Režie:
Clint EastwoodScénář:
David Webb PeoplesKamera:
Jack N. GreenHudba:
Lennie NiehausHrají:
Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris, Jaimz Woolvett, Saul Rubinek, Frances Fisher, Anna Levine, David Mucci, Rob Campbell (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dva opilí kovbojové zohaví prostitutku Delilah a šerif Daggett rozhodne, že místo trestu mají dát šéfovi bordelu sedm koní jako náhradu za "poškozenou" pracovní sílu. Pohoršené prostitutky dají dohromady své úspory a rozhodnou se najmout si pistolníka. Stárnoucí zloděj a bývalý pistolník William Munny díky své ženě pověsil zbraně dávno na hřebík. Po její smrti se jako chudý farmář stará o dvě malé děti. Přestože zpočátku nabídku prostitutek odmítne, nakonec ho vidina peněz, které by mu pomohly řešit svízelnou situaci, přinutí nabídku přijmout. Spojí se s přítelem Nedem Loganem a obdivovatelem slavných pistolníků Kidem a vydají se na cestu. Nejprve Munnyho přepadne zimnice, a navíc ho surově zbije šerif Daggett, když u něj v městečku objeví pistoli. Po neslavném začátku se však pistolníci přece jen pustí do "práce" a zabijí prvního z kovbojů. Zuřící Daggett chytí Logana a utýrá ho k smrti. To byla osudová chyba. Kamarádova smrt totiž změní unaveného a nemocí zesláblého Munnyho v nelítostného mstitele. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (742)
Až po dlouhých letech jsem se dostal k Eastwoodově opusu, který si říká o přízvisko anti-western 90. let minulého století. Do prachu země zašlapal ideály o americkém Západě, žánrová pravidla odsunul na vedlejší kolej a vtisknul nám realisticky nehostinné prostředí bez pozlátka. Odvaha mu skutečně nescházela. Na druhou stranu ale natočil místy opravdu nenápaditou story s výrazně vleklým dějem – proto si myslím, že Eastwoodova režie dozrála až docela nedávno!! A Oscar se měl tehdy hřát rozhodně v jiných dlaních.. Drsné, melancholické, ale žádná klasika. ()
Zatraceně průměrný western, ve kterém už značně životem unavený Eastwood zkrátka postrádá své dřívější pistolnické koule. Celou dobu mu dělá parťáka černoch, jenž ztvárňuje bývalého banditu a lovce odměn, což bylo v 19. století v USA asi stejně běžné jako Freemanův počet výstřelů za celý film. Přestřelka v tomto westernu není v podstatě žádná, samotný závěr je sice celkově "nejakčnější", ale aby člověk sledoval dvě hodiny film a ten se ukončil bez většího výstřelu, to je na kousek s Eastwoodem nesmírné zklamání. Film je dost nadhodnocen, protože se v něm v podstatě nic pořádného nestane a všechny postavy jsou neskutečně ploché, nezajímavě podané a nudné. Pokud někdo označuje film za nesmírně realistický a syrový jen proto, že Eastwood vzpomíná u ohně jak před deseti lety sejmul pár týpků, tak mám zřejmě jiné měřítko pro syrovost a drsnost v žánru western. Naopak, scénka v kaňonu, kde to dostal jeden kovboj do břicha, byla svojí trapností až směšná. 40% ()
(1001) Dobrý film (ale dobrý je za tři! než bys řek švec), ale pořád tak nějak musím přemýšlet nad těmi přívlastky "realistický, nemilosrdný, bez příkras" a podobně. Některé části byly drsnější, ale mlácení hrdinů i řezání prostitutek už tady bylo i předtím. A zbytek mi stejně přišel velmi silně "ideologicky", rozuměj eastwoodovsky zabarven. Romantické záběry na vlahou tvář pořezané kurvy, která se zřejmě marně zamilovává do stárnoucího kovboje? Hrdlo prdlo. Krátkozraký křehký mladík, který se schovává za slupku chladnokrevného zabijáka? Hajzl z povolání v důchodu, který při pohledu na sviňskou "slušnou" společnost rezignuje na snahu vymanit se z dřívějších škatulek? Šerif drsňák-dobrák, podle toho s kým zrovna mluví? Pokud tohle nejsou typická příkrasová schémata, tak co to je? Nejvíc se mi líbily scény, ve kterých se hlavní protagonisté vůbec nevyskytovali, nebo byli jaksi postaveni mimo střed zájmu - zabití v lomu/písku/co-to-bylo (postava Roba Campbella mi vůbec byla sympatická, ten jeho jeliman mi asi jediný přirostl k srdci) nebo třeba krystalický strach v očích šerifových pohůnků, když se připravují na příjezd nájemného zabijáka. ()
