Režie:
Jiří StrachScénář:
Arnošt VašíčekKamera:
Martin ŠecHudba:
Miloš BokHrají:
Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Aňa Geislerová, Tereza Ramba, Vojtěch Dyk, Bára Munzarová, Hana Vagnerová, David Prachař, Filip Cíl, Josef Somr, Jitka Schneiderová (více)VOD (1)
Epizody(3)
-
Noc hadů (E01)
-
Vražedný kód (E02)
-
Brána nebes (E03)
Obsahy(2)
Znalec černé magie Ivan Trojan a policejní komisař Jiří Dvořák pátrají po pachateli série rituálních vražd. Napínavý kriminální příběh inspirovaný existencí tajemné Ďáblovy bible. (Česká televize)
Videa (3)
Recenze (436)
Na české poměry velmi povedený televizní film. První díl je opravdu dobrý a vytvoří atmosféru mystické detektivky s historickými podklady. Je zřejmé, že originalita nebude nejlepší, takový zdroj inspirace, který vás napadne jako první z poslední doby je Šifra mistra Leonarda, ale takových filmů bylo natočeno samozřejmě mraky. Ale ty české reálie a kvalitní herecké obsazení (dokonce se tam objeví můj ex-spolubydlící) tomu dodávají na zajímavosti a klidně potom odpustíte Ďáblově lesti televizní vzhled a pokus o triky (3D had), které působí jako pěst na oko. Autor si bohužel ani neodpustil maximálně kýčovité odkazy na 11. září a ultrahackera, který pár bouchnutími do klávesnici najde a nabourá všechno. Vážným problémem ale je, že další díly už mají poklesnou tendenci a prvnímu dílu se ani zdaleka nevyrovnají. Kazí to mé nadšení ze začátku, ale i tak se jedná o dobře sledovatelný a napínavý žánrový počin, který mě svou kvalitou v televizi překvapil. ()
Jiří Dvořák jako Martin Tomsa a Ivan Trojan jako český Robert Langdon? Proč ne, zvlášť když scénář oběma nabízí dostatek detektivního prostoru a k tomu pár malých lekcí o životě. Jiří Strach opětovně dokazuje, že to tam má a dokáže se v terénu poprat s jakoukoliv látkou, která se mu dostane do rukou. Navíc chápe dialogy i kulturu mladých, s čímž má taková Poledňáková – zcela odtržená od reality všedních dní – značný problém. První expoziční díl příjemně uvádí do varu, druhý už vaří – a třetí všechno hasí za pět minut dvanáct, jak je v žánru dobrým zvykem. Všechny tři hodinovky ale letí jako s větrem o závod. Líbila se mi celková koncepce zápletky, matematické hrátky i populistické hledání souvislostí tam, kde by se hledaly jen těžko a i proto mě bohužel hodně zklamal závěr (vlastně ani ne tak závěr samotný – ten byl jasný -, spíš jeho uchopení a ztvárnění… je škoda, když film celou dobu stojí nohama „pevně na zemi“ a pak… no, škoda mluvit :-). A ta vedlejší linie s alkoholem… ta je už trochu navíc, ne? Kdo byl ten starý pán v brýlích? :-) Každopádně, suma sumárum, o třídu a půl výš než Maharal a o dvě třídy výš než cokoliv z posledních měsíců, co Česká televize v rámci nedělních večerů nabízí. Vynikající práce s herci, dobrý vizuál, nic nerušící dialogy. To se tu vážně tak často nestává. 70%. P.S. Prosím, dost už hackování důvěrných záznámů firem skrze HTML jejich firemních prezentací. Bolí mě z toho u srdce :) ()
Tuzemská reakce na všechny ty šifry a tajemna, která se začala po vydání Brownova románu množit jak houby po dešti. Technicky to vůbec nebylo špatné a ani hercům není moc co vytknout, ale celé to půsoní tak nějak úsměvně a nemohl jsem se donutit k tomu, abych to začal brát vážně. 60% Strachovi za odvahu. ()
Tak předně - záhadolog Vašíček by udělal záhadu i z rohlíku tvaru C (že by ho vyráběla sekta posedlá pravěkým kultem luny = ansa lunata už v eneolitu, či turecké šedé eminence, či komunistické frakce zhmotňující v něm podobu srpu?), jeho scénář a přebujelá "mysterióznost" je spíš tématem pro bulvární plátky, ne tématem pro trojdílný film. Všude samý satan, fantasmagorie, hadi... Ale Strach, jakkoli nechápu jeho volbu natočit něco podobného, se s režií vypořádal dobře a herce ukočíroval. Tradičně skvělému Trojanovi zdatně sekunduje výborný Dvořák. Občasné přiblížení se žánrovým libůstkám kvituji s povděkem, no k lepšímu hodnocení by museli tvůrci přizvat k napsaní scénáře úplně jinou sortu, než jakou je Vašíček. Ortel - je to sice uhozené, až se mi uši červenají, ale za první dva díly ty 3* dám. ()
3/3 Určitě nemám pocit, že by Vašíček byl nějaký génius, ale osvěžit českou televizní krimi jeho stylem dává smysl. Ďáblova lest je dobrá mini série s dobrými dialogy, dobrou gradací děje, zajímavými dospělými postavami a je to celkově příjemná změna. Pointa překvapí, směřování k ní je zajímavé, jen ty mládežnické figury jsou spíš horší kreace všech těch Dyků a Voříškových, které člověk musí trpět v české tvorbě už nekolik let bezúčelně. A co je skutečně odstrašující, je práce s barevnými filtry a hudbou. Na straně druhé je tu fungující tým ironický Trojan / tvrďas Dvořák / platinová Geislerová (které velmi nový styl sedí a velmi pomáhá uvěřitelnosti její postavy, která je na hony vzdálená jejím klasickým škatulkám), takže si přeci jenom nakonec dám i tu Ztracenou bránu. ()
Galerie (42)
Zajímavosti (19)
- „Porta coeli“ („Brána nebes“) je klášter cisterciaček v Předklášteří u Tišnova. Je pozoruhodné, jak rychle se tam dostali. (ladyViolet)
- Díl seriálu 30 případů majora Zemana (od r. 1974), který sledují hlídači v autě, je symbolicky "Bestie". (jendamaty)
- Ďáblova bible byla ve středověku považována za 8 div světa. Kniha váží 75 kg. Její dřevěné desky, potažené kůží s kovovým zdobením, mají rozměry 920x510x22 mm. Obsahuje 320 pergamenových fólií, tj. 640 stran o průměrném formátu 890x490 mm. Někdo vyřízl 8 stran z neznámých důvodů. Původní desky knihy byly při požáru roku 1697 poškozeny a nahrazeny novými dřevěnými o síle 22 mm. (blackrain)
Reklama