Režie:
Tom HooperScénář:
Lucinda CoxonKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Eddie Redmayne, Alicia Vikander, Matthias Schoenaerts, Ben Whishaw, Amber Heard, Sebastian Koch, Adrian Schiller, Emerald Fennell, Claus Bue, Angela Curran (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou" hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku. (Cinemart)
(více)Videa (15)
Recenze (664)
Eddie Redmayne, je extrémista, vyberá si tak extrémne úlohy, že každý v Hollywoode, by sa na to vykašlal, hneď akoby zistil, o čo pôjde, čo bude musieť zahrať, s čím sa bude potýkať, nejestvuje nikto, kto by to takto zahral, ak nie Redmayne. Je to bravúrny výkon, za ktorý určite padne nominácia na Oscara, čo v konečnom dôsledku - nakoniec nepremení. Je to film, ktorý stačí vidieť raz a dosť ! Ťažké sústo, kontroverzia, ale nezdá sa mi, že je samoúčelná ! Alicia Vikander, je krásna, talentovaná, čoraz viac sa zlepšuje z filmu na film, v jej prípade - výborný výkon, ktorý zostáva, tak ako u kolegu - Redmayna. Film ako celok - nefunguje, stojí na mieste, občas - zvláštne komponovanie scén a strih, Hooper, si zase myslel, že sa trafil do čierneho bodu, ale zmýlil sa, moje vysoké a pozitívne hodnotenie - spočíva v nasadení obidvoch hercov, kde si Eddie Redmayne, ukrojil poriadny kus koláča, za ktorý ho z jednej strany - obdivujem, lebo toto nie je jednoduché, z druhej strany, by si mal viac zvažovať svoje úlohy, inak zostane zaškatuľkovaný, má kus tvorivého talentu, ako sa zhostiť - komplikovanej postavy, to mu umožňuje vyštverať sa do závratných výšin - HERECTVA ! Nie je to zlý film, len táto téma - nie je moja šálka kávy, ale uznávam pozoruhodné nasadenie - hlavného hereckého predstaviteľa - Eddieho Redmayna, ktorý má rád výzvy, je to i herec, ktorý sa môže stať terčom posmeškov, ale o tom je už herecká profesia. Eddie - má zrejme dostatočný počet ženských hormónov... ()
Když jsem se dostatečně nasmál nad verbalovým komentem, otřel poprskaný monitor a popadl dech, můžu něco napsat i já. Je to hrůza. Představa, že každý z nás má v sobě někoho jiného, kdo jen čeká, aby převzal váš pracně budovaný život, a vy netušíte, co ho povolá ze záhrobí, brrr, hrůza. U Einara to byly punčošky a jeho démon měl kun...byl samička. Uff, znovu hrůza, co když ten můj je třeba pes? Začnu se drbat hnátou za uchem, chcát na rohy, kadit se zvednutým ocasem na trávník a žrát to, co tam nechali jiní, stejně postižení? Nebo, nedej bože, je můj démon volič TOP 09 a já budu muset fandit Slávii, číst Sračkenbergovy bláboly a ještě jim tleskat? Fuj, až mrazí ()
Vcelku pochopitelně jsem se těšil především na herecký výkon Eddieho. A přestože se mnou bude nejspíš leckdo nesouhlasit, podle mě byl výtečný. Výborná byla i Alicia, dokonce lepší, než jsem očekával. Tím ovšem s výčtem kladů musím skončit. Ostatní postavy byly vyloženě do počtu (a působily nedůvěryhodně), dobová atmosféra mi zas nepřišla příliš dobře vystižená, čekal bych od okolí mnohem nechápavější a drsnější reakcE (tedy množné číslo), než jen to setkání s 2 hrubiány (chápu potřebu zjednodušení, ale až takového?). A tím se dostávám k největšímu problému filmu, a to příběhu, který mě v Dánské dívce co do záživnosti zklamal až příliš (což je problém vzhledem k tomu, že jde nejspíš o poměrně výrazný scenáristický zásah, jenž mohl pomoci, avšak nestalo se). Nejvíc mě film bavil během prvního večírku, ale jinak jsem spíš jen přihlížel a pozoroval herce, než že bych byl skutečně vtažen a např. se opravdu bál o hlavní postavu. A to i přes výše zmiňované herectví, které film vytahuje na lepší průměr, ale ani o píď výš. ()
Filmy Toma Hoopera môžeme rýchlo odbiť slovom midcult, alebo ich formu môžeme považovať za jeho osobitý filmársky štýl. Pravda bude niekde uprostred, ak totiž podľa každého záberu spoznáte režijný rukopis, nikdy to nie je na zahodenie. Prvá polovica, ktorá sa mi páčila viac, nám ukazuje, ako to vyzerá v harmonickom manželstve dvoch inteligentných ľudí. Pripravuje pôdu pre polovicu druhú, aby tu manželka ukázanú oddanosť naplno prejavila. Napriek tomu všetko to porozumenie naokolo nepôsobí úplne presvedčivo. Emócie sú držané pod "pokličkou", dialógy často pôsobia dojmom, že si ich postavy vopred premysleli, aby preboha na seba nezačali kričať a hádať sa. To by sa v tak naleštených priestoroch nehodilo. Napriek výhradám film zanecháva pozitívne pocity. Vďaka príjemnému prostrediu Kodane a Paríža a výkonu sympatickej Alicie Vikander. Jej postavu by totiž chcel mať každý muž za manželku. Ak chápajúci lekár, tak jedine v podaní Sebastiana Kocha. ()
Další z filmů typu "áčkově zpracovaná sračka". Pokud zrovna nejste žena uvězněná v těle muže, a jelikož nemáte dost odvahy zhoupnout se na špagátě, tak po nocích sníte o ufiknutí si pytlíka i se zpěvákem, má smysl Dánskou dívku vidět jen kvůli božské, opravdu slaďoučké Alicii Vikander a Desplatově hudbě. Hodnotím průměrně, protože se sám divím, že jsem to dokoukal, což od vyložení karet na stůl nebylo moc jednoduchý. 60% ()
Galerie (110)
Zajímavosti (17)
- Věta z počátku filmu: "Neříkám, že je nejlepším dánským malířem krajin, ale je v první jednotce", je inspirována bývalým fotbalovým manažerem Brianem Cloughem, který podobný kompliment kdysi řekl na svoji adresu. Právě o Cloughovi pojímá jeden z předchozích filmů režiséra Toma Hoopera Prokletý klub (2009). (herthaner)
- Skutečný původ Gerdy Wegener, která se narodila 15. března 1886 a zemřela 28. července 1940, je dánský, nikoli americký. Romanopisec změnil její původ do Ameriky, aby vyhověl americkým čtenářům. (Jocker94)
- Bezprostredne po premiére na festivale v Benátkach, zožal film desaťminútový neutíchajúci potlesk. (tuntik)
Reklama