Režie:
James WanKamera:
Don BurgessHudba:
Rupert Gregson-WilliamsHrají:
Jason Momoa, Amber Heard, Patrick Wilson, Nicole Kidman, Willem Dafoe, Dolph Lundgren, Yahya Abdul-Mateen II, Temuera Morrison, Ludi Lin, Michael Beach (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Filmový příběh o populárním superhrdinovi ze stáje DC Comics odhaluje původ Arthura Curryho (Jason Momoa), napůl člověka, napůl obyvatele bájné Atlantidy, kterého jeho životní cesta přiměje čelit pravdě nejen o tom, kým ve skutečnosti je, ale zároveň prověří, zdali je hoden stát se tím, pro co byl zrozen… králem. (Vertical Entertainment)
Videa (5)
Recenze (1 217)
Přeplácaná digitální omalovánka, a skoro se mi chce napsat „doslova“ omalovánka, když se koukám na ty CGI vyhlazené ksichty, skoro jsem z toho hodil šavli. Tady se jenom ukazuje pokrytectví některých filmových kritiků, kteří Hobbitovi vyčítali CGI přeplácanost (a ignorovali skutečnost, že šlo v mnoha případech i o rukodělné kulisy), a u Aquamana, který co do digibordelu je ještě tak o dva, tři levely výše, je v tomhle ohledu ticho po pěšině. Nedýchl z toho na mě život, ani jednou. Ani komiksový feeling, protože i sebehorší DC komiks má životnější a vícerozměrnější postavy, než Wanovy nudné jednorozměrné archetypy. Nuda, sterilní jak znojemské okurky. ()
Jsem s novými DC filmy divácky nekompatibilní, vlastně mám na jejich tón vysloveně alergii. Momoa je sympaťák, ale jakmile Wan šlápne na pedál a kamera si ho přitáhne za zvuku kytar, ztrácím o tu postavu i poslední mililitry zájmu. A to už ani nehovořím o té rase úpravných unterwassermanů. This universe is not for me. ()
DC prostě neumí udělat natolik kvalitní superhrdinský trhák jako Marvel a to je fakt. Aquaman se mi sice líbil, ale i tak bych ho řadil jen mezi lehce nadprůměrné superhdinské filmy. Má své kouzlo a je i docela vtipný, ale přesto se nemohu ubránit tomu, že filmu něco scházelo a to i přestože měl velkou výhodu, že jsem ho viděl v originále a v kině. Navíc, stejně jako u Wonder Woman mi film trochu pokazil samotný závěr. dávám 60-70% ()
Aquaman má na jednu stranu špatnej příběh plnej prkenných hlášek a hereckých výkonů, na druhou je to ale pekelně zábavná podívaná zasazená do tak vymazleného prostředí, které tu snad nebylo od Avatara. Cringe, kde se baví i ta nejposlednější digi-ryba, Willy už nepotřebuje zachránit a jedna Verneovka dostává moc pěkné cameo. Tenhle mix Souboje titánů, Star Wars a Indiany Jonese uzavírá rok 2018 ve velkém stylu. Až se na tohle budou dívat Japonci, tak budou tak strašně vyděšený a zároveň vzrušený z toho kolik je tam chapadel! ()
Jedna analytická poznámka k AQUAMANOVI... Nemám to důsledně promyšlené a viděl jsem film jen jednou, ale zaujala mě jistá jeho odlišnost od celkové vlny komiksových velkofilmů. ___ Většina z nich nabízí reinterpretace žánrových vzorců za pomocí moderních variací klasických mýtů. Na jedné straně to popisoval svého času Umberto Eco v souvislosti se SUPERMANEM (tj. moderní mýty nahrazující určité funkce klasických mýtů), na druhé straně je to zjevné zejména s Marvelem: každý film je vlastně aktualizací nějakého filmového žánru pro určitý segment publika, ačkoli v základu stojí vlastně totožné vývojové modely, což je zjevné hlavně u oněch tzv. originů. Tyto jsou přitom sepnuty do klasického vývojového oblouku hollywoodského filmu. ___ Ovšem co AQUAMAN? Podle mě kráčí spíše obráceně: využívá popkulturní žánrové vzorce a předpoklad vývojového oblouku hollywoodského filmu k (a) navracení se k mnohem starším více či méně mytickým modelům očištěným od postmoderní sebeuvědomělosti (maximálně se ocituje Pinocchio, ale už ne Jonáš), (b) víceméně epizodickému vyprávění, kdy se hrdina na svém kvestu potýká s dílčími překážkami, které jsou ve skutečnosti tím hlavním potěšením - a každá ho nějak posune, ačkoli vlastně není psychologicky definovaná postava. ___ O něco konkrétněji: snadno rozpoznáme moderní (sub)žánrová schémata ustavení komiksového hrdiny, parťáckého filmu, špionážní konspirace, brownovské detektivky "od bizarní stopy k bizarní stopě na základě čistých abdukcí", godzillovského kaidžu filmu, bondovského cestování po atraktivních lokacích či bitvy obrovských armád v duchu PÁNA PRSTENŮ. Ale je to spíše obráceně, když od sofistikovanosti míříme k mnohem klasičtějším schématům: antický polobůh mezi lidským a božským světem přijímá kvest... a už to jede (vč. svatého grálu). ___ Nejednou jsem si vzpomněl na původní SOUBOJ TITÁNŮ (1981), a to nejen proto, že představitelé Persea a Andromedy byli podobná herecká dřeva - a jejich postavy nikdy nebyly psychologicky definované, nýbrž se posouvaly od činů k činům, přičemž jsme se přesouvali mezi relativně uzavřenými vyprávěcími bloky ustavením zbrusu nového cíle. Ba co víc, v souvislostech dynamických STAR WARS působil srovnatelně starosvětsky, byť tentokrát je jí dosaženo spíše "uncool" kostýmy a celkovým designem než volbou sebeuvědomělých triků. ___ PS: Samozřejmě to stojí i na pečlivém rytmu, logicky oddělujícím větší soubory epizod: souboj bratrů na hodině, polibek na dvou hodinách atp. ()
Galerie (93)
Zajímavosti (76)
- Šéfeditor Marvelu C.B. Cebulski pochválil konkurenci přes Twitter: „Zrovna jsem se vrátil z Aquamana. Opravdu jsem si ho užil!! Je to tak zábavný biják! Spektákl, díky kterému jsem se v kině cítil jako dítě. Nemůžu se dočkat, až na něj vezmu synovce a neteř. Velká gratulace Geoffu Johnsovi, Jimu Lee a Jamesi Wanovi k tomuhle superhrdinskému gejzíru!“ (Geralt z Rivie)
- Věta „v hlubině čeká a sní obludnost a hroutícími se lidskými městy se šíří zhouba,“ kterou pronesl Black Manta (Yahya Abdul-Mateen II), je citací z knihy „Volání Cthulhu“ od H.P. Lovecrafta. (TheCrow99)
- Ve filmu můžeme vidět jak bojovníci Atlantidy Arthura Curryho (Jason Momoa) zadrží. V kinoverzi jej pak přivedou před krále Orma (Patrick Wilson). Původně snímek obsahoval pasáž, v níž byl Arthur uvržen do vězení, záhy se pokusil uniknout a dostal se do potyčky se strážemi se žraločími hlavami. Jednoho zabil a jeho krev pak přivedla ostatní strážce málem k šílenství. Za chvíli už všude vodou vlály krvavé chuchvalce. Režisér James Wan si ale nebyl jistý, jestli něco takového může použít. (BROKEN_)
Reklama