Reklama

Reklama

Expedice Lambarene

(seriál)

Obsahy(1)

Prvního ledna roku 1968 se z pražského Staroměstského náměstí vypravila expedice osmi studentů a čerstvých vysokoškolských absolventů, jejímž cílem byla proslulá nemocnice dr. Alberta Schweitzera v gabonském Lambaréne. Na voze Tatra 136 vezli zásilku léků, zdravotnického zařízení a lékařských přístrojů, které měly pomoci s vážnými potížemi, do nichž se africká nemocnice dostala v důsledku občanské války. Před osmi odvážlivci bylo více než 35 000 nevyzpytatelných kilometrů napříč 14 africkými zeměmi s nejistým cílem. Celé putování zdokumentoval na kameru a filmový záznam svým komentářem doplnil