Režie:
M. Night ShyamalanScénář:
M. Night ShyamalanKamera:
Andrew LesnieHudba:
James Newton HowardHrají:
Noah Ringer, Dev Patel, Nicola Peltz, Jackson Rathbone, Shaun Toub, Aasif Mandvi, Cliff Curtis, Seychelle Gabriel, Katharine Houghton, Summer Bishil (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Ohnivý národ se téměř sto let snaží ovládnout celý svět a ostatní národy – národy Větru, Vody a Země. Nedávají svým sousedům na výběr, buď se jim zcela podrobí, nebo je jednou provždy vyhladí. Vesničané, kteří se marně snaží bránit, jsou ochraňováni jen několika málo vyvolenými, kteří mají schopnost ovládat živel svého národa podle vlastní vůle. Plně vyzbrojení příslušníci Ohnivého národa už zlikvidovali posledního mistra Větru a nyní se chystají zničit hlavní město Vodního národa. Pak ale jednoho dne sourozenci Katara a Sokka objeví malého chlapce jménem Aang. Jak se projevují Aaangovy „větrné“ dovednosti, ukáže se, že mladý bojovník je víc než poslední vládce Větru. Je to vyvolený Avatar – jediný tvor, který ovládá všechny čtyři živly. Jedině on může zastavit celosvětový nepokoj a znovu nastolit tolik postrádaný mír. (HBO Europe)
(více)Videa (6)
Recenze (892)
POSLEDNÍ VLÁDCE VĚTRU je sice nejslabším Shyamalanovým filmem od ŠESTÉHO SMYSLU, ale to ještě neznamená, že se jedná o špatný letní film, přestože nesplňuje požadavky letního blockbusteru, či dokonce o jeden z nejhorších počinů posledních let, když je jeho nepřijetí u angloamerického a evropského publika dáno neznalostí či neochotou přistoupit na odlišné vnímání (pasivní rezistence) a pojetí světa (buddhismus) a úlohy i motivace postav v něm (karma). Hlavní problém bych viděl především ve snaze vměstnat celou první sezóna seriálu (tj. dvacet 20minutových dílů) do jednoho celovečerního filmu (tj. 103 minut včetně závěrečných titulků), přičemž se pro vyprávění - uzpůsobeného pohledu hlavní hrdinky - zachovává to zcela nezbytné. Ačkoliv je koncepce trilogie zachována, opomíjí se, že v kapitole první šlo v americkém anime především o představení a prokreslení postav, obeznámení se zákonitostmi fikčního světa a opuštění pohádkového rámce vstříc žánru fantasy s nastíněním komplexnějších (geo)politicko-ekonomických vazeb a propletených vztahů. Film na výše zmíněné rezignuje ve prospěch podřízenosti základním myšlenkám buddhismu včetně gándhíovského protikolonizačního přístupu pasivní rezistence, a tak si na mainstreamový letní blockbuster dovolí inscenovat scény atrakcí jako baletní představení, ve kterém jde o ladnost pohybu a nikoliv fyzický dopad, flashbacky a montážní sekvence redukující ohromné množství časoprostorých vazeb na naprosté minimum jsou do vyprávění vloženy ne z důvodu vypravěčské nemohoucnosti a neschopnosti prokreslit postavy, ale k podpoření jednoho z významů. Vzhledem příslušnosti k určité kategorii (letní blockbuster podle oblíbeného seriálu) a zacílenosti na konkrétní diváckou skupinu (prepubertální mládež ve věku Aanga) jde o chvályhodný přístup, který si odsudek zaslouží leda za to, že celek vyzní jako poněkud tezovitá buddhistická protikolonizační agitka a Shyamalan jako auteur upozadil svůj rukopis (vypravěčská sofistikovanost spolu se žánrovou nevyzpytatelností a stylistickou nekonvenčností včetně významotvorného barevného ladění v pojednání o upínání se k iluzím na úkor skutečnosti) ve prospěch požadavků studia. ()
Popravdě jsem čekala nějaký příšerný propadák plný japonských klišé (tím myslím především ty jejich bojové techniky)a vyklubala se nám z toho americká (i když jako přes kopírák od Japonců)fantasy s velice nadějným příběhem. Ono to celé má docela potenciál, ale v závěru dost nevyužitý. Pěkné efekty a zajímavou zápletku se čtyřmi živly bohužel přebíjí neslanost nemastnost doprovázená nulovým charismatem postav a emocemi na bodu mrazu.Zkrátka pěkný obal,ale to co je uvnitř už za tolik nestojí:)Stručně a jasně, je to takovém nijaké. Dokonale vystihující dvě hvězdičky :) ()
