Režie:
David FincherKamera:
Alex ThomsonHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Sigourney Weaver, Charles S. Dutton, Charles Dance, Paul McGann, Brian Glover, Ralph Brown, Danny Webb, Holt McCallany, Lance Henriksen (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Ve třetí kapitole nejnapínavější sci-fi ságy filmových dějin musí poškozená vesmírná loď Ripleyové nouzově přistát na planetě Fiorina 161, kde v nehostinné pustině přežívají bývalí chovanci nejpřísněji střeženého vězení planety. Ale na palubě její lodi je i Vetřelec...a počet mrtvých těl brzy narůstá! (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (1 083)
Trojka sa opät v niecom lisi v porovnani s prvymi dvoma castami, avsak stale si udrzala tu dusnu hororovu atmosferu a okrem toho v debute Davida Finchera bolo citit, ze reziser nechcel setrit ani krvou a prvykrat boli pouzite aj pocitacove triky namiesto animatronickych Votrelcov, preto sa Votrelec pohyboval inak, co potvrdila vo filme aj samotna Ripleyova. Mne osobne sa trojka velmi pacila, aj ked bola trosku ina, ale to mi nevadilo. Velke plus ma u mna uvodny zaciatok 20th Century Fox, ktorej hudba sa nenapadne ku koncu zvucky premenila na hororovu hudbu, pricom nam divakom mala napovedat, ze sa ideme divat na nieco hrozive... 02.12.2010 _______ Sigourney Weaver - (Ellen Ripleyová) +++ Charles S. Dutton - (Dillon) +++ Charles Dance - (Clemens) +++ Lance Henriksen - (Bishop) +++ Pete Postlethwaite - (David) +++ Paul McGann - (Golic) +++ Brian Glover - (Andrews) +++ Ralph Brown - (Aaron) +++ Hudba: Elliot Goldenthal +++ Produkcia: Walter Hill, Sigourney Weaver +++ ()
Rozpačitá kapitola vetřelčí mytologie, které výrazně podkopává nohy zásah producentů. V jejich sestřihu je totiž film hrou na efekt, která přihraje Ripley do cesty partu drsoňů (ad Aliens) do depresivně laděného prostředí (ad Alien). Speciální sestřih sice neřídil Fincher, ale podle jeho původních poznámek vznikla nepřekvapivě propracovanější verze, kde se v dialozích více odkazuje na starší díly, prozkoumává se zamračená planeta...a vetřelec se nelíhne ze psa. Přesto třetí obraz alienovské mozaiky nemusím. Podivné vedlejší postavy, zbytečný náboženský podtext a vyloženě špatné triky nedokáže přehlušit ani silný závěr. ()
Potřetí a zase v jiné podobě. Jednička byla tajemná a napínavá, dvojka akční a vizuálně atraktivní. Trojka si jde svojí vlastní cestou. David Fincher mi dal kdysi docela zabrat, protože mi velkou měrou posloužil v mojí bakalářské práci. Nicméně mi kosmický debut jako jediný z jeho zářivé filmografie dlouho unikal. Nedosahuje sice kvalit předešlých kultovních majstrštyků pánů Scotta a Camerona, nicméně cílevědomý mladík, který se coby osmnáctiletý dostal do trikové továrny Industrial Light & Magic, dokázal, že se od většiny svých kolegů (z Propaganda Films) odlišuje. I když to vyvolalo víc rozpaků než nadšení. Jeho filmy mají přesah a tím, že se pouští do poněkud (pro „klipaře“) neobvyklých projektů, se stal černou ovcí. Fincherův výlet do sci-fi žánru bohužel doplatil na několikrát přepisovaný scénář, zřejmě i na permanentní dohled producentů, přesto bravurně zvládá práci se zachycováním stísněných prostor, s izolací a jeho trumfem je i opět velmi dobrá Sigourney Weaver. *** V roce 2020 jsem si dal o půl hodiny delší verzi a „zklamání“ nepolevilo. Tvůrci se prostě rozhodli k návratu k tajuplnosti jedničky, ale snažili se nezapomenout na akční stránku dvojky. Prostě jakýsi kompromis. I tak je trojka divná, myšleno skoro až úchylná. Ostatně už jen skličující prostředí vesmírné věznice, která je plná masových vrahů a pedofilů, je dost jiné. Nesedla mi mytologická nadstavba, navíc se výsledek ani nepřibližuje Cameronovu tempu. Vadí až otravně počítačový Vetřelec, naneštěstí je tenhle Fincher i hodně neosobní. Tři hvězdy musím nechat. ()
Dle mého nejlepší díl série. Naprosto nadupaná podívaná, vizuálně strhující, herci skvělí (i ty nejmenší roličky). Geniální je vizuál, Valná většina záběrů brána z podhledu, naprostá většina je koncipovaná tak, že prostředek záběru je více méně prázdý, a podstatné se odehrává po stranách. Director's cut smaozřejmě výrazně lepší, i kino verze si ale zaslouží plný počet... ()
Ripleyová se už tak dlouho potýká s vetřelčím plémě, že větší nebezpečí pro ni znamenají nadržení muklové a vši.. Jako by s "odchodem" medika v podání C.Dance skončil na Fiorině 161 i atmosférický tanec kolem plíživé smrti a beznaděje (mimochodem výborně podkreslený hudbou E.Goldenthala) a nastoupila divně sestřihaná vyvražďovačka s nekvalitními "loutkovými" triky u modrého pozadí a "on board" kamerou na krvelačném Gigerově fešákovi. Nutno však podotknout, že studiem týraná a diváky podceňovaná Fincherova prvotina si časem zaslouženě vybojovala své místo na slunci. ()
Galerie (118)
Zajímavosti (60)
- David Fincher si původně vybral ke spolupráci kameramana Jordana Cronenwetha, mezi jehož nejznámější práce patří Blade Runner (1982) v režii autora původního Vetřelce (1979) Ridleyho Scotta. Bohužel během natáčení se u Cronenwetha rozvinula Parkinsonova choroba a film za něj musel dokončit Alex Thomson. Fincher později - počínaje Klubem rváčů (1999) - navázal dlouhodobou spolupráci s jeho synem Jeffem Cronenwethem. (Flexaret)
- David Fincher, pro kterého byl film celovečerním režijním debutem, jej vůbec neuznává: „Musel jsem na něm pracovat dva roky, třikrát mě vyhodili a každou věc jsem si musel prosadit. Nebylo a není člověka, který by ten film nenáviděl víc, než já.“ (PaTeXx)
- EEV-337 je automatickým záchraným modulem z lodi Sulaco. Dokáže přesunout hibernované pasažéry z mateřské lodi a automaticky vyhledávat nejbilžší vhodné místo k přistání. Ve standardní výbavě má i neuroscanner, schopný kompletního 3D rentgenu. (messiah)
Reklama