Režie:
Alex van WarmerdamScénář:
Alex van WarmerdamKamera:
Tom ErismanHudba:
Alex van WarmerdamHrají:
Marlies Heuer, Gene Bervoets, Annet Malherbe, Eva van de Wijdeven, Gijs Naber, Alex van Warmerdam, Marwan KenzariObsahy(1)
Nejnovější z Warmerdamových krutých komedií vypráví o rodině, jejíž členové motivováni příslibem tučného dědictví na přání nemocné matky předstírají, že jsou jejím služebnictvem. Iluze, již rodina matce zprostředkovává, má ale daleko k dokonalosti a celá hra se hrdinům brzy začne hroutit pod rukama. Režisér zde opět předkládá studii rodinných vztahů, jež se zakládají na vágní a formální odpovědnosti za ostatní členy rodiny, ale ve skutečnosti staví na komplikovaném řetězci naschválů a provokací, jež se v průběhu děje neustále stupňují. Ve světě snímku opět vládne groteskní černý humor, což stvrzuje další z režisérových hereckých kreací, tentokrát v roli člena rodiny, který ve hře na služebnictvo převezme úlohu psa. (Febiofest)
(více)Videa (1)
Recenze (29)
Ale jo, vydržela jsem až do konce, protože jsem nějaký čekala a ono nic. Tak nějak se to rozbředlo nikam a to se mně nelíbilo. Myšlenka byla nad slunce jasná, ale Alex si na konci asi zdřímnul, jinak to nevidím. Jinak absurdita na druhou, rozhodně ne pro každého. Emmu bych přikurtovala hned zkraje, ale jde přece o balík, tak budu třeba i psem, že jo mamoňáci? Vůbec nevím jak mám tenhle film hodnotit...Warderdame, Warderdame, Ty mně dáváš zabrat. ()
zatím poslední film Warmerdama nenaplnil mé očekávání, které jsem do něj vkládal. Sice si drží svůj styl v absurdních situacích, ale polevil ve výtvarné stránce. Navíc mě nepřesvědčil pro takové chování postav, jaké charaktery jim napsal. A hlavně ke konci mi to přišlo nevyvážené, ale naštěstí ještě pod tři hvězdičky u mě neklesá a je to na úrovni jeho Malého Tonyho. [ PŘÍBĚH: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 2 /// ART: 1 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ] ()
U nás širší divácké obci téměř neznámý Alex van Warmerdam je ve své domovině opečovávaným režisérem a hercem. Ve svém nejnovějším filmu Poslední dny Emmy Blankové si, jako obvykle, sám zahrál jednu z hlavních rolí - jmenuje se Theo a zcela překvapivě, ač vykazuje fyziologické znaky člověka, je psem. Nic není takové, jaké se to na počátku zdá být. Příbuzenské souvislosti podivné rodinné hry se divák jakoby náhodou dozvídá v průběhu rozhovorů napříč celým snímkem a je nucen přehodnocovat vše doposud viděné. Režisérův osobitý "surrealismus v mezích reality" graduje postupně a tak nějak opačně - čím více věcí a prvků je vysvětleno a čím racionálněji jednotlivé postavy jednají, tím absurdnější se celá situace z pohledu diváka zdá být. De Laatste dagen van Emma Blank je humorně poetická a nesmlouvavá satira na lidskou zkaženost, rozklad rodiny a v neposlední řadě i strach ze smrti. ()
Zdá se mi, že tento film se dá vykládat sedmnácti různými způsoby, stejně jako se dá říci, že je natočený tak, že se mu nedá porozumět, nebo se alespoň autorům nepodařilo srozumitelně sdělit, co chtěli říci. Herecky je ovšem celkem zvládnutý, navíc je nabitý nečekanými až absudrními a zejména originálními nápady a situacemi. ()
Už jsem si u Alexe zvyk, že jeho filmy jsou hodně nerotodoxní a jako humorista je spíš extremista, ale tady musím tedy říct, že jsem se nebavil ani trošku. Vůbec měn to neoslovilo, jasný satira na to co jsou lidi schopný dělat pro prachy viz třeba ta estráda s knírkem, ale já měl z toho filmu takovej nepříjemnej pocit kříženej s nudou. Prakticky mě bylo úplně jedno jak to vše dopadne, protože ta abusrdita tady byla až příliš vysoká a hlavně za ní dotyčnej asi schovová i absolutní kraviyn , jakože matka v půlce filmu vybleje svému "služebnictvu" jak se věci mají s jejím majetkem, to je přece donebe volající píčovina, jenže tady se řekne autor chtěl říct to a to a je to absurdní tak je to dovolený, ale za sebe můžu říct, že tohle filmový jídlo bych klidně kuchařovi vrátil zpátky do kuchyně k dovaření. ()
Reklama