na chvíľku dobre pobaví. A teraz si poprosím druhý, o poznanie dlhší, hlbší a možno aj temnejší film. A pokojne tam môže byť opäť Anthony, ktorý bol tradične skvelý, a v porovnaní s ostatnými, ktorí sú tu viac, tu menej len vyprázdnené figúrky bez života, výnimočný. 65% ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Debut nedebut, mně se tenhle film líbil. Líbilo se mně, jak to režisér pojal trošku jinak, než jak u biografií bývá zvykem. Není totiž přímo řeč o Hitchcockovi, jako spíš o jeho nejslavnější chvíli v životě. Celé to všeobecné očekávání pak sráží fakt, jak se to samotný režisér rozhodl popsat. Ono je vlastně jedno, jaký život Hitchcock měl, důležité je, jak ho vedl, jak jednal a jak se ve svém okolí choval. No a tohle všechno tenhle film ukazuje. Samotný Hitchcock, kterého naprosto mistrně hraje Anthony Hopkins je naprosto unikátní postava, která s Vámi započne tento film a stejně tak ho s vámi zakončí. Samotný závěr je pro mě dokonce jeden z nejintenzivnějších biografických závěrů vůbec. A to v něm nejde o žádné emoce, stačí jenom, jak se ta scéna postaví. Samozřejmě ale nesmím zapomenout ani Helen Mirren a holky Scarlett Johansson a Jessicu Biel. Všechny tři zahrály svoje postavy skvěle a já jsem se tak mohl zase něco zajímavého dozvědět. Třeba i to, že v Hitchcockovi bylo tolika perfekcionismu, co mnoho dnešních režisérů postrádá a vyhání to ve svých filmech rozpočtem. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Film, který marně hledá konflikt, o kterém by mohl vyprávět, a tak si filmařsky dost bezradným způsobem vypomáhá tupě křečovitou karikaturou (tohle monstrum pod výraznou maskou nemá s Hitchcockem nic společného), posilováním známých klišé (hledání blondýny), vytvářením falešného napětí (manželská krize, žárlivé scény) a nepříliš výmluvných montáží o natáčení (kdy vlastně žádnou skutečnou scénu natáčení neuvidíte, sprchová scéna není prezentována jako filmařský výkon, ale pouhá prezentace Hitchcockových mindráků). Beru argument, že film o Hitchcockovi nemusí být realistický - což vskutku v žádném ohledu není -, jakkoli na hitchcockovském mýtu nutně parazituje a při pohledu na tvůrce "dirigujícícího" vyděšené výkřiky diváků si člověk říká, že tupější a tuto metaforu doslovněji inscenující parazitismus ani nemohl nabídnout. ___ Jenže tento film je také stylisticky nesoudržně natočený, což je způsobeno především tím, jak jsem napsal na začátku, že v důsledku vůbec neví, o čem má vyprávět: 1) O krizi vztahu dvou starých manželů? Ten je ale založený na tom, že se neděje nic, co se pravděpodobně nedělo nikdy předtím. 2) O konfliktu mezi tvůrcem a systémem? Pak by musela za studiem stát nějaká silná postava kladoucí skutečné překážky, nejen jeden smlouvající obchodník a jeden slabý cenzor (to vyřešení na konci působí jak špatný vtip na diváka). 3) O osobní krizi silného tvůrce, kdy vede rozpolcené rozhovory s vizí sériového vraha, šmíruje herečky a nadrženě hladí fotky svých hvězd? Tam nedochází k žádnému vývoji, vrah bezdůvodně z představ zmizí a herečky bude šmírovat i do budoucna. 4) O natáčení filmu? Kromě již zmíněné absence detailnějšího představení alespoň jedné natáčené scény - dobře, je tam Hitchcockův monolog při jízdě hrdinky autem - ze snímku nevyplývá ani to, v čem by mělo být kromě své kampaně (jíž se přisuzuje až snad příliš velký význam) toto natáčení výjimečné, natož výsledný film... zmiňuje se silná úvodní scéna, ale proč by měla být silná, to nikdo neřekne. ___ Jinými slovy, namísto Hitchcocka upřímně doporučuji vynikající drama "RKO 281" o natáčení Občana Kanea, které se daří Hitchcocka překonávat ve všech ohledech, v nichž chce uspět... a zároveň nabízí i mnohem komplexnější historický souvislostní rámec než toto z kontextu palčivě vytržené drama. ()

Hild 

všechny recenze uživatele

Film, na který si za pár měsíců už nikdo ani nevzpomene, přitom to tak dobře začalo. První půlhodina je dobrá, vlastně velmi dobrá a hlavně strašně zábavná. Úplně ve mně probudila natěšenost, myslela jsem si, že mě teď čeká příjemná filmová hodina a půl s dobrými herci. Velmi mě bavilo to pozadí vzniku filmu, od hledání inspirace, přes schůzku s cenzorem, až po samotné natáčení. Jenže krátce na to filmu začne docházet dech. Natáčení Psycha ustupuje do pozadí, Hitchcock se promění v žárlivého manžela a divák sleduje menší krizi manželského páru, kterou však Sacha Gervasi nezvládl vůbec prokreslit a jít do hloubky, takže vlastně vůbec nikoho nemůže zajímat. A dokonce dokázal ve druhé polovině z Hitchcocka udělat strašně nesympatickou postavu. Film na jedno zhlédnutí. ()

Galerie (142)

Zajímavosti (25)

  • Anthony Hopkins, představitel Hitchcocka, docházel i na konkurzy ostatních herců, aby s nimi mohl odříkávat společné repliky, přestože se mohlo někdy jednat i o pouhou jednu jeho větu. (Brousitch)

Související novinky

Oscars 2013 - výsledky

Oscars 2013 - výsledky

25.02.2013

Letošní udělování cen Akademie máme za sebou. Diváci i přímí účastníci slavnostního večera zřejmě přežili ostrý humor letošního moderátora Setha MacFarlanea. Kromě tradičního vzpomínání na ty, kteří… (více)

Oscarovým nominacím vládne Lincoln a Pi

Oscarovým nominacím vládne Lincoln a Pi

10.01.2013

Nikoho asi nepřekvapí, že se žádné překvapení nekoná. Letošní nominace na Oscary jsou opět nudně konzervativní a předvídatelné. Emoce opět budí spíš nenominování některých filmů – fanoušci Temný… (více)

Anthony Hopkins je nejstarší muž světa

Anthony Hopkins je nejstarší muž světa

11.07.2012

Alespoň v novince Darrena Aronofskyho Noah. Natáčení biblického eposu, který má vyšší rozpočet než všechny dosavadní Darrenovy filmy dohromady (konkrétně 130 milionů dolarů), začalo před několika dny… (více)

Tom Hanks jako nenáviděný Walt Disney?

Tom Hanks jako nenáviděný Walt Disney?

11.04.2012

Po Mém týdnu s Marilyn a právě natáčeném Alfred Hitchcock and the Making of Psycho se vynořil další projekt, jehož děj se točí kolem vzniku slavného filmu. Tentokrát se dozvíme, jak vznikala… (více)

Reklama

Reklama