Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (664)
Jsem rád za Dánskou dívku, že pro mě objevil skvělou herečku Alicii Vikander, která tomuto filmu vládne. Eddie Redmayne na mě po celou dobu působil trochu nepříjemným dojmem. Od začátku do konce se jenom stejně a divně šklebí a napodobuje pohyby. Nedokázal mě přesvědčit o tom, abych si neustále neříkal: "přestaň blbnout, máš tady dokonalou ženu, která tě vroucně miluje a ty děláš kraviny". Ale asi je to o tom, že se nedokážu dostatečně vcítit do jeho pocitů. Celý ten film stejně není až tak o přeměně, jako spíš o bezbřehé a neskutečně smutné lásce ze strany Gerdy. Snímku se na tomto podařilo vykřesat poměrně silné, i když pro mě celkem negativní, emoce. Dánská dívka v ničem jiném nejde do zajímavější hloubky a chápavost všech postav k dané problematice, s výjimkou doktorů a dvou agresorů, byla až zarážející a snímek tím tak ztratil hodně velkou dávku potenciální napínavosti, která se nabízí už z výběru námětu. ()
Eddie Redmayne, je extrémista, vyberá si tak extrémne úlohy, že každý v Hollywoode, by sa na to vykašlal, hneď akoby zistil, o čo pôjde, čo bude musieť zahrať, s čím sa bude potýkať, nejestvuje nikto, kto by to takto zahral, ak nie Redmayne. Je to bravúrny výkon, za ktorý určite padne nominácia na Oscara, čo v konečnom dôsledku - nakoniec nepremení. Je to film, ktorý stačí vidieť raz a dosť ! Ťažké sústo, kontroverzia, ale nezdá sa mi, že je samoúčelná ! Alicia Vikander, je krásna, talentovaná, čoraz viac sa zlepšuje z filmu na film, v jej prípade - výborný výkon, ktorý zostáva, tak ako u kolegu - Redmayna. Film ako celok - nefunguje, stojí na mieste, občas - zvláštne komponovanie scén a strih, Hooper, si zase myslel, že sa trafil do čierneho bodu, ale zmýlil sa, moje vysoké a pozitívne hodnotenie - spočíva v nasadení obidvoch hercov, kde si Eddie Redmayne, ukrojil poriadny kus koláča, za ktorý ho z jednej strany - obdivujem, lebo toto nie je jednoduché, z druhej strany, by si mal viac zvažovať svoje úlohy, inak zostane zaškatuľkovaný, má kus tvorivého talentu, ako sa zhostiť - komplikovanej postavy, to mu umožňuje vyštverať sa do závratných výšin - HERECTVA ! Nie je to zlý film, len táto téma - nie je moja šálka kávy, ale uznávam pozoruhodné nasadenie - hlavného hereckého predstaviteľa - Eddieho Redmayna, ktorý má rád výzvy, je to i herec, ktorý sa môže stať terčom posmeškov, ale o tom je už herecká profesia. Eddie - má zrejme dostatočný počet ženských hormónov... ()
Tom Hooper se rozhodně umí obklopit profesionály ve svém oboru, což je znát zejména na zdařilé vizuální stránce. Ať jsou to interiérové či exteriérové scény, vždy je dokáže podat s citem pro detail a zejména neživé předměty vynikají a v záběrech na sebe strhávají více pozornosti než postavy. Asi by to nebyl problém, pokud by se Dánské dívce dařilo být dostatečně niterným dílem, ve kterém city znamenají více než činy. Tím ale v žádném případě není. Fascinující životní příběh Lili se zde smrskává do neustále se opakujících rozpačitých úsměvů a snahu o (vizuální) dosáhnutí ženské ladnosti. Samotné city či vnitřní rozpolcenost hrají druhé až třetí housle. Na vedlejší kolej byla bohužel přehozena i Gertruda, i když je třeba uznat, že její postava nepůsobí tak extrémně ploše jako Lili. Její vyrovnávání se s novou rolí v manželově životě je zajímavější (a rozhodně méně okoukané), než (ne)vývoj Lili. Je škoda, že Dánská dívka není mnohem sevřenější a nevystupuje ze škatulek, protože životní příběh těchto dvou žen si rozhodně zasluhuje mnohem zdařilejší adaptaci. ()
Nedá se říct, že by se mi film líbil, což ale nebyl jeho účel. Co ale je účelem všech filmů, je vyvolat v divákovi emoce, a to se Dánské dívce povedlo na jedničku. Odpor k Redmaynovi a obrovskou lítost Alicia Vikander jsem cítil nejintenzivněji. Takovou lásku už asi neuvidím... Obě role zahrané na jedničku a až bude celý svět brečet, že Leonardo zase dostal hovno a nějaká transka zlatou sošku (Leto, Redmayne), doporučuju pustit si tenhle film a srovnat Dicapriovo plazení se a chroptění v lese (jakkoli přesvědčivé, náročné, nebezpečné a extrémní) s tímhle Výkonem s Velkým V Eddieho Redmayna, který je mi jinak hodně proti srsti, a už u Hawkinga jsem si řikal, že s tim klukem neni něco v pořádku. Film se moc povedl. ()
Dánská dívka byla už od první zmínky jasným favoritem na film, který se dočká nejedné oscarové nominace, o tom nebylo pochyb. Ve výsledku jde o řemeslně natočené životopisné drama s líbivým vizuálem a nepatrným hudebním doprovodem, přičemž tomu všemu dominuje zejména chytlavý námět a velice přesvědčivé herecké výkony obou hlavních představitelů. Redmaynův do jisté míry androgynní vzhled přidává na míře autentičnosti jeho postavy, zatímco Vikander na druhé straně sází na realistické ztvárnění ženy, jejíž manžel věří, že je ženou uvězněnou v mužském těle. Snímek zobrazuje neuvěřitelný příběh dvou lidí, kteří se hluboce milují, byť jde spíše o duševní podporu než fyzickou přitažlivost. ()
Galerie (110)
Zajímavosti (17)
- Bezprostredne po premiére na festivale v Benátkach, zožal film desaťminútový neutíchajúci potlesk. (tuntik)
- Obrazy ve filmu namalovala britská umělkyně Susannah Brough ve spolupráci s produkční designérkou Eve Stewart a nejsou replikami obrazů Gerdy Wegenerové. (Tasartir)
- Jako Einar Wegener byla původně obsazena Nicole Kidman, ale odešla poté, co byl projekt několikrát odložen. Později přišel na palubu Tom Hooper a rozhodl se do role obsadit Eddie Redmayne. (Jocker94)
Reklama