Režie:
James GrayScénář:
James GrayKamera:
Darius KhondjiHudba:
Christopher SpelmanHrají:
Charlie Hunnam, Robert Pattinson, Sienna Miller, Tom Holland, Angus Macfadyen, Ian McDiarmid, Edward Ashley, Clive Francis, Aleksandar Jovanovič (více)Obsahy(2)
V roce 1906 se britský badatel Percy Fawcett (Charlie Hunnam) poprvé vydává do Amazonie. Během několika expedic pod záštitou Královské geografické společnosti podplukovník Fawcett a jeho asistent Henry Costin (Robert Pattinson) zmapují dosud neznámé území v Bolívii. S pomocí domorodců se vydávají proti proudu Rio Verde. Výprava čelí kanibalům, nemocem, nekonečným dešťům a nedostatku potravin, ale Fawcett se nevzdává. Hluboko v srdci pralesa nachází důkazy o existenci neznámé, velmi vyspělé civilizace. V Anglii sklízí Fawcett jen posměšky ze strany vědecké obce, která jeho ztracenou civilizaci nazývá pouhými divochy. Ale Percyho odhodlání a posedlost najít bájné město Z, je stále silnější. S podporou své oddané manželky (Sienna Miller) se v roce 1925 Percy, společně se synem (Tom Holland) a věrným přítelem Costinem, znovu vydávají do hluboké džungle... (Bioscop)
(více)Videa (5)
Recenze (497)
Starosvětský příběh, který častokrát náznakově připomíná to nejambicióznější od Spielberga. Pomalé, důsledné, režisérsky pedantské. S důrazem na vyjmečnou atmosféru počátku 20. století s ultra charizmatickým hlavním hrdinou. Objevovatelké poselství větší než u Šamana a obrazově podobně brilantní jako The New World - jemuž se i nejvíce podobá. Obsahově však nesrovnatelné filmy. Gray se drží faktů a hmatatelných věcí. Mallick hraje na pocity, filozofuje pomocí hry obrazu a zvuku. Z je přece jen trochu konvenčnější, středněproudý film pro lidi kterým nevadí absence akce ve prospěch hutného příběhu, ačkoliv s tempem a rytmem snímku je to občas napováženou. 2.20 je na danou látku a zvolený koncept příliš dlouhá stopáž, která působí v druhé polovině, po všech odkrytých kartách, dost monotónně. ()
Hlavne nečakajte Indyho Jonesa. Stratené mesto Z nie je veľkoplátnová dobrodružná zábava (naposledy plochý Kong), ale takmer komorná dráma o snílkovi, ktorý by bol rád dobrým manželom a otcom, ale ešte viacej ho kupredu poháňa nekonečné odhodlanie v objavovaní skrytých svetov. Postavy, atmosféra, duch príbehu. Žiadny otravný digitál, ale ani žiadna naozaj strhujúca scéna. Charlie Hunnam dobrý, Brad Pitt si ho tu produkčne tvaruje akoby svojho mladšieho nastupcu. Čo má vôbec Pitt s tými Z-tkami? ()
Příliš roztříštěné na největší klasiky žánru filmů o dobrodružném a zničujícím putování džunglí (obzvlášť geniální Herzogovo Aguirre, hněv Boží). Což je tradiční nevýhoda biografických filmů s malou uměleckou licencí. Pokud ale k filmu přistoupíme jako k paradokumentu o době kdy Britská koloniální říše byla na svém zenitu, pak jde o zajímavé připomenutí světa ve kterém slovo "gentlemanství" neznamenalo jen otevírání dveří ženám, ale životní filosofii a pozitivní nadřazenost všem lidem i nepříznivým okolnostem okolo. Fawcett je i ve své zaslepenosti fascinující a obdivuhodná osoba. A Grayův film, ten je v jejím kontextu velmi "civilní". Bez bombastičnosti, ale také bez chvilky nudy (navzdory nemalé stopáži) 8/10 ()
Film, ktorý má spoločného viac s Herzogovými eposmi o posadnutosti uprostred džungle a prekvapivo s tohtoročným Mlčaním, ako s akčnými, kvázi exotickými hollywoodskymi dobrodružstvami. Grayov scenár ide proti klasickej dramaturgickej výstavbe, založenej na gradácii a nesnaží sa strhnúť dejom, ale pohltiť atmosférou a hĺbkou toho, že prostredníctvom jeho filmu začneme premýšľať nad našou civilizáciou. Kto je v rámci vývoja ľudstva tým konečným zetkom, necháva na divákovi a po filme o tom môžete filozofovať, koľko chcete. Ale radšej sa vyberte do džungle a pokiaľ tam okrem krokodílov a hadov nikoho nestretnete, určite spoznáte samých seba a aj svet viac, ako pri monotónnom mestskom živote. ()
Mohlo to být výpravné dobrodružství filmového desetiletí. Temné, krvavé a tísnivé jako Kanibalové, ale profesionálně natočené a podané. Mohl to být i depresivní epos jako Aguirre, hněv Boží o honění se za vlastním přeludem. Mohlo to být kurva cokoliv! A on to nakonec byl jen sentimentální kýč s nádechem rodinného dramatu, kde si taťka se synem tváří tvář jisté smrti jen uspokojeně usmějí, dají si imaginárního placáka, mrknou na sebe a pronesou: "Stálo to za to", po objevení naprosto ničeho... Do prdele, námět byl tohle: "Světoznámý objevitel Fawcett se ztratil spolu s dalšími dvěma muži v džungli a už ho nikdy nikdo neviděl". Kdyby produkce předala toto zadání libovolnému dítěti a ne Grayovi, a to si pustilo jeden díl infantilního Vinnetoua, zaručeně by vymyslelo dobrodružnější zápletku než Gray za celou úmornou stopáž, kde se snažil směšně flirtovat s psychologií a vklouznout díky tomu divákovi pod kůži, přitom na konci filmu vyšel jen s mohutným usráním z jeho prdele. Ukázkový typ skvělého námětu, který když se předá do rukou průměrnému režisérovi/scénáristovi, výsledek je navzdory očekávání tristní. Film má spoustu chyb, ale pokud není schopen za dvě a půl hodiny ani na vteřinu přiblížit atmosféru nepropustného pralesa plného kanibalů, tak je fakt dost nepovedený. 60 % ()
Galerie (99)
Zajímavosti (17)
- Režisér James Gray napsal Francisu Fordu Coppolovi, který natáčel svůj film Apokalypsa (1979) v džungli, žádost o radu. Coppolova odpověď na to zněla jen: "Nikam nechoď." (Tristan Rafael)
- Charlie Hunnam byl v době natáčení o 20 let mladší než skutečný Percy Fawcett v době poslední výpravy. (Kaufman)
- Robert Pattinson shodil během natáčení 16 kg. (M.B)
Reklama