Reklama

Reklama

Šašek a královna

(divadelní záznam)

Obsahy(1)

Záznam představení Divadla Husa na provázku z Branického divadla pantomimy v Praze v roce 1984. ŠAŠEK A KRÁLOVNA je první "historickou" Polívkovou hrou.  Hrou, která evokuje osud středověkého šaška na královském dvoře. Šašek (B. Polívka) tu baví svou královnu (Ch. Poullain) - unuděnou i despotickou - a musí vymýšlet stále nové a nové věci, aby odvrátil její hněv z nudy. ŠAŠEK A KRÁLOVNA je však i hrou o divadle a jeho možnostech a proměnách. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (42)

Zagros 

všechny recenze uživatele

Bolka Polívku mám velmi rád. Vždy jsem se s oblibou díval na jeho Manéž, později poslouchal jeho Bolkoviny a líbila se mi i většina jeho filmových rolí. Pokud bych ale někomu chtěl ukázat jeho největší umění a herectví, sáhl bych právě po tomhle divadelním záznamu. Bolek zde totiž podává naprosto skvělý výkon a Chantal mu k tomu vhodně sekunduje. Do zdánlivě banálního příběhu šaška, který má pobavit svou královnu, dokázal Bolek napěchovat spoustu humoru, výtečné scény a silné a hluboké myšlenky. To vše je zahráno s neskutečnou lehkostí a se zdáním naprosté improvizace. Děkuji za skvělou zábavu a ta pátá hvězda chybí pravděpodobně jen za to, že jsem představení neviděl na živo. PS Smysl v přepracování do filmové podoby nechápu a proto si ji ani nikdy nepustím. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Divadlo je specifická manéž, je oproti filmu značně omezené. Ovšem jdou zde věci, které jsou pro film zapovězené. A Šašek a královna je hrou, ve které se objevuje vše, co na divadle lze a to ve formě zcela geniální. Jestliže Bolek Polívka patří mezi českými filmovými herci mezi nadprůměr, na divadle se stává geniálním Jackem Nicholsonem. Zahraje vše a vše božsky. Neskutečné představení. ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

Miluju, miluju, miluju divadlo. Směješ se? Chechtáš? Ubližuješ někomu dalšímu? Krátíš si čas? Dáváš facky? Líbí se ti to? Chtěl bys jednu dostat? Směješ se? Pořád se směješ? Je ti do smíchu, když jsi jen šašek? A ty jím jsi, býval jsi a budeš, pořád se ještě chechtáš? Slova, slova, slova? Pcha! Nikdy to nebylo míň! Nikdy to nebude víc! Jen nuda, nuda, nuda a smích a nuda a facky a smích a nuda a zrcadla a smích a smích a smích. ♥♥♥ ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Bolkovi Polívkovi se povedlo, co u nás málokomu – vzít téma vztahu „nás obyčejných lidiček“ k moci, spojit ho s motivem jiskření mezi mužem a ženou (a že jim to s Chantalkou tenkrát jiskřilo!) do jednoho nedělitelného celku plného barev a přesahů dráždivých politicky (což se líbilo u nás) i „eroticky“ (což zase oceňovali v kapitalistické cizině), celé to zabalit do originální formy meta-divadla a přitom udržet zcela ne-meta-divadelní magickou atmosféru. Zrovna louskám korespondenci V+W a napadá mě, že se Šaška a královny měl dožít Voskovec, silně skeptický k většině toho, co se urodilo na české poválečné scéně „divadel malých forem“ – tady by myslím dostal to, co mu chybělo u Semaforu a podobných, opravdové jevištní cítění, navíc podložené Bolkovou úctyhodnou teoretickou základnou, řemeslnou umanutostí a poctivým přemýšlením o divadle a snahou posouvat jeho hranice. Že to celé ještě ke všemu neskončilo jako odtažitá intelektuálština, ale kus dokonale přístupný „prostému diváku Manéží“ (což nemyslím nikterak hanlivě), je malý zázrak (nejen) nad Vltavou. ()

ibeh 

všechny recenze uživatele

Bylo to jedno z nejlepších divadelních představení, které jsem kdy viděla. Branické divadlo bylo tenkrát úplně našlapané, lidi seděli a stáli po stranách. Na tu dobu opravdu originální zjevení. Úžasná atmosféra, snové efekty se zrcadlem, fakt nás až mrazilo. Bolek a Chantal byli na hereckém vrcholu. Následující film paní Chytilové nebyl špatný, ale divadlo bylo absolutní jednička. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (2)

  • O jednu z nejkritičtějších divadelních inscenací své doby měla zájem Československá televize, ale když přijeli technici do divadla, nikdo z kompetentních šéfů o záznam hry nestál. Na natáčení byl vymezen jediný den a bylo to velké přemlouvání. Dnes už se jen můžeme dohadovat, co stálo v pozadí této neochoty, zda strach, aby se na záznam nedostalo něco, co by divadlo poškodilo, nebo jestli nechtělo mít avantgardní divadlo s prorežimní televizí nic společného. (sator)

Reklama

Reklama