Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (664)
Motto: "Ženský, zamkněte si prádelníky!" A taky se nedejte zmást láskou a oddaností nonkonformní malířky, s největší pravděpodobností za nimi stála jen další, cudně skrývaná bizarní úchylka, korektně přemalovaná na vyšší city, možná proto se divák hlouběji neseznámí s celkovým zaměřením jejího díla... Tolik ke Gerdě Wegener. To Redmayneova role vyžaduje fakt koule, ironií je, že se jich jejich nositel, Einar Wegener, chce umanutě zbavit... Takhle - už samo téma se mi příčí, nepokrytě víc by mně imponoval člověk, který se se svým popleteným sebeuvědoměním dokázal poprat, to jest, zapřel ho v sobě, jako ostatně všichni nešťastníci, kteří se nepohybovali v bohémských kruzích, takoví chlapi ve slévárně by pro Lili příliš pochopení neměli, což? Naštěstí nám doba přeje, a tak jsme k transgenderu obecně blahosklonní, takže, normálka - v dobrém i zlém, dokud nás opačná identita nerozdělí... Ani umělecký přínos nejsem s to docenit, Vikander je ve své paličaté póze partnerské světice až únavná a Redmayne tu "nezadržitelnou" ženu v sobě charakterizoval odpudivým zjevem, nevidomým pohledem, slabomyslným úsměvem a naoko zdrženlivým posedem, čímž mi připravil dost znechucující chvilky. Cílená dekorativní líbivost nezvládala zaplnit prázdnotu sdělení, paradoxně mi však k chabé útěše zbylo právě jen těch pár pařížských zákoutí, art deco styl, nádhera scenérie ve Vejle... a taky rozšířený obzor ohledně historie dalšího z neslavných průkopnických mezníků... Jen doufám, že mně příště nebude k obdivu podsouván nějaký pedofilní (anti)hrdina. A že zdravím Conchitu Wurst. ()
Výborně zahraný film na téma transsexuality, navíc s krásnou hudbou Alexandra Desplata. Eddie je neuvěřitelný herec - zatím jsem ho neviděla v roli, ve které by nepůsobil 100% důvěryhodně. Tohle se mu taky moc povedlo. Čišela z toho ta velká touha - touha po autentičnosti, touha po tom stát se tím, čím se cítíme být. ~(4,3★)~ ()
Přesně před rokem jsem byl velice mile překvapen Teorií všeho, která nesla téměř totožné propriety jako Dánská dívka. Tenhle film mě však vůbec nezajímal tématicky a Eddieho Redmaynea nezahanbuju úplně, ovšem taktéž ho v lásce příliš nemám, takže jsem chtěl tento potenciálně oscarový kousek vynechat. Nojo, jenže duší tohoto filmu neoddiskutovatelně je vycházející hvězdička, ve všech směrech dokonalá, Alicia Vikander, která měla loni naprosto luxusní rok a rozhodně doufám, že bude v dobré práci pokračovat. Nejsem a ani rozhodně nebudu jediný, kdo se podivuje nad tím, že je nominována za vedlejší roli, když je filmu stejně důležitá jako hlavní "mužská" postava (časově jsem to neměřil, ale podle mě to fakt vyjde skoro nastejno), ovšem toho plešouna prostě musí uzmout, jinak budu naštvaný na celý svět. Celkově ničím nevyčnívající oscarovka, která se hlavně v závěru snaží ždímat emoce a odvážné téma v některých ohledech zmatkovitě představuje. Například jsem se v jisté rovině ztrácel v časovém rozpoložení děje a jestli se odehrává ještě v Dánsku nebo ve Francii, ale to je jen drobnost v jinak bezchybné režii...7/10 ()
Hooper namlsaný vůni pódií učinil na tvůrčí ruletě sázku. Sto na červenou barvu žhavého železa transgenderu, sto na černou konvenčně podaného dramatu, který má podle statistik i zkušeností velkou šanci uspět. A krupiér se zálibou v povrchní líbivosti může hodit kuličku.. Pravděpodobnost, že padne nula, byla takřka mizivá, ale nevím, jestli ta lehce vyfabulovaná výhra po ose tápání - trápení - sebepoznání - zvonek ven - buchtička dovnitř mohla autora těšit. Vzhledem k charakteru rolí je překvapivé, jak Vikander svou přirozeností převyšovala Redmaynea, který při vyjadřování ženskosti a křehkosti často sklouzával k teatrálním gestům.. ()
Famózní!! Ten úsměv, ty zuby, ta tvář Eddieho Redmayna je tak dokonalá a okouzlující, že mu člověk promine i to, že ačkoliv je muž, chce být ženou. Příběh je naprosto bezchybný, stejně jako celá atmosféra, díky níž se vžijete do kůže hlavních hrdinů. Navíc, Alicia Vikander je krásná a výborně to zahrála. Je to sice tak trochu chlípné, ale je to geniální. ()
Galerie (110)
Zajímavosti (17)
- Na režiséra Toma Hoopera se snesla kritika za to, že do role dánského malíře obsadil heterosexuála Eddiho Redmayna a ne skutečného transsexuála. Režisér poté prohlásil, že si nikoho jiného v této roli nedokázal představit. (Duoscop)
- Skutečný původ Gerdy Wegener, která se narodila 15. března 1886 a zemřela 28. července 1940, je dánský, nikoli americký. Romanopisec změnil její původ do Ameriky, aby vyhověl americkým čtenářům. (Jocker94)
- Keď chce Ben Whishaw odviesť Lili zo schodišťa, najskôr ju chytí za pravú ruku, ale po strihu, keď kráčajú dolu schodmi, ju už drží za ľavú ruku. (Johnny.ARN)
Reklama