Režie:
Petr JáklKamera:
F. A. BrabecHudba:
Václav Noid BártaHrají:
Tatiana Dyková, Konstantin Lavroněnko, Vladimír Dlouhý, Bogusław Linda, Michal Dlouhý, Deana Horváthová-Jakubisková, Václav Noid Bárta, Werner Daehn (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Dramatický portrét polistopadové doby, kdy totalitní praktiky mocných našly živnou půdu v organizovaném zločinu a kriminálním podsvětí. Není divu, že se brzy rozpoutal boj o moc a peníze, který zcela potlačil práva jednotlivců a nebral ohledy na nic a na nikoho. Prvním mužem odsouzeným za nájemnou vraždu se stal Jiří Kajínek, obviněný z vraždy podnikatele Pernera a jeho osobního strážce Klempára. O jeho vině však i po deseti letech stále přetrvávají pochyby. Poté, co se pokusil uprchnout z věznice na Borech, se jeho případu ujímá mladá advokátka Pokorová, která žije se svým šéfem, právníkem Dočekalem, jenž Kajínka sám neúspěšně obhajoval. Pokouší se ji odradit, ona je odhodlána najít důkazy, které by jí umožnily případ znovu otevřít. Jak postupně odhaluje prorůstání zločinu do státní správy, zdá se stále pravděpodobnější, že její šance dosáhnout obnovy procesu jsou marné. Potom se však Kajínkovi podaří uprchnout z Mírova, věci dostanou nečekaný spád a Pokorová se konečně dostane na stopu tomu, co se tehdy stalo a kdo stojí v pozadí Pernerovy vraždy. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 168)
Dobeš asi neumí napsat film, který by nebyl NECHTĚNĚ směšný. Cením si Jákla za snahu natočit v české kotlině pořádnou žánrovku, ale roubovat reflexi prohnilého soudnictví, zkorumpované společnosti a mafiánského potahování nitek, ve které se povětšinou jenom mluví, na hollywoodskou kostru zlatých akčních časů mi přijde 1) hloupé, 2) legrační a 3) bulvárně povrchní. Což je bohužel styl, který mi přijde silně iritující a naprosto se s ním neztotožňuji. Je smutné, že se uměle dělá událost z naivního béčka, které má kvůli zisku finančních injekcí v názvu jméno nejprovařenějšího porevolučního vězně, jenž dle kaskadérských mozků střílí zásadně obouruč, na vězeňských vycházkách předvádí parkour a vzhledem k mírovské anabázi nepotřebuje cca měsíc jíst. Virtuální 3D modely paneláků, pekelné postsynchrony, Bendová ukazující už asi po milionté cecky a neschopnost vytvořit uvěřitelné dobové prostředí jsou jen hořko-sladkou (záleží na vaší bránici) třešinkou na nedopečeném dortu, jenž se snaží tvůrčí nemohoucnost obhajovat frází "inspirováno skutečnými událostmi". Pokud mám ale v ději "zlatý hattrick" a v úvodní scéně se nejen kostýmově obrazu ranných devadesátek, neměl bych mít v roce 2000 v pozadí nejnovější reklamu na O2, Sony VAIO a novácké zprávy v širokoúhlém HD. Kajínek = LOL ()
Jákl má nakoukáno, vypadá to ‚americky‘ víc než cokoliv jiného, konečně máme v naší kinematografii postavu skutečného ‚bad-ass‘ (Konstantin Lavroněnko!), ale točit filmy o lidech, ze kterých média udělají světce, je tak trochu nemorální. Bez té ‚blesko-novácké‘ masáže bychom tady měli konečně pořádnou českou žánrovku bez nakyslé příchutě. 3 a ½. ()
Bulvárna bandáž s klamným podstrkovaním impresie o "preveľkej udalosti" špekulantsky fix(l)uje konzumnetov do obligátnej pozície vyčkávania, z ktorej by si neskôr (po obnažení "dôveryhodných" indicií) mali sadnúť na zadok. No možno áno, ale len za predpokladu, že by sa pán kaskadér+kolektív vyvarovali: 1) množstvu planých nedopatrení (boľavé postsynchróny, dobová neznalosť, nemiestna lyrickosť). 2) občasnému hraniu sa na Kobru 11. 3) aplikačnému trapasu z ktorého aspoň plynie ponaučenie-"nesnaž sa odkopírovať ošarpaný (zastaralý) lesk akčných klasík, ak na to zatiaľ nemáš a ušetri tým svoje ctené meno." 4) dramaturgickým lapsusom (rozpačité poskakovanie medzi exploatáciou a naivným patosom). Istú spádovosť to má, (okrem tých záškodníckych zoomov) srdnaté nájazdy kamier tiež a Konstantin celkom sedí, ale ako ďalšia skúška odvahy na báze "true stories" neobstojí "Kajínek" o týždeň, o mesiac, ani o rok. ()
Jako já jsem docela spokojenej. Myslím si, že Jákl není určitě špatnej režisér. Jenom by to chtělo se tolik furt neinspirovat těmi émerickými vlivy a natočit ten film ryze po Česku. Nemluvě o tom, že i ty finanční možnosti tady takové prostě nejsou a nebudou. Jinak, ale slušný řemeslo, když si člověk odmyslí pár lehce za hlavu přitažených věcí. Hlavní věc kterou nechápu je proč Kajínka na začátku filmu ukážou jako toho co střílel a pak se po zbytek filmu bijí v prsa za jeho nevinu, ale jak to bylo to ví jen Jirka a pár dalších zainteresovaných.65% ()
Optimum je tak na tři hvězdy, ovšem potěšilo mne dost věcí, a tak o něco zvedám hodnocení. Za prvé: bezvadné úvodní titulky. Tohle se v českých luzích a hájích jen tak nevidí, tady si někdo sakramentsky vyhrál! Něco mohl naznačit již trailer, ale tohle byla dokonalost sama. Potom Brabcova kamera: nemám nejmenších výtek, až na občasnou do očí bijící snahu o cool moderní vzhled. No a za třetí, byl jsem na Kajínkovi v CineStaru na DIGITALu a jsem ohromen. Film pouštěný z pevného disku vypadal perfektně, snad ještě lépe než z filmového kotouče... Co dodat - akční thriller jsem si užil, Vilhelmová je prostě úžasná a Jákl má za povedený debut veliké plus. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (44)
- Když se Kajínek (Konstantin Lavroněnko) dostane na svobodu, prochází se po Staroměstském náměstí, kde fanoušci slaví zlatý hattrick českých hokejistů. Ve skutečnosti byl Kajínek na svobodě od 29. října do 8. prosince roku 2000 a hattrick naši hokejisté završili až 13. května roku 2001. Tyto události mezi sebou dělí skoro půl roku. (Foxhound#1)
- Boguslawa Lindu (Doležal) nadaboval Jan Vondráček. (Jello Biafra)
- Rozpočet činil cca 55 milionů Kč. (Coldrex)
Reklama