Režie:
Cary Joji FukunagaScénář:
Cary Joji FukunagaKamera:
Adriano GoldmanHudba:
Marcelo ZarvosHrají:
Paulina Gaitan, Edgar Flores, Memo Villegas, Gabino Rodríguez, Diana Garcia, Héctor Jiménez, Gerardo Taracena, Tenoch Huerta, Noé Hernández, Kristyan Ferrer (více)Obsahy(1)
Syrové drama o mladém páru, který se snaží uniknout svému osudu na střeše vlaku z Mexika do vysněných Spojených států. Willy „Casper“ žije v mexické Tapachule a patří mezi členy zločineckého gangu Mara Salvatrucha. Pravidla gangu jsou pro něj vším, brutální násilí a smrt vnímá jako přirozenou součást svého života. Jeho celý dosavadní život se ovšem změní ve chvíli, kdy vyjde najevo jeho utajovaný vztah s dívkou Marthou Marlene. Ta během potyčky s jedním z členů gangu tragicky umírá a Casper se rozhodne její smrt pomstít a tím se postavit svému gangu. Jedinou šancí na přežití se pro něj stává střecha vlaku mířícího do Spojených států. Tam se setkává s běženci z dalších zemí Střední Ameriky, mezi nimi je i mladá honduraská dívka Sayra. Jejich rozdílné životní osudy se tím protínají a společně míří vstříc nejisté budoucnosti... Filmový debut amerického režiséra Caryho Fukunagy je spletitým příběhem o vyděděncích, kteří touží po naději na únik z bezútěšného prostředí Střední Ameriky. Snímek vyniká realistickým a věrným zachycením prostředí pouličních gangů a života běženců. Při svém uvedení v roce 2009 na filmovém festivalu v Sundance získal snímek ocenění za nejlepší režii a kameru. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (280)
Mexický Vlak dětství a naděje. O to první nenávratně přicházejí, to druhé je to poslední, k čemu se mohou upnout.. Nejen že Fukunaga ve svých dílech nabízí podmanivý vizuál, on i opakovaně prokazuje, že umí svým postavám vdechnout život a to je u takových existenciálně-sociálních dramat základním stavebním kamenem. Cesta je očistcem a cíl v nedohlednu.. ()
Ne každého zaujme takto stavěný příběh - popravdě i já jsem šel na tento snímek do kina pouze náhodou a se mnou jej sledovalo asi tak sedm lidí. Chyba těch, co pouze pohlédli na plakát, přišli totiž o náramnou podívanou, v našich končinách nezvyklou a velmi, velmi sugestivně podanou. Špína, prach, krev, pot... vše v průběhu filmu vnímáte do nejmenšího detailu a na tom celý snímek stojí - snaží se diváka vtáhnout do děje tak, aby cítil, že je jeho součástí... A náramně se mu to daří. ()
Sympaticky, ale stale iba priemerny mexicky film Sin Nombre. Tematicky sa to tyka gangov v Mexiku, ktore navzajom bojuju. Reziser dobre vykreslil svet nasilia a nasilnych scen, ktore sa europskemu divakovi pekne zarezu pod kozu. Pochopitelne za porusenie pravidiel gangu sa pyka, a to reziser Fukunaga nezabuda zdoraznit. Hodne je vidno spinu a mizeriu chudobnych slumov v Mexiku a snahu ludi ujst z tychto stvrti chudoby do ich vysnivanych USA. 66 % ()
Vizuálně je to možná fajn, příběhově mě to ovšem docela minulo. Máme tu brutalitu pouličních gangů, snahu dostat se za hranice i několik zmařených lidských osudů. Mezi tím vypráví debutující režisér milostný příběh mladého gangstera a dospívající dívky, který ve své druhé polovině přestává být zajímavý a začne být hodně předvídatelný. Vše odstartuje porušení základního pravidla gangu – jeden píchl druhého. A pokračuje snahou imigrantů dostat se do Spojených států na střechách vlaku. V kulisách často zpustošených měst se tak kloubí sociální drama, milostný příběh i thriller, nic však i přes solidní autenticitu neposadí diváka na zadek. Vadila mi i pasivita některých postav, ve finále tak leccos schematicky ústí tam, kam leckterý prokalkulovaný kousek let minulých. Snímek jsem navíc bohužel viděl v dost mizerném českém dabingu, což výsledném dojmu moc nepřidá. ()
Nebýt od počátku tak jasně nalinkované "kdy, kde a komu se co stane", tak to nemělo daleko k tomu, aby to "západnímu" divákovi uštědřilo podobně silnou ťafku jako v minulých letech tvorba José Padilhy či z konkrétních titulů kupříkladu Město bohů. ()
Galerie (59)
Zajímavosti (8)
- Na konci filmu označené mesto ako "Reynosa, Tamaulipas" je vlastne "Monterrey, Nuevo Leon." (vander19)
- Keď Casper (Edgar Flores) vylezie pri úteku na vlak, tak mu v dvoch po sebe idúcich scénach chýba tetovanie v tvare slzy, ktoré má pri oku. (vander19)
- Cary Fukunaga písal scenár dva roky. Veľa času pri tom strávil s cestujúcimi vo vlaku a gangstermi v Strednej Amerike. Dvoch členov gangu využil na to, aby sa jazyk, ktorý je použitý vo filme, čo najviac podobal skutočnému. (ČSFD)
Reklama