Tento film v sebe nesie stopy najvacsich westernovych legiend, rozprava vsak umiernenejsim, skoro as komornym sposobom. To vsak neznamena ze nema hlbku. Prave naopak. Je drsnejsi, ludskejsi a o to aj posobivejsi. Peniaze tu neznamenaju tuzbu po bohatstve, ale otazku zivota a smrti. Ludia niesu rozdeleny podla toho ake maju povolanie = zly zabijak a dobry serif, ale podla toho aky naozaj ludia su. Prave preto zabijak je ten ktory je v tomto filme pomyselnou rukou spravedlnosti a serif ktory svoju pravomoc zneuziva je preto zaporak. Istotou nieje kolt namiereny z velkej vzdialenosti ale dvojhlavnova brokovnica prilozena k nepriatelovej hlave. Eastwood vlozil do tohto filmu vsetko co zo svojej znalosti westernu a filmarskej zrucnosti. Postavu si doslova napisal na telo a treba povedat ze si na jeho mieste nedokazem predstavit nikoho ineho. Jeho filmova premena v zavere je jedna z najposobivejsich vobec. To iste plati aj o diabolskom serifovi Genovi Hackmanovi a Mannyho partnerovi Nedovi - Morgenovi Freemanovi. Eastwood tymto filmo zakoncil svoju westernovu etapu ultimatnym sposobom. Filmom, ktory v sebe skriva cistu esenciu westernu ale aj dramu neobvyklych ludskych rozmerov. See you in hell...(10/10) ()
Určitě lahůdka pro všechny westernové fajšmekry. Pěkný originální příběh, příjemná atmosféra a hlavně výborné herecké výkony dávají dohromady silné a poměrně neortodoxní westernové drama, ve kterém souboje muže proti muži nebo šíleně drsní hrdinové nejsou tím hlavním účelem nebo spíše lákadlem. Hodně je tu vše postavené na charakterech a vztazích jednotlivých postav, což se samozřejmě všem nelíbí a ostatně i já jsem měl v průběhu snímku dost rozpačité pocity. Skvělá závěrečná část, kdy se Clint Eastwood hnán touhou po pomstě konečně v toho drsného chlapíka se zatraceně rychlými reakcemi promění, však vymetla téměř všechny pochyby z mé mysli a ukázala mi pravou sílu tohoto žánru. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (39)
- Munnyho (Clint Eastwood) děti se jmenují Will a Penny. Jde o odkaz na western Will Penny (1967), ve kterém kovboj-pistolník (Charlton Heston) pomůže vdově s dětmi. Také jména některých dalších postav vycházejí z dřívějších filmů. (džanik)
- Na téma střetu pistolnické iluze se skutečnosti Clint Eastwood (William Munny) řekl: "Munny není skvělý v zacházení s puškou. Je OK, ale není to žádný prvotřídní střelec. To není western, kde hrdina sestřeluje klobouky lidem z hlavy, popřípadě se strefuje do letícího ptáka. Je to spíš skutečný život, kde nic není dokonalé. Ti chlapi jsou zabijáci jen proto, že to dělali předtím, ne proto, že mají lepší mušku než kdokoli jiný. Všichni ti vrazi, kteří se stali legendami, byli skutečně jen chlapi, kteří stříleli lidi zezadu. Ne aby stáli tváří v tvář nepříteli uprostřed ulice, jak to dělávali ve starých westernech. Ne, prostě stříleli lidi zezadu." (NIRO)
- Aby se zdůraznila autentická atmosféra, nesměla v době natáčení na scénu městečka Big Whiskey žádná motorová vozidla. (džanik)
Reklama