Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Karl Urban, Simon Pegg, John Cho, Benedict Cumberbatch, Anton Yelchin, Bruce Greenwood, Peter Weller, Alice Eve (více)Obsahy(1)
V roce 2009 představil tvůrce J. J. Abrams (seriál Ztraceni, Star Wars: Síla se probouzí) novou filmovou podobu legendárního Star Treku. Celá sága se vrátila na úplný začátek, kdy se na palubě nejmodernější hvězdné lodi U.S.S. Enterprise setkala dvojice hlavních hrdinů, budoucí kapitán James T. Kirk (Chris Pine) se svým pozdějším prvním důstojníkem Spockem (Zachary Quinto). Moderní filmové zpracování v podobě výpravného intergalaktického dobrodružství se setkalo s vřelým diváckým přijetím a už o čtyři roky později se vesmírná posádka vrátila v dalším pokračování ve filmu Star Trek: Do temnoty. Jak napovídá samotný název, tentokrát se jedná o velmi náročnou a nebezpečnou misi. Posádka vesmírné lodi Enterprise dostává za úkol dopadnout záhadného vesmírného teroristu Johna Harrisona (Benedict Cumberbatch). Ten se po teroristickém útoku na archiv Hvězdné flotily ukrývá na nepřátelské klingonské planetě a hrozí, že se mu podaří rozpoutat ničivou válku, která může zničit celý vesmír. (Česká televize)
(více)Videa (36)
Recenze (1 554)
3D TV ,,POSÁDKO ENTERPRISE.…“ /// Vobčas jsem čuměl jak domorodec na kosmickou loď. Líbí se mi všechny ty sci-fi serepetičky a bavím se konverzačním humorem. Podotýkám, že seriál Star Trek šel mimo mě a o nějakým Khanovi bych řekl jen to, že to asi nebude Žid (myšleno Khon. Nebo se pletu?). Pravda, příběh zdá se poněkud plochej, taky do ksichtu neustále flušou hafo překombinovanejch nejen technickejch problémů. Ale všechno to efektní pozlátko, včetně promakanýho Cumberbatcha, je vlastně celkem dobrá zábava, ve který ,,Džéj Džéj“ potvrzuje svou nadvládu nad přírodníma zákonama a která si 3* nezaslouží. Ti co viděli Elysium pochopěj. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Rajcujou mě holky s vocasem. 2.) Když nefunguje gravitace, warpový jádro je nestabilní, stabilizátor a vstřikovače nejsou srovnaný, tak se modlím, aby byl alespoň dokončenej dekontaminační proces. (že by 31.brchbo Liberec?) 3.) Thx za titule ,,silek1“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ** AKCE **** NAPĚTÍ * P.S.: Druhá projekce ,,jen“ ve 2D a snížil bych to klidně na 3*. Ty ,,věci" tam nefungujou! Prostě, TOHLE JE FILM PRO 3D (aspoň myslím…). ()
Abrams opět dojí emoce co to dá - jen v první třetině filmu stihne Kirk přijít o velení lodi, blízkou osobu a málem i o Spocka. A maximálně vyhrocené jsou i akční scény, takže když Kirk letí vesmírem jen ve skafandru vstříc nepřátelské lodi, bojíme se o něj hned pětkrát 1) jestli to nenapálí do vesmírného smetí ležícího mu v cestě 2) jestli se bez navigačního systému dokáže trefit do patřičného vstupu 3) jestli se vstup včas otevře 4) jestli Kirkovi dřív než k němu doletí neimploduje praskající přilba 5) nebo ho nějak neosere Cumberbatch, který letí s ním. Zkrátka přesný opak všech těch TRANSFORMERů a PIRÁTů Z KARIBIKU, kde jsou vám postavy ukradené a místo napínání jste umořeni nekonečnou over the top akcí. A i když u obou STAR TREKů necítím fatálnost jakou oplývají Nolanovi Batmani (které mi to připomnělo natlačeností silných scén), pořád patří - spolu třeba s X-MEN: PRVNÍ TŘÍDA - k blockbusterové špičce, která má kvalitní příběh a postavy, akci, švih a vtip a to všechno v ideálním poměru. ()
Star Trek pro celou rodinu. Jestliže první film vytvářel pouta (nejen mezi postavami samotnými, ale také mezi postavami a Star Treku neznalým divákem), zápletka pokračování stojí na hrozbě zpřetrhání těchto pout. V ohrožení se ocitá hned několik alternativních rodinných modelů. Kirk a Spock jsou hnáni touhou po pomstě poté, co je jim před očima zabit jejich náhradní otec. Carol hledá novou, důvěryhodnější rodinu na palubě Enterprise a také Harrisonovi se rodinou stala jeho posádka. Film je zásluhou silného rodinného podtextu emocionálně hutný, ačkoli svým melodramatickým sklonům (glycerinové slzy, Spock řvoucí jméno padoucha) nedokáže čelit tváří tvář a všemožně je relativizuje dětinským vtipkováním a přesazováním do kontextu, který brání dojetí (například