Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Syrové drama o mladém páru, který se snaží uniknout svému osudu na střeše vlaku z Mexika do vysněných Spojených států. Willy „Casper“ žije v mexické Tapachule a patří mezi členy zločineckého gangu Mara Salvatrucha. Pravidla gangu jsou pro něj vším, brutální násilí a smrt vnímá jako přirozenou součást svého života. Jeho celý dosavadní život se ovšem změní ve chvíli, kdy vyjde najevo jeho utajovaný vztah s dívkou Marthou Marlene. Ta během potyčky s jedním z členů gangu tragicky umírá a Casper se rozhodne její smrt pomstít a tím se postavit svému gangu. Jedinou šancí na přežití se pro něj stává střecha vlaku mířícího do Spojených států. Tam se setkává s běženci z dalších zemí Střední Ameriky, mezi nimi je i mladá honduraská dívka Sayra. Jejich rozdílné životní osudy se tím protínají a společně míří vstříc nejisté budoucnosti... Filmový debut amerického režiséra Caryho Fukunagy je spletitým příběhem o vyděděncích, kteří touží po naději na únik z bezútěšného prostředí Střední Ameriky. Snímek vyniká realistickým a věrným zachycením prostředí pouličních gangů a života běženců. Při svém uvedení v roce 2009 na filmovém festivalu v Sundance získal snímek ocenění za nejlepší režii a kameru. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (280)

