Režie:
Jacques AudiardKamera:
Stéphane FontaineHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Tahar Rahim, Niels Arestrup, Farid Elouardi, Reda Kateb, Hichem Yacoubi, Adel Bencherif, Gilles Cohen, Pierre Leccia, Leïla Bekhti, Antoine Basler (více)Obsahy(1)
Malik El Djebena, odsouzený k šesti letům vězení, neumí číst ani psát. Do věznice přichází úplně sám a působí mladším a křehčím dojmem než ostatní trestanci. Je mu 19 let. Šéf korsického gangu, který vládne i vězení, si ho okamžitě vezme na paškál a pověří ho několika „úkoly“, díky kterým se Malik nejen zocelí, ale zároveň si začne získávat šéfovu důvěru. Ale Malik je odvážný a učenlivý, a tak si tajně začne spřádat vlastní plány… (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (287)
Presne na polceste medzi "komerčnejším" Verejným nepriateľom č. 1 a "artovejšou" Gomorrou. Slušne obsadené (ďalšie nezabudnuteľné mafiánske xichty - casting je v týchto filmoch kľúčovou vecou). Tahar Rahim je vynikajúci, zákonitosti kriminálneho sveta priamočiare a surové. Len som mal trochu problém sa orientovať vo všetkých tých Korzičanoch, Araboch a Talianoch, medzi ktorými hlavná postava pendluje a ktorí sú ochotní splupracovať s ktoroukoľvek druhou stranou, len aby zničili tú tretiu. ()
Typický obrázok súčasného Francúzka. Samý arab a černoch a vo väzniciach zvlášť. "Kedysi tento dvor patril nám" - hovorí starší vodca korzičanov. Príbeh je o mladom, nenápadnom arabskom kriminálnikovi a jeho postupe v rebríčku dôležitosti. Vychádza s každým a postupne si berie od každého to, čo potrebuje. To ho postupne vynáša až na samý vrchol. Film sa takmer celý odohráva vo väznici, je prevažne konverzačný, ale tých pár akčnejších scén, ktoré tu sú, je nabitých adrenalínom a také zbavenie sa svedka žiletkou je asi najnapínavejším z nich. Mená a texty, ktoré sa sem - tam objavili cez celú obrazovku mi prišli trochu zbytočné, ale inak filmu nemám veľmi čo vytýkať. Chvíľu som rozmýšľal aj o plnom hodnotení, ale ak to porovnávam s takou Celou 211, tak tie štyri sú tak akurát. 80%. ()
Jacques Audiard sáhl nejen francouzské společnosti na hodně citlivé místo. Epicky rozmáchlý kriminální thriller s výrazným sociálním přesahem vypráví příběh devatenáctiletého mladíka Malika, který přichází do francouzského vězení a napříč několika etnických skupin a vyskytujících se překážek se stává ideálním nástrojem a prostředníkem zločineckých plánů. I když zpočátku neumí číst ani psát a venku na něho nikdo nečeká (rodina je pro něj neznámým pojmem), vybuduje si pevné, místy však stále vrtkavé postavení. Kontrapunktem k hrdinově vzestupu je sestup stárnoucího bosse korsické mafie, který se přirozeným během věcí stává řadovým vězněm, bezmocně sledujícím fakt, že už nic není a nebude jako dřív. Režisér je v Malikově vzestupu trpělivý, bravurně si zahrává s očekáváním, prostředí věznice zase líčí se všemi surovými detaily a od násilných scén si rozhodně nedrží odstup. A to je jenom dobře. Přesto Prorok nestrhne. Maximálně tak výpovědní hodnotou, ale samotným vyprávěním bez vnitřního náboje nikoliv. A to i přesto, jak je technicky, herecky i tematicky nadprůměrný. Výsledek je nesoudržný a mlhavý a u hlavního hrdiny, sic nesleze z plátna, stejně pořádně nevíme (nepochopíme), co je vlastně zač. 70% ()
Pamatuju si, že jsem během projekce ve své mysli vyřešil spoustu záležitostí spjatých s dalšími dny, to jak mi pozornost po hodině a půl začala samovolně utíkat ze sálu. Metráž 150ti minut je v tomto případě zabijácká! Natolik záživný film zase nebyl, aby si mohl dovolit takovou délku. Hlavní myšlenky jsou vykreslovány až příliš podrobně, napřeskáčku, celé to vlastně připomíná jízdu z Brna do Prahy po vedlejších silnicích. Herci jsou si natolik podobní, že jsem v tom kvantu postav sotva rozeznal Malika, jako by byl herecký ansámbl z jednoho klanu. Nepatrnou výtku bych měl k práci s titulkama. V souvislosti s obšírným dějem, vyžadujícím extrémní pozornost, se po jisté době začaly smazávat rozdíly mezi původní řečí snímku a korsičtinou, kterou se Malik naučil ve vězení. Možná by stačilo pasáže mluvené korsicky vyznačit kurzívou, jelikož pokud si divák nevšimne jen nepatrného rozdílu v dialektu, mohou mu uniknout vcelku zásadní konverzace. Film je bezesporu zajímavý. Jsem zvědav, jestli se v březnu objeví na udílení Oscarů v nominaci Nejlepší cizojazyčný film. Kritiky je hodnocen dobře, i zde má dost procent. Tak nevím, kde udělali soudruzi z NDR chybu...:-) Krom jiného by mě zajímalo třeba to, proč se vlastně Prorok jmenuje Prorok? To vážně kvůli té jedné srnce, kterou Malik zahlédl ve vidinách? Ne snad, že by byl název určující pro konečné hodnocení, avšak je pravdou, že v tomto případě mate diváky, kteří předem podrobně netuší, oč půjde. ()
Už to, že se děj filmu odehrává ve vězení dosti zužuje okruh možných hlavních témat a Prorok není jiný. Vypořádal se s tím však velmi dobře a téměř celých 150 minut uběhne v příjemném tempu, jen s několika trochu nudnějšími pasážemi. Tvůrci nás nezahlcují zbytečnou akcí a dodávají jí právě tolik, aby nezačali nudit, ani aby film neztratil příběhovou nit a divák se nemusel každých pět minut v duchu divit, proč se děje to a ono a o co, že to sakra jde. Jen závěr mě trošku zklamal, ale celý zbytek filmu to vynahrazuje a nemusím tak nakonec slevit ze zamýšleného hodnocení. (Aero Naslepo 28. 10. 09 - lidí jako sr...k) ()
Reklama