Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (664)
To si takhle bezelstně zapózujete manželce na portrét v punčoškách, a než byste řekli Tina Tárner, přistihnete se, jak si ve sprše notujete Sladké mámení, schováváte toho škaredého šulínka mezi stehna a nalíčený, s depilovaným předloktím a v paruce franckujete v budoáru s uhrančivým bukanýrem jménem Olaf, který neomylně vyčichal váš testosteron i pod tou vrstvou mejkapu. Ach ty hormony! Jedinou vaší životní touhou se pak stává nechat si co nejrychleji přišít kundu, začít chcát v sedě a hřadovat, aby se ze sexuálního devianta stala co nejdříve plnohodnotná Lana Wachovská. Dánská transka (Takhle se poutavě překládají názvy do češtiny, hloupý distributore!) mohl být velmi zajímavý film. To by se jej ovšem nesměl chytit Bídný homonudil Tomáš Hůpr a opět ukájet své osralovské ambice. Tudíž dvě hodiny vesměs sledujeme artově empatické hormonální dysbalance hnusáka Edýho, který by mohl z fleku lítat Ajronům po pódiu a budit hrůzu, aniž by ho museli maskovat. Zahrál to sice zase naprosto fenomenálně, ale když já tu tlamu uzřím na plátně, nemůžu si pomoct a musím prostě odvracet zrak a raději myslet na nějaké hezké věci. Třeba na hnisavé abscesy, krvácející vředy nebo zanícené pochvy s výtokem. Pokud vás tedy právě nesvrbí koule, bytostně netoužíte mít místo nich mezi nohama prasklinu, chodit na píling a holit si nohy, víc než dvě rudé hvězdy si tahle sice hezky natočená, ale vyumělkovaná klišovitá otrava prostě nezaslouží. ()
Toto je pro mě mnohem zajímavější snímek, než většina těch, kterým se dostalo nominací za nejlepší film. Téma je zajímavé (i když nebudu předstírat, že tomu nějak zvlášť rozumím), natočené to taky bylo dobře, mělo to dvě hodiny a já se za tu dobu nestihla nudit ani jednou. A z celého filmu pak byli nejlepší herecké výkony. Jak Eddie tak Alicia hráli přirozeně a naprosto skvěle (přála bych jim toho Oscara oběma, ale snad alespoň jeden nominaci promění). 4* ()
Nie je to iba o hercoch. Redmayne je omračujúci, Vikanderovú by som s jej Gerdou zaradil medzi 5 najlepších hereckých výkonov vôbec; obaja patria medzi elitu svojej generácie, a čo spolu dokázali je famózne a neuveriteľné. Ale umelecké dielo spravil z Dánskeho dievčaťa až Tom Hooper. Ani si neviem predstaviť, koľko času, námahy a peňazí muselo stáť, aby každý záber vyzeral ako dokonale naaranžovaná dobová fotografia, aby každá kulisa, detail mali svoje miesto a význam (schválne sledujte interiéry; už len ta spálňa...), každý pohyb kamery, Kodaň, Paríž... Som si vedomý toho, že v inej produkcii by z tohoto scenára vznikol nudný, priemerný film, téma mi tiež nepríde nijak atraktívna, ale čo dokázali vykúzliť tí traja, by vytvorilo zaujímavý zážitok, aj keby dve hodiny rozprával o geometrii. Vo všetkých obrazoch. ()
„Jsem tvoje žena, vím o tobě všechno,“ upozornila svého muže malířka Gerda Wegenerová. Nevěděla. Jednou svého manžela, rovněž umělce a školní lásku, požádala, aby jí pózoval namísto modelky, která nepřišla. Oblékl si punčochy a už v nich rád zůstával. Dán Einar Wegener byl prvním člověkem, jenž roku 1930 prodělal operaci změny pohlaví. Rok nato zemřel ve svých 48 letech, už jako Lili Elbe. Průkopníky proměny představuje oscarový Tom Hooper, který si získal akademiky sebejistou Královou řečí (ač pro mě neosobní) a následně pro změnu mě blízkými Bídníky, kteří dokonale rozdělili diváckou obec. Právě v jejich případě se sešel i s Eddiem Redmaynem, který exceloval v (podle mnohých přeceňované humanistické) Teorii všeho, kde transformuje své tělo k nerozeznání od skutečného předobrazu. Tady příjemně šokuje podruhé. Ač se to mnohým asi nebude líbit, Brit, jehož postava našla odvahu opravit to, v čem příroda chybovala, si zaslouží další velké uznání. Snad i ten Oscar je výrazně blízko. Ano, jeho výkon je trochu jednostranný a mimikou a gesty se opakující, ale i tak je to silná herecká jízda. Redmayne navrch představuje ideál ženy daného období – spíš chlapecká postava s malým poprsím. Střídání štěstí, statečnosti a bezradnosti v tváři stále zajímavější Alicie Vikander je stejně výtečné jako výkon jejího „muže“, navíc její průkopnický duch zůstává inspirací pro dnešní transgenderové hnutí. Vikander srší energií, mění polohy, kamera se jí ráda věnuje. Ve finále pro mě film dvou polovin: první zajímavá, druhá lehce se opakující, na místě přešlapující. Scénář je málo dramatický, Hooper měl vykřesat víc emocí. Sečteno, podtrženo: Herecky na čtyři hvězdy, ne vždy jistý kormidelník Hooper si zaslouží spíš jen tři. ()
Dánská dívka byla už od první zmínky jasným favoritem na film, který se dočká nejedné oscarové nominace, o tom nebylo pochyb. Ve výsledku jde o řemeslně natočené životopisné drama s líbivým vizuálem a nepatrným hudebním doprovodem, přičemž tomu všemu dominuje zejména chytlavý námět a velice přesvědčivé herecké výkony obou hlavních představitelů. Redmaynův do jisté míry androgynní vzhled přidává na míře autentičnosti jeho postavy, zatímco Vikander na druhé straně sází na realistické ztvárnění ženy, jejíž manžel věří, že je ženou uvězněnou v mužském těle. Snímek zobrazuje neuvěřitelný příběh dvou lidí, kteří se hluboce milují, byť jde spíše o duševní podporu než fyzickou přitažlivost. ()
Galerie (110)
Zajímavosti (17)
- Manželství Wegenerových ve skutečnosti trvalo 26 let. Měli prý spíše otevřený vztah, který umožňoval Gerdě scházet se svými partnerkami. Po anulování manželství se jejich cesty rozešly. Lili zemřela ve věku 48 let po operaci (údajně poté, co její tělo odmítlo transplantovanou dělohu). (Coleator)
- Jako Einar Wegener byla původně obsazena Nicole Kidman, ale odešla poté, co byl projekt několikrát odložen. Později přišel na palubu Tom Hooper a rozhodl se do role obsadit Eddie Redmayne. (Jocker94)
- Bezprostredne po premiére na festivale v Benátkach, zožal film desaťminútový neutíchajúci potlesk. (tuntik)
Reklama