VOD (1)
Série(2) / Epizody(39)
Obsahy(1)
O fenoménu, světově známém jako "československý filmový zázrak," tedy o nové vlně 60. let, bylo popsáno mnoho papíru a zájemci o podrobné informace stačí zadat dotaz do některého z webových prohlížečů a jistě si udělá sám pořádek v politicko-kulturně-společenských souvislostech. Novinkou je ale dokumentární projekt publicisty Jana Lukeše a producenta Čestmíra Kopeckého "Zlatá šedesátá", který přichází na svět jako koprodukce Kopeckého První veřejnoprávní, České televize a Slovenského filmového ústavu. (Česká televize)
(více)Recenze (68)
Miloš Forman: 5/5 Těžko s naprostou jistotou určit, zda je Forman lepším režisérem či vypravěčem. Otakar Vávra: 3/5, Juraj Herz: 5/5, Miroslav Ondříček: 3/5, Věra Chytilová: 3/5, Albert Marenčin: ?/5, Hynek Bočan: ?/5, Ladislav Helge: ?/5, Jiří Menzel: ?/5, Stanislav Milota: 4/5, Jan Kačer: ?/5, Jan Švankmajer: 4/5 ()
Zopár poznámok k videným častiam: Miroslav Ondříček: vymedzenie voči technike idúcej na úkor citov, voči komunistom a poeticko-výstižné zhodnotenie Němcovho filmu Mučedníci lásky ("to ani není film; to je jako když otevřete a pijete šampaňské") zhacovala vada reči - na druhej strane ťažšiu slovnú vypovedaciu schopnosť skvele nahradil celoživotnou obrazovou výpoveďou 80% Albert Marenčin: hľadanie slovenskej novej vlny už kdesi v boľševických 50. bolo zvláštne; rovnako vyzdvihnutie osoby Vasiľa Biľaka ("pred 68 bol progresívny"); mnoho nehovoriace vajatanie a sebavyzdvihovanie je zrejme záležitosť veku, ale celkovo na mňa tento pán pôsobil spôsobom reči aj výpovednou hodnotou povedaného podobne ako "skvostný" arcibiskup-štbák Ján Sokol 30% ()
Obrovské zklamání. Pokud jsem někomu věřil, že se dovede ohlédnout za českou novou vlnou, aniž by se kanonizovalo již předtím mnohokrát kanonizované, byl to Martin Šulík, tvůrce KLÍČE K URČOVÁNÍ TRPASLÍKŮ. V podstatě nevidím důvod, proč ZLATÝM ŠEDESÁTÝM dávat vysoké hodnocení jenom kvůli tomu, o čem pojednávají (jako to tak dělají ostatní hodnotící, kteří cyklus dostali na 77. místo žebříčku 200 nejlepších seriálů), protože se nejedná o nic jiného než o záznam mluvící hlavy, výjimečně ozvláštněný ukázkou či fotografií, který by se více hodil do rádia na poslech než do televize na sledování. Vždy záleží na tom, o kom dokument pojednává a nakolik ona osoba je poutavým a silným vypravěčem, protože na výsledku bohužel není patrná pečlivá rešerní práce, kterou se tvůrci holedbají v různých materiálech či rozhovorech, a o komplexnosti výpovědi o osobě a jejích filmech a vystižení její tvůrčí metody jako v případě MARTINA SLIVKY - MUŽE, KTERÝ SÁZEL STROMY nemůže být řeč. Plusové body za styl, kdy se užívá v některých momentech záběrování a způsob střihu typický pro daného režiséra/kameramana apod., ale ono užití působí spíše rušivě. Filmovému fanouškovi ZLATÁ ŠEDESÁTÁ bohužel nenabízejí nové informace (a přitom počítají se zasvěceným divákem, protože nezasvěcený se bude ztrácet i přesto, že se vždy pojednává o krátkém údobí a zbylá tvorba je trestuhodně opomíjena zbytečnými rádoby biografickými titulky v závěru) a svou nekonfliktností a sázkou na profesionální schématismus ala BBC spíše otravují. 5/10 ()
Bezesporu je to výborný nápad, ale aby to bylo dokonalé, chtělo by to dodat k jednotlivým monologům nějakou reflexi. Mne by zajímalo například i to, jaký ohlas měl ten který film jak u diváků, tak u kritiky. Také mám výhrady k výběru: někteří režiséři tu mají dva filmy, někteří tu úplně chybí. Není tu zastoupen Jaromil Jireš (Žert) nebo Karel Kachyňa (třeba Kočár do Vídně). Já vím, že s nimi už nikdo rozhovor neudělá, ale možná by se našel někdo, kdo je ještě schopný promluvit, ne u každého filmu přece hovoří jeho režisér. Třeba to skutečně nešlo, nevím. Jinak mají jednotlivé díly přirozeně kolísavou úroveň. Jde už třeba jen o to, že každý z těch lidí má jinou schopnost něco zajímavě sdělit. Ale to vše jsou jen drobné připomínky, já jsem jinak s tímto cyklem velmi spokojen. ()
no konečně! chce se volat. Dokument o zlatých šedesátých je tu a hned by se volalo, že je třeba víc a houšť a podrobněji. Kolik je filmových perel z téhle doby zakletých v archívech...Trochu zklamání z pouhých mluvících hlav, i když některé vypraví neobyčejně zajímavě. Uvítala bych ale i nějaký pořádný a podrobný klasický dokument (něco jako byl třeba seriál o bigbítu) o tom, "jak to všechno bylo," třeba jako předfilm k celé sérii. Za zmínku stojí taky pěkná nostalgická hudba. ()
Galerie (84)
Zajímavosti (4)
- První natáčecí den proběhl 29. 10. 2003 s Otakarem Vávrou, zatím poslední natáčecí den 25. 6. 2008 s Vojtěchem Jasným. (ZDROJ: Ofic. stránky projektu) (DaViD´82)
- Celý projekt vznikal více než deset let. Celkem se uskutečnilo 33 natáčecích dnů v osmi etapách, a to v Praze na FAMU, v ateliéru na Vinohradech, v La Fabrice, v ateliéru Vachler Art Company a ve Slovenském filmovém ústavu v Bratislavě . [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)
Reklama