Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (664)
Vcelku pochopitelně jsem se těšil především na herecký výkon Eddieho. A přestože se mnou bude nejspíš leckdo nesouhlasit, podle mě byl výtečný. Výborná byla i Alicia, dokonce lepší, než jsem očekával. Tím ovšem s výčtem kladů musím skončit. Ostatní postavy byly vyloženě do počtu (a působily nedůvěryhodně), dobová atmosféra mi zas nepřišla příliš dobře vystižená, čekal bych od okolí mnohem nechápavější a drsnější reakcE (tedy množné číslo), než jen to setkání s 2 hrubiány (chápu potřebu zjednodušení, ale až takového?). A tím se dostávám k největšímu problému filmu, a to příběhu, který mě v Dánské dívce co do záživnosti zklamal až příliš (což je problém vzhledem k tomu, že jde nejspíš o poměrně výrazný scenáristický zásah, jenž mohl pomoci, avšak nestalo se). Nejvíc mě film bavil během prvního večírku, ale jinak jsem spíš jen přihlížel a pozoroval herce, než že bych byl skutečně vtažen a např. se opravdu bál o hlavní postavu. A to i přes výše zmiňované herectví, které film vytahuje na lepší průměr, ale ani o píď výš. ()
Krásný a poetický film s úžasnými výkony Eddieho Redmaynea a Alicie Vikander. Naprosto fantastická výtvarná stránka (kamera, výprava, kostýmy) - vše perfektně ladí a je pastvou pro oči. Čistá filmařina. Jak jsem měl problém s Královou řečí (všechno hezké, ale totálně bez duše), tak Dívka z Dánska má emocí na rozdávání, přičemž velký podíl na tom má můj skladatelský oblíbenec Alexandre Desplat, jehož soundtrack je opět nebesky krásný. Ještě jednou - úžasný divácký zážitek.__________P.S.: Pokud Eddie Redmayne získá Oscara, bude to právem. ()
Veľký to maliar, ktorý sa presadil len okrajovo a vo vašich vedomiach len vďaka tomuto filmu. Pritom dokázateľne bola jeho žena uznávanejšia. Dokonca aj najznámejší maliar všetkých čias, Adolf Hitler, mal len jednú guľu a nechválil sa tým. Nedá sa povedať, že by to tento nepozerateľný anglický ksicht zahral zle. Naopak, nominácia na oscara asi spravodlivá. Ale aby som pre ňu vťahoval vtáka medzi stehná a hladkal sa v ženskom negližé, tak to nie a ani to nepovažujem za umenie. To tam kľudne mohli zobrať nejakú "speváčku" z homokabaretu a zahral(a) by to rovnako a za tisícinu honorára. Alicia Vikander dobrá, ale že by bol z nej najväčší favorit na oscara, to mi je zas divné. Azda sa ako hlavné berie účinkovanie v transgender filme a to stačí. A ešte jeden fakt, neplačte až tak veľmi, je to len podľa knihy, ktorá je plná nepresností. Sám autor povedal, že nechcel napísať knihu historicky korektnú, ale zameral sa len na vzťah Einar- Gerda. Mnoho vecí sa teda stalo inak. ()
Uvědomil jsem si to sice až po skončení filmu - natolik byli Redmayne s Vikanderovou úchvatní - ale kýčovitější kus jsem už hodně, hodně, hodně dlouho neviděl. Přetvořit z hlediska lékařské (potažmo asi i společenské) historie nepochybně významný příběh v rozhodné době cca pětačtyřicetiletého Einara Wegenera a jeho o tři roky mladší ženy na tragickou romanci dvou fyzicky velmi atraktivních mladých lidí, se všemi těmi kudrlinami okolo, to chce silný produkční záměr:) A to nejsem nijaký bijec "duhových lidiček", který vidí za každým slovem a obrazem transgenderovou lobby:) Nebýt umění obou hlavních představitelů, bylo by to možná až urážející, jakou uslzenou selanku pro masy z té silné látky Hooper vytvořil. Nelituji v žádném případě těch skoro dvou hodin, které jsem s Dánskou Dívkou strávil, ale mám skoro problém zprůměrovat jednotlivé složky, které si v hlavě hodnotím, na červených 70%. ()
Tom Hooper se rozhodně umí obklopit profesionály ve svém oboru, což je znát zejména na zdařilé vizuální stránce. Ať jsou to interiérové či exteriérové scény, vždy je dokáže podat s citem pro detail a zejména neživé předměty vynikají a v záběrech na sebe strhávají více pozornosti než postavy. Asi by to nebyl problém, pokud by se Dánské dívce dařilo být dostatečně niterným dílem, ve kterém city znamenají více než činy. Tím ale v žádném případě není. Fascinující životní příběh Lili se zde smrskává do neustále se opakujících rozpačitých úsměvů a snahu o (vizuální) dosáhnutí ženské ladnosti. Samotné city či vnitřní rozpolcenost hrají druhé až třetí housle. Na vedlejší kolej byla bohužel přehozena i Gertruda, i když je třeba uznat, že její postava nepůsobí tak extrémně ploše jako Lili. Její vyrovnávání se s novou rolí v manželově životě je zajímavější (a rozhodně méně okoukané), než (ne)vývoj Lili. Je škoda, že Dánská dívka není mnohem sevřenější a nevystupuje ze škatulek, protože životní příběh těchto dvou žen si rozhodně zasluhuje mnohem zdařilejší adaptaci. ()
Galerie (110)
Zajímavosti (17)
- Gerda Wegenerová umřela sama a bez dětí v roce 1940, 9 let po smrti Lili Elbe. (Ogen)
- Na režiséra Toma Hoopera se snesla kritika za to, že do role dánského malíře obsadil heterosexuála Eddiho Redmayna a ne skutečného transsexuála. Režisér poté prohlásil, že si nikoho jiného v této roli nedokázal představit. (Duoscop)
- Sebastian Koch hraje skutečného Magnuse Hirschfelda, který si i zahrál ve slavném homosexuálním filmu Anders als die Andern (1919). (NinadeL)
Reklama