Reklama

Reklama

Temný rytíř povstal

  • USA The Dark Knight Rises (více)
Trailer 1
USA / Velká Británie, 2012, 158 min

Předloha:

Bob Kane (komiks), Bill Finger (komiks)

Kamera:

Wally Pfister

Hudba:

Hans Zimmer

Hrají:

Christian Bale, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt, Anne Hathaway, Marion Cotillard, Morgan Freeman, Michael Caine, Matthew Modine, Alon Aboutboul (více)
(další profese)

Zdánlivě bezstarostný život města je vykoupen obří lží o neposkvrněném hrdinovi, o němž není veřejnosti známo, že přešel na temnou stranu síly. Tím, kdo na sebe vzal hříchy Harveyho Denta a přijal vinu za jeho smrt, je Batman.  Všechno se ale změní s příchodem prohnané zlodějky, která přijde k Bruceovi domů ukrást otisky jeho prstů. Jejím prostřednictvím se Batman dostává na stopu podzemního hnutí, v jehož čele stojí terorista Bane. Díky zradě je však Wayne uvězněn v kobce, o níž kolují pověsti, že se v ní Bane narodil. Ten mezitím dostává prostor k realizaci svého megalomanského plánu totálního ochromení Gothamu. Donutí to Batmana znovu nasadit svou masku a temnou kápi? (TV Nova)

(více)

Videa (46)

Trailer 1

Recenze (3 083)

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Epické v každém ohledu, včetně všech důsledků, které z velkoleposti a rozsáhlých plánů, myšlenek, symbolů a příběhových linií plynou. Nolan versus absolutně přehnaná divácká očekávání nemohl uspět na celé čáře, ale přivedl nového záporáka velkých rozměrů (pro mě lepšího než Joker) a příběh propletený jak další sága. Větší film tu totiž nebyl a ještě delší dobu nebude a na IMAX plátně je to zábava na víc podívání s hromadou emocí a naprostým vtažením do děje. Jen ten jeden závěrečný twist mi tam bije až moc do očí a nutí se ptát, proč to Nolan nemohl dohrát podle těch prvotních not a za každou cenu musel zvrátit vývoj dění, musel divákovi ukázat, kdo je tvůrce filmu a kdo divák... (možná až metaforicky->očekávání tvoří film, film vytváří očekávání). Kruh se uzavřel. Velkolepě, působivě, mrazivě, ale s mírnou pachutí, že to mohlo být ještě lepší. Ale Nolan je viditelně taky jen člověk, ne žádný superhrdina s nadpřirozenými schopnostmi... je to vlastně dobře nebo ne?:)) (později podrobněji) ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Místy nadpozemské, jinak mistrovské a znamenité. Komiksová podívaná, která je bombasticky revoluční. V tomhle je Nolan nedostižný a v tomhle směru nepřekonatelný (současný vrchol mezi režiséry). Hans Zimmer (bůh melodie) vytvořil pro každou hlavní postavu tón, který bude ve mě rezonovat navždy (hudební linka je akčně prošpikovaná do kosti diváka, který je ohromen). Nolan, který se tak důsledně vyhýbal uplatňování všech komiksových konvencí, kterým se tak rád uchyluje. Vlastně ani nemůže jinak, pokud chtěl, aby jeho vyprávění neskončilo tragicky a obsahovalo prvek naděje. Epický velkofilm, který možná nemá přesah, jaký mu někteří jeho fanoušci přisuzují, ale co se týče filmařiny, je imaginárně vytvořený. Velkolepé finále. ()