ona Spockova reakce je v prvé řadě citací). Na snahu o permanentně svižné tempo vyprávění doplácí logická konzistence příběhu. Postavy porušují, nebo respektují nařízení podle toho, jak se to scenáristovi zrovna hodí, některé motivace jsou nejasné a mnohá rozhodnutí pochybná. Abrams na druhou stranu dokáže skvěle zužitkovat každou poskytnutou informaci, ať ve scénách dialogových, nebo akčních (se záběry, které toho na jeden zátah říkají více, než je v dnešních akcích zvykem). Ke gradování akčních sekvencí využívá průběžné navyšování sázek: vyšší pravděpodobnost pochybení/větší ztráta, pokud by k pochybení došlo/zmnožování cílů, jichž má být akcí dosaženo. Excelentní ukázkou toho, jak diváka zahltit spektáklem a zároveň ho přimět promýšlet možné dopady sledovaných činů, představuje finální souboj. Dochází k němu sice na základě nepřesvědčivého zřetězení událostí, ale scéna samotná je strhující. Pochybný význam podobně požitkářských epizod v celku vyprávění nás opakovaně upozorňuje, že se film řídí vyprávěcí logikou seriálů (nebo videoher). Mnohé události nemají žádné konsekvence a z příběhu rušivě trčí, třebaže rozradostní mysl každého nerda (převrácení klíčové scény z Khanova hněvu, Alice Eve ve spodním prádle). Z předložených skutečností není zřejmé, proč k některým věcem dochází přehnaně složitým způsobem, resp. proč jsou nám některé neužitečné informace poskytnuty (okolnosti vedoucí k výbuchu v Archivu). Informace jiné, cennější, byly zase z pohodlnosti vypuštěné (nepravděpodobně bryskní „úprava“ 72 torpád před tím, než si je Harrison přivlastní, předčasné ustřihnutí scény záchrany za užití lidského řetězu, který nevypadá kdovíjak solidně). Nový Star Trek by potřeboval zacelit mnoho děr, i s nimi ale jde o špičkový letní blockbuster s dravým tempem, lidsky zrůdným padouchem a obrovskou nadhodnotou pro všechny, kdo se světem Genea Rodenberryho pohybují již delší dobu. 85% Zajímavé komentáře: DaViD´82, Bluntman, xxmartinxx, ScarPoul, mcb, oleg121 ()
Ač musím říct, že Blockbustery jsou mým nejoblíbenějším žánrem vůbec, tak u Star Treku jsem poprvé zažíval lehčí nudu a zklamání. Co to je za nepořádek! Pronásledování, skákání, exploze, opět skákání, terorismus, úmrtí, vzkříšení, další exploze, klišovité starship souboje, oldschool scény, degradace, povýšení. Ale: žádná výprava, žádné tajemství, žádné lidstvo, žádné vzrušení, žádné tempo, žádný zázrak, žádné budování napětí, žádná originalita, žádné vyvíjení postav. Chyběla tomu štáva. 65% ()
Scenáristé neodolali. Upřímně bylo to až příliš lákavé, ale i tak klobouk dolů před Abramsem za to jak fanoušky chrání před jimi samými (důvtipné odlišnosti v trailerech) protože zná cenu dobrého tajemství. Příběh DO TEMNOTY je poctivý politický sci-fi thriller, dokonale pracuje s hlavními charaktery a vizuálně nebudí nic menšího než úžas. Vyvážený prostor dostává jak Kirk tak Spock. Odklon od primární linie způsobený Nerovým zásahem převrací některé události naruby a mění kontext určitých události, až z toho mrazí. Bojím se ale že si to příště už tvůrci nebudou moct dovolit. Tolik vychvalovaný záporák s ksichtem Benedicta Cumberbatche dostává své reputace jak psychicky tak fyzicky (jeho ruce jsou louskáčkem na lebky). A Peter Weller je hustej! - Kdybych tam byl já, co by udělal Spock? - Nechal by tě tam chcípnout. ()
Galerie (155)
Zajímavosti (53)
- Peter Weller (admirál Marcus) se objevil také v seriálu Star trek: Enterprise (2001) jako John Frederick Paxton. (Illuminare)
- Již od prvního dílu seriálu se značka Star Trek zasvětila myšlence pomáhat skrze víru v lidskost a podle serveru Cinema Blend to vzal režisér J.J. Abrams velice vážně. Poskytl jistému Američanovi, který trpěl nevyléčitelnou nemocí a zbývalo mu několik týdnů života, možnost zhlédnout ještě nehotovou verzi celého filmu. (Linkyc)
- Mezi modely hvězdných lodí admirála Marcuse (Peter Weller) můžeme zahlédnout také Phoenixe, první loď s warp pohonem známou ze snímku Star Trek VIII: První kontakt (1996), dále Enterprise NX-01 ze seriálu Star Trek: Enterprise (od r. 2001) nebo USS Kelvin, na které zahynul Kirkův (Chris Pine) otec na začátku předchozího filmu. (mirliflore)
Reklama