tahit 

všechny recenze uživatele

O specifickou atmosféru filmu se podstatnou měrou postarala i pozoruhodná muzika, která si přinejmenším zaslouží ***** a dále úspěšným spojením obrazů, v nichž dominují pouliční gangy s hodně barvitou škálou záběrů zákoutí a nehostinných míst zdejší mexické krajiny s pachem krve plného násilí a uvěřitelně ztvárněnými prvky sociální bídy těch nejchudších, kteří celý život hledají a poté čekají na svojí šanci kdesi v Americe, což dokresluje tvář současné Latinské Ameriky. Je zde i zajímavé herecké obsazení, kde především zaujmou hlavní postavy Casper a Sayra. Přestože film občas působí jako dokumentaristická stylizace, tak to nemění nic na věci, že film činí ve své žánrové poloze vpravdě dílo nevšední. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Rozhodně to není příjemný film ke koukání. Spíš hnusný a depresivní... Obvykle se podobně pojatým filmům říká "naturalistický", což (v případě, že to znamená vykreslení života "jak je") sedí docela přesně. Život určité komunity - pouličního gangu - se všemi jejími zvyklostmi a zákonitostmi, nevýjimaje násilí, je zde podán velmi přesvědčivě. Příběh gangstera Caspera se navíc v určitou chvíli protne s příběhem uprchlíků směřujících na střeše vlaku do vysněných USA a dohromady pak vytvářejí obrázek neutěšené situace v jedné z nejneklidnějších zemí střední a jižní Ameriky. Fukunagův debut je v tomto směru velmi vyzrálý; je přesvědčivý a vybízí k přemýšlení o možnostech přežívání v životním prostoru, jehož základní charakteristikou je přílišná omezenost (tj. nedostatek vzdělání a příležitostí k jakékoli seberealizaci mimo gang, chudoba, permanentní ohrožení na životě apod.). Po technické stránce nelze filmu nic vytknout. Chyběla mi jediná věc: Lepší naznačení motivace jednotlivých postav. Mohu se celkem bez problémů domýšlet, proč lidé houfně prchají z Hondurasu do Států, ale rád bych také lépe pochopil motivace a ideologický základ oněch pouličních gangů. Globálně sice mohu chápat vstup do takového gangu jako "alternativu" k neperspektivnímu živoření na ulici, ale to mi nestačí. To je ale jen detail, který nijak neumenšuje "zážitek" z filmu, který je čistým příkladem existenciálního dramatu. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ak si chcete zaškatuľkovať pojem festivalový nezávislý film, pozrite si Sin Nombre. Je tak hyperrealisticky natočený, že si o uvedenie na festivale hovorí aj bez toho, aby o ňom vedeli aj veľké distribučné ryby. V kontraste s touto realistickosťou je slabšia dejová línia, nie úplne najlogickejšie chovanie postáv v jednotlivých situáciách a ona osudová deus ex machina náhoda na začiatku filmu, ktorá spustí reťaz nadchádzajúcich udalostí. Tri hviezdy namiesto štyroch dávam iba preto, že som si istý, že Fukunaga nám v budúcnosti ponúkne určite ešte viac scenáristicky vyladené realistické pecky. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Vizuálně je to možná fajn, příběhově mě to ovšem docela minulo. Máme tu brutalitu pouličních gangů, snahu dostat se za hranice i několik zmařených lidských osudů. Mezi tím vypráví debutující režisér milostný příběh mladého gangstera a dospívající dívky, který ve své druhé polovině přestává být zajímavý a začne být hodně předvídatelný. Vše odstartuje porušení základního pravidla gangu – jeden píchl druhého. A pokračuje snahou imigrantů dostat se do Spojených států na střechách vlaku. V kulisách často zpustošených měst se tak kloubí sociální drama, milostný příběh i thriller, nic však i přes solidní autenticitu neposadí diváka na zadek. Vadila mi i pasivita některých postav, ve finále tak leccos schematicky ústí tam, kam leckterý prokalkulovaný kousek let minulých. Snímek jsem navíc bohužel viděl v dost mizerném českém dabingu, což výsledném dojmu moc nepřidá. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Představte si, že si určitá skupina mexických cinefilů dělá představu o České republice z filmů jako Roming, El Paso nebo Ulovit miliardáře. Podobné představy si děláme my na základě filmů Město bohů nebo tohoto. Je mi jedno, že je to debut a angažovaný. Je to ploché, jednostranné, neobjektivní a ještě blbě zahrané. http://www.dvdextra.cz/dvd-recenze/sin-nombre.html Řeknu vám, do Mexika a nějaké jiné jihoamerické země bych nejel ani za nic. Podle těch filmů, co tam točí mladí, nezávislí debutanti, jsou ulice Mexika plné dětí s kvéry u pasu, je o strach vyjít na ulici, že vás někdo sejme a/nebo okrade. Pokud jste měli tu smůlu a narodili se zde, máte jen dvě možnosti - buď se dáte k nějakému gangu, který sice bude tvrdit, že vás nikdy nedá, ale bude vás ponižovat, tetování vám vyryjou na jazyk, a holku vám přeberou a znásilněj a zabijou a vás sem tam zkopou a zmlátěj, možná obviněj, že jste lhal a zabijou... Nebo se pokusíte zdrhnout, ale riskujete přepadení, okradení, že vás zabijou, že vás deportujou... Řeknu vám, do Mexika a do Národního nevkročím. Do Národního proto, že ty požáry tam bejvaj někdy hrozný. Sice jsem tuto větu sprostě ukradl Šlitrovi, ale jinak bych těžko vyjádřil tu marnost když podobné mexické nebo americké nezávislé filmy vidím. Jistě, kriminalita mládeže je velký problém. Ale nebují jen v Mexiku, jen se zkuste v noci projít po Žižkově nebo Nuslích kolem pár vybraných hospod. Jenže o podobné procházce nikdo filmy netočí. Asi proto, že tamtudy nešel žádný nadějný mexický tvůrce. O čem že tedy mexický film Beze jména (jak se dá přeložit původní španělský název) vypráví? O dvou kamarádech, kteří se dají k partičce MS-13 (viz Wikipedie) výše popsané v bodu a/, a o holce a jejích dvou příbuzných, kteří se pokoušejí o bod b/, tedy zdrhnout ze země. Jejich osudy se tragicky protnou - tak dobře, po asi 45 minutách jemně líznou a ke konci trošičku přiblíží. Ale tohle je trága, chápete?, tohle nemůže dobře dopadnout. A se jeden diví, kde se v Kalifornii teda furt berou ti španělsky mluvící imigranti, když z plného vlaku nakonec útěk vyjde jen jedné osobě? Prostě se omlouvám, chápu, že jde o angažovaný debut, ale stejně jako Město bohů mi i tenhle film přijde jednostranný, plochý, nic neřešící, s mizernou dějovou linkou (No řekněte, že vám nebylo jasné po 35 minutách, kdo koho zabije?), některé herecké výkony i na režijní debut z rozvojové země jsou moc amatérské a nedůvěryhodné. Příběh je pak jednoduché klišé o útěku. Bývalý zlý chlapec a hodná dívka prchají ve i na vlaku a pronásledují je na každé zastávce zlí členové bývalého gangu. A jestliže znáte pár podobných filmů, asi ani takto vám neunikne pointa po pár minutách filmu. Akorát to holt má jiné, dnes atraktivní nezávisle-rádoby dokumentaristické-angažované balení. Je to zkrátka stejné, jak s těmi českými filmy. Ne, že by na nich nebylo jisté zrnko pravdy, ale našinec ví svoje. Že je to krapet jinak. Občas úplně jinak. A o životě ve státě jako takovém to nevypovídá v podstatě nic. () (méně) (více)

Galerie (59)

Zajímavosti (8)

  • Na konci filmu označené mesto ako "Reynosa, Tamaulipas" je vlastne "Monterrey, Nuevo Leon." (vander19)
  • Filmovanie snímky prebiehalo v meste Torreón v mexickom štáte Coahuila. (MikaelSVK)
  • Cary Fukunaga písal scenár dva roky. Veľa času pri tom strávil s cestujúcimi vo vlaku a gangstermi v Strednej Amerike. Dvoch členov gangu využil na to, aby sa jazyk, ktorý je použitý vo filme, čo najviac podobal skutočnému. (ČSFD)

Související novinky

Jana Eyrová jako gotický horor

Jana Eyrová jako gotický horor

23.11.2009

Ano, všechno teď bude goth a emo. 260 miliónů za první víkend je 260 miliónů za první víkend (vy víte, o kterém filmu je řeč). Dokonce i klasika Charlotte Brontëové bude v nové filmové adaptaci… (více)

Reklama

Reklama