Reklama

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Když jsem v roce 2008 odcházel z Temnýho rytíře, říkal jsem si, že takovou filmovou dokonalost není možný překonat, ale ono je. Přesněji řečeno filmová dokonalost byla tímto filmem "pouze" dorovnána, ale povstájící rytíř jí překonal o emoce, na který slyším vždy ze všeho nejvíc. Tady se jedná o strach, strach, který byl cítit z hlavního hrdiny, strach který se přenesl i na mně, protože já osobně mám nulovou víru v prosperitu a správnost směřování západní civilizace (ekonomická a mocenská nenažranost všech mocipánů na úkor drtivé většiny obyvatel atd. je naprosto frustrující ) dřív nebo později náš svět skončí ve válce a anarchii. A tenhle film ač pořád zůstavá především obrovskou zábavou měl v sobě v mnoha momentech prvky reálnosti reakcí a chování všech postav až to hezky nebylo. Nolan sbírá divácké body po hektolitrech, protože třeba letecký pohled na blížící se střet poldů a gaunerů je pro filmového fanouška to samý co třímotorkovej vibrátor pro nynfomanku, herecké výkony na hranici geniality. Chtěl bych vyzdvihnout Toma Hardyho, dal svý postavě kus sebe ta arogance v každým pohybu byla uchvátná "zabijte je" "bum" a naprosto klidný a nezučastněný otočení těla, jako kdyby šlo o nákup dvou rohlíků a 10dk pochoutkovýho. Výborný, právě tyhle detaily dělali z Banea fakt drsoňe a ty akční scény.....čuměli jste vy točiči a houpači kamerama, čuměli ste dobře, jak se maj dělat akční scény a fighty, doufám že jo, protože ať už úvodní vzdušná akce a nebo fighty u burzy byly akce na který se dá koukat a nezapomenout ! Michael Caine, rovněž vynikající. Marion tradičně nadstandrat, obrovské překvapení je Anička uvěřit ranařku takhle křehký holce, to bych do sebe nikdy neřek a hoplá je to tady. Jedinou výtku kterou bych měl, popisuje dobře kolega Sonnery ve svém spoileru, ale u mně i tak dobrý, co dobrý, pětihvězdičkový, protože takhle vypadá a především působí temnota. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Do you feel in charge?“ Přesně takové těžkotonážní zakončení velkolepé ságy, jaké byste od maximalisty Nolanova ražení očekávali. Vyjma přemrštěných akčních scén a rozšíření počtu postav Nolan nemohl jít o moc dál, než kam došel v Temném rytíři. Už jaksi nebylo kam. Namísto toho se vrátil ke kořenům. Batman musí znovu povstat, ještě jednou začít a definitivně se vypořádat s břemenem, které s sebou táhne od prvního filmu a které se zde navrací v postavě Banea. ___ Tam, kde Joker využíval nekontrolovatelného chaosu, zapojuje Bane hrubou a přímočarou fyzickou sílu. Jeho cílem není zničit Batmana pouze coby symbol, v čem maniakální klaun v zásadě uspěl (přičemž jeho úspěch je stvrzen znovu, když se ukáže dlouhodobá neudržitelnost statu quo postaveného na lži), nýbrž jako člověka. Padouch a chybující a pochybující vedlejší postavy opět zastiňují titulního hrdinu, který sice dostává více prostoru k tomu, aby vedl neobratně napsané dialogy (s doslovně vyjádřenými myšlenkami, které tvůrci nedokážou divákům předat tím, že by je pouze naznačili) bez masky a svým lidským hlasem, ale jeho „vývojový oblouk“ pouze variuje ten z jedničky (s tím rozdílem, že mu tentokrát ze „studny“ nepomůže otec) a svým chováním je poměrně předvídatelný (mnohem víc než Bane nebo výborná Selina Kyle, kterou bych v podání Anne Hathaway chtěl vidět v samostatném filmu). Jako i zbytek filmu. ___ Příběh stojící na osvědčených vyprávěcích schématech generuje situace bijící do očí svou účelovostí. Rozhodnutí postav nejsou dobře opodstatněná. Samozřejmost, s jakou si Bruce Wayne po osmi letech života v ústraní znovu oblékne netopýří kostým, vysoký počet postav zjevivších se ve vhodnou chvíli na vhodném místě, náhlá a správná rozhodnutí dosud váhajících, to vše strhává pozornost k tomu, jak pečlivě je celý film vykonstruovaný a vypočítaný na efekt. Postavy dělají hloupá rozhodnutí, aby nám Nolan mohl nabídnout epické scény (jako je souboj Batmana a Banea), a aby posloužily určitému účelu. V žádném hraném filmu se věci pochopitelně nedějí z jiného důvodu než kvůli vědomému rozhodnutí scenáristy, jiné filmy tento fakt ale dovedou obratněji maskovat. ___ Stejně jako Temného rytíře, taky třetí díl táhne nahoru nekompromisní padouch, který si dobře uvědomuje, jakou moc mají peníze a hry (zde americký fotbal), dva fenomény sbližující bohaté a chudé. Padouchův radikálně marxistický plán s nejasným cílem (chce Gotham zničit, nebo přenechat lůze?) zahrnuje tvrdý útok na oba tyto pilíře kapitalismu. Finanční krize je zde oproti naší realitě vyvolána zásahem zvnějšku, nikoli postupným vnitřním rozkladem a viníka je tím pádem snazší označit, dohledat a potrestat (např. ve Skyfallu ze stejného roku, při jehož režii se Sam Mendes přiznaně inspiroval Temným rytířem, má oproti tomu zlo mnohem unikavější povahu). Snaha postihnout úzkosti dnešní doby je přesto patrná. Levicoví liberálové ale z předání zodpovědnosti do rukou hrdinných příslušníků policejního sboru nadšeni nebudou. ___ Na rovině stylu Nolan nepřichází s ničím novým, jenom zpřehledňuje a zintenzivňuje to, na co sázel již dříve. Opět jeho oblíbená záběrová dyáda „statická dialogová scéna – střih na pohyblivý záběr nad městem z ptačí perspektivy“, opět od prvních minut přehnaně velkolepá hudba Hanse Zimmera (která už nemá, kam dál by byla stupňována ve skutečně důležitých scénách, ale zas moc pěkně pracuje s hudebními motivy jednotlivých postav a jejich prolínáním), opět nesoulad mezi psychologicky věrohodným pozadím a přemrštěnými akčními scénami (přepadení letadla za letu si v ničem nezadá s tanky a ponorkami v Rychle a zběsile). Souboje tělo na tělo i přestřelky jsou díky delším záběrům a přiměřenějšímu využívání paralelní montáže přehlednější. ___ Struktura TDKR je ambicióznější a zároveň přehlednější, než jakou měly předchozí dva filmy. Po bitce Batmana a Banea (na kterou dojde zhruba v polovině stopáže) přichází zatmívačka a dochází k převrácení počátečního rozložení sil. Zlo se dostává na povrch, dobro do ústraní. V dějově našlapanější druhé polovině je tempo výrazně vyšší, neboť je potřeba uspokojivě rozvést motivy a uzavřít příběhové linie nejen z první poloviny filmu (bomba, vymazání Seliny ze seznamu hledaných osob), ale i z prvních dvou filmů (Ra's al Ghul, Scarecrow, lež o Dentovi), což vede k občas úsměvné snaze sdělit toho v krátkém čase opravdu hodně (dostala mě scéna, kdy postavy čekají, až se postava Marion Cotillard vyžvejkne, zatímco o pár metrů dál tiká bomba, které do exploze zbývá už jen posledních pár desítek vteřin). Vyprávění, kterému přidává na napínavosti stanovení rychle se zkracujícího deadlinu (23 dnů, 18 hodin, 45 minut, pak několik minut trvajících 11 minut, které znenadání skočí na pět), se až do konce v podstatě nezastaví. První polovina se tak zpětně jeví jako osmdesátiminutová, převážně dialogová a postavy vykreslující příprava na osmdesát minut strhující akce. ___ Temný rytíř povstal dokáže být skutečně temný i neskutečně strhující, byť za cenu nepřesvědčivých dějových zvratů, pochybné ideové zmatenosti a vyjadřovací těžkopádnosti a doslovnosti, kdyby ale každá snaha o monumentální filmovou podívanou končila podobnou "prohrou", nebudu si stěžovat. 85% Apendix: Hodně komentářů řeší rychlost, s jakou postavy pendlují mezi vězením a Gothamem. Podle jedné z replik se vězení nachází v „ancient part of the town“, nikoliv někde v Africe nebo na Blízkém východě, takže by neměl být takový problém dojít z něj do Gothamu třeba pěšky. Zajímavé komentáře: Mouzon, castor, Arbiter, mcb, Crawler-D, MartinNDL, SeanLSD, Triple H, Kroupa, rainman93, hero_bk, vinc_vega, N3O, Upír, OldaVagner, IZFNP () (méně) (více)

