Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V šedesátých letech vznikly v USA těsně po sobě dvě bombasticky pojaté pocty tehdy již mýtické tradici hollywoodských němých komedií. Pokud Stanley Kramer ve svém o dva roky starším filmu To je ale bláznivý svět (1963) mířil až k odsouzení celé penězi posedlé moderní civilizace, pak Edwardsovy Velké závody jsou „jen“ stylově čistou poctou, k jaké měl režisér ostatně ideální předpoklady, nejen jako přední znalec žánru, ale také jako člen rodinného klanu, jehož dějiny sahají právě až do bájných průkopnických začátků Hollywoodu. V automobilových závodech z New Yorku do Paříže, zasazených do roku 1908, se utká absolutní zlo (Jack Lemmon) se ztělesněným dobrem (Tony Curtis), pro nějž vzplane láskou moderní, emancipovaná krása (Natalie Wood). Co z toho Blake Edwards na ploše dvou a půl hodin udělal, se vzpírá veškerému popisu. (NFA)

(více)

Recenze (53)

Han22 

všechny recenze uživatele

Neměl to ten film se mnou jednoduchý. Několikrát jsem díky šílené délce u něj usnul a celou dobu mě některé věci vadily. Některé gagy které jsou jak z kreslených grotesek a v hraném filmu vypadají divně. To že hrdinové při svém závodě cestují nejen v prostoru, ale zjevně i v čase, neboť se dostávají na divoký západ či někde do pozdního středověku kde se zaplétají do vládního spiknutí. Navíc Natalie Wood hraje otravnou feministku, Peter Falk naprosto příšernýho idiota a Tony Curtis ve svém zářivé bílém obleku je tak kladně hrdinský, až je to otravný. Vše tak táhne Jack Lemmon jako geniálně padoušský profesor Fate a totálně přitroublý princ. A když si na ten humor člověk zvykne, má to něco do sebe - auto s kanonem, se zdvihajícími se koly a černou clonou je parádní. Film naprosto s gustem servíruje monumentální hospodskou bitvu, monumentální šlehačkovou bitvu, muzikálová čísla či šestákové dobrodružství na kře. Takže nakonec jsem se v podstatě bavil. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Edwards se sice hlásí k němé grotesce, ale vůbec nepochopil její základy. Mistři němého plátna jako Keaton, či Lloyd jen nevršili jen gagy za sebou, ale hlavně je kumulovali, vyšli z jedné situace, a tu stupňovali až ad absurdum. Edwards místo toho poslední třetinu filmu převypráví tuto stařičkou knižní romantiku a kompletně se vykašle na finále! Takový podraz na diváka se jen tak nevidí, a ani se nedivím že byl tento film knokautován v kinech Báječnými muži na létajících strojích. Ti sice nejsou žádné veledílo, ale dávají divákům sympatické hrdiny, zápletku a finále. Dvě hvězdičky za snahu Lemmona s Falkem utáhnout celou tuto šílenost sami. Curtis je unylý a nudný, a Wood slouží jen k tomu, aby se děj trochu hýbal dopředu. ()

Reklama

sud 

všechny recenze uživatele

"Velké závody" patří mezi maxikomedie 60. let, spolu s Annakinovými "Báječnými muži na létajících strojích" a Kramerovým "To je ale bláznivej svět" o nějakém závodu a naschválech na cestě. Jack Lemmon je coby profesor neodolatelný a jedinečný. Tony Curtis coby sekáč a elegán Velký Leslie mu zdatně sekunduje. Natalie Wood je opravdu krásná a má zde neodolatelně prořízlou pusu. A v roli profesorova poskoka Maxe se blýskl poručík Columbo, Peter Falk. Blake Edwards byl vždycky výborný režisér komedií a v této dokázal (stejně jako Kramer a Annakin), že u komedie, pokud je skutečně svižná a vtipná, nezáleží na délce snímku. Kdo umí, ten umí. 85%. ()

xaver 

všechny recenze uživatele

Americký velkofilm, který vznikl ve stejném roce jako další americká komedie Báječní muži na létajících strojích. Nevím, v jakém vztahu a spojení byli tvůrci obou filmů, ale jakoby tak trochu kopírovali jeden od druhého. Základní zápletka je stejná. Velké mezinárodní závody, v počátcích historie automobilů nebo letadel a v obou případech se vyskytuje „záškodník“, který tajně poškozuje auta či letadla soupeřům a chce tak za každou cenu vyhrát. Odlišují se však hodně hereckým obsazením, výkony herců i samotným celkovým vyzněním. Co do hvězdného obsazení jednoznačně vede snímek Velké závody, ale to je asi tak všechno, v čem vede. Není zdaleka tak vtipný ani zajímavý, jako jeho souputník. Je to tak trochu násilné smíchání zajímavého námětů o počátcích automobilizmu, technických nápadů, gagů a přírodních scenérií. Kdyby to šlo, tak bych dal 3,5, ale zůstanu u 3 hvězdiček, protože ve srovnání s jinými americkými komediemi si 4 nezaslouží. ()

Rathalos 

všechny recenze uživatele

Vynikajuci mix roznych movie zanrov,pri ktorom sa clovek perfektne zabavi,ale ani sa nemoze cudovat pri takych hereckych kapacitach,akymi boli Jack Lemmon,Tony Curtis,Natalie Wood ci Peter Falk,vsetko su to legendy filmoveho platna,ktore si vazim a samozrejme nemozem hodnotit inak,ako plnou palbou...:-) ()

Galerie (59)

Zajímavosti (13)

  • Automobil profesora Fatea (Jack Lemmon) a torpédo, kterým se profesor pokusí zničit Leslieho (Tony Curtis) člun, je k vidění ve Voloském automobilovém muzeu ve státě Illinois. V lednu 2010 byly tyto rekvizity nabídnuty k odkupu za 350 tisíc amerických dolarů. Jen výroba Fateova automobilu přišla v roce 1965 studio Warner Bros. na 150 000 amerických dolarů. (darek kartac)
  • Film nebyl po vydání dobře přijat a kritiky byl považován za komerční propadák, což z něj udělalo první selhání režiséra Blakea Edwardse. Většina kritiků napadla jeho do očí bijící a přehnaný groteskní humor a nedostatečný přesah. Trpěl také srovnáním s jinou „epickou komedií“ toho roku – Báječní muži na létajících strojích (1965). (Martrix)
  • Natalie Wood nechtěla roli Maggie příjmout, protože prožívala složité období ohledně její kariéry, ale i v jejím osobním životě – nedávno se rozvedla. Studio požádalo Tonyho Curtise (Leslie), zda by nedal procento ze svých filmových honorářů Natalii Wood jako lákadlo. Curtis odmítl. Řekl: „Nemohl jsem jí dát nic, co by ji přimělo natočit film.“ Natalie nakonec roli přijala s tím, že jí byla přislíbena role ve filmu Jaká je Daisy Cloverová (1965). (Martrix)

Související novinky

Blake Edwards: 1922 – 2010

Blake Edwards: 1922 – 2010

17.12.2010

Ve středu v noci se na svůj poslední večírek někde tam nahoře vypravil velký filmař, držitel čestného Oscara za celoživotní dílo Blake Edwards. Všichni si jej pamatujeme především jako tvůrce… (více)

Reklama

Reklama