Děsivá prohra a poslední hřebík (alespoň doufejme) do Shyamalanovy umělecké rakve. Těžko říct, co je horší. Jestli obrovský rozpočtový tunel, v němž se v podobě tří větších kulis a jednoho lesa ztratilo 150 milionů, zmatení herci, kteří nemají šajna, co hrají za postavy, anebo scenáristický hnůj, v němž se Shyamalan začne topit cerka po minutě a půl. Je napováženou, že film, jenž je od začátku do konce narvaný expozičními žvásty (byť oproti geniální předloze stále smutně ořezanými), nezvládá na ploše 90 minut vykreslit motivace, představit fikční svět a už vůbec ne stvořit postavy, k nimž divák přimkne a prožije dobrodužství s nimi. Poslední vládce větru je přes hromadu řečí nebývale prázdný, v honbě za "strhujícím" tempem myšlenkově zcela nesrozumitelný a svou snahou o rozjetí velkolepé trilogie rovněž i k neuvěření směšný. Ale co čekat od filmu, jenž do předních pozic v závěrečných titulcích strčí účetní zodpovědnou za výplatní pásky. ()
„Nezabíjajte ho. Aj tak by sa zasa narodil.“ Ako sa dá vyvraždiť národ nad-bojovníkov, keď jeden obyčajný chlapec za niekoľko sekúnd vybúcha bojovú nepriateľskú loď? Môže byť niečo horšie, ako malý holohlavý chlapec v žltom pyžame, s rukami za chrbtom skákajúci po stenách, pričom mu do chrbta hádže ohnivé gule milionár z chatrče? Tieto – a podobné, napr. „Prečo si ubližuješ, Tron?“ – otázky, som si kládol pri pozeraní filmu, ktorému som sa asi rok vyhýbal. Nakoniec som si povedal, že by som to mohol skúsiť. Film mal hrozné kritiky, ale to tiež OSADA a DÁMA VO VODE, no mne sa páčili. POSLEDNÝ VLÁDCA VETRA (bože to je názov) je však naozaj zlý. Smiešne akčné scény (v ktorých sa kope nohou tak osemnásť centimetrov nad zem, vyplazuje sa jazyk a vytriešťajú oči), mizerné herecké výkony (ťažko povedať, či je strašnejší plešatý chlapček alebo Dev Patel, ale skôr Dev, ten chlapček ešte nevedel, čo činí), smiešne dialógy, nelogické kraviny. Chvíľku som si hovoril, že to nie je úplne zlé, má to zopár dobrých nápadov (chlpaté obrovské lietajúce zviera), výprava je dobrá a „univerzum“ nie je až také hlúpe, ako sa zdá. Lenže pri smrtiacej takmer dvojhodinovej minutáži vynikne zúfalosť toho celého, od postáv, ktorým sa nedá držať palce cez predvídateľný príbeh po zúfalý pokus urobiť z toho prvé dejstvo potenciálnej série. Dávam 20%, pretože mám z tohto filmu rozpačité až zlé pocity, ľutujem, že som ho videl a dúfam, že ho už druhýkrát vidieť nebudem musieť. ()
Tak tohle bolelo. Pomalu až neuvěřitelný důkaz toho, jak se může z talentovaného režiséra, který kdysi uměl točit atmosférické a vypointované pecky, na který se každý těšil. Teď už aby se každý opravdu každý bál, s čím Shyamalan přijde příště. Tady totiž přišel s naprosto po všech střánkách nezvládnutým blockbusterem o protivném plešatém chlapci, který je celý potetovanej a má v tyči zabudovaný rogalo. Tady opravdu nefunguje nic. Jednoduchý příběh by ani tolik nevadil, ale to že některé scény na sebe pomalu ani nenavazují, postavy jsou naprosto ploché, na nějaký jejich vývoj se tady kašle a jejich chování mezi jednotlivými scénami je totálně nelogické. Navíc je to extrémně pomalé, kamera průměrná a akční scény, i přes výborné efekty, naprosto odfláklé a bez nápadu. Shyamalan tady opravdu zkazil co mohl, podobný žánr mu vůbec nesedí a místy to, dokonce vypadalo, jak kdyby to točil nějaký debutant. Aspoň, že ten Dev Patel potvrdil, že má charisma. ()
Galerie (101)
Zajímavosti (35)
- V seriálu Avatar: Legenda o Aangovi (od r. 2005), podle kterého byl film natočen, nebylo pro Firebending - ovládání ohně -zapotřebí pochodně. Všichni v seriálu mají to, v čemu se ve filmu říkalo "Vlastní oheň". (Aisengam)
- Film se měl původně jmenovat Avatar: The Last Airbender, podle seriálu na kterém je založen. Jelikož práva na název Avatar vlastní James Cameron, není toto slovo použito, aby nedošlo k soudnímu sporu. (TomikZlesa)
- Shyamalan išiel Dev Patelovi osobne oznámiť, že získal úlohu Zuka. (Greenpeacak)
Reklama