movie 

všechny recenze uživatele

THE DARK KNIGHT RISES má určitě nejlibovějšího a jednoho z nejděsivějších padouchů všech dob (včetně Nolanovy Batman série), pro mě svojí hrůzou a takřka nesmrtelností srovnatelného i s monstrem z ALIEN. Ale koncepčně se TDKR nepovedlo tolik jako předchozí THE DARK KNIGHT, protože zatímco předchozí díl byla naprosto semknutá a ultimátní jízda. TDKR při svých 164 minutách nedrží zdaleka tak dobře dohromady a spirituální reunion Bruce Wayna je jednou velkou fackou divákovi, která nebyla nutná. ()

Galerie (352)

Zajímavosti (174)

  • Aby Baneov (Tom Hardy) hudobný motív, pozostávajúci z rytmického opakovania slov "Deshay Basara", znel patrične monumentálne, pustil sa skladateľ Hans Zimmer do netradičného experimentu. Na internete vyzval všetkých fanúšikov, aby mu pomocou jednoduchej aplikácie zaslali nahrávku vlastného skandovania, a z vybraných kusov potom vytvoril chorál, ktorý znie vo výslednom filme. (Macejko)
  • 72 minút z celkovej dĺžky filmu bolo natočených na kamery IMAX 70mm a 35mm, čiže sa jedná o najdlhšiu minutáž natočenú na tento typ kamier do tej doby. (Marcin)
  • K datu 23. 9. 2012 snímek vydělal 1 066 818 000 amerických dolarů, což z něj ve své době činilo 9. nejvýdělečnější snímek historie. (chelseaman22)

Související novinky

Nový Batman bude rekordně dlouhý

Nový Batman bude rekordně dlouhý

21.01.2022

Těšíte se na chystaný snímek The Batman od režiséra Matta Reevese (Válka o planetu opic)? Pak vás možná potěší zpráva, že si pro vás tvůrce vydupal u studia zatraceně tučný kus stopáže. Snímek totiž… (více)

Tenet je Nolanův druhý nejdražší film

Tenet je Nolanův druhý nejdražší film

11.01.2020

Nadcházející špionážní thriller Christophera Nolana Tenet bude režisérovým druhým nejdražším filmem vůbec. Film, jenž se bude zabývat manipulací časem, má podle serveru Variety (a následně potvrzeno… (více)

Christian Bale končí s nabíráním váhy

Christian Bale končí s nabíráním váhy

10.11.2019

Přestože zní titulek spíš bulvárně, ujišťuji vás, že se jedná o ryze filmovou zprávu. Oscarový herec Christian Bale (Fighter, Dokonalý trik) v novém rozhovoru oznámil, že už nadobro končí s… (více)

Joker bude lámat rekordy

Joker bude lámat rekordy

05.10.2019

Podle posledních čísel serveru Deadline to vypadá, že z komiksového Jokera, jenž tento víkend vstoupil do kin v USA a dalších 74 zemích po celém světě, bude pořádný hit. Rkový snímek pojednávající o… (více)

Reklama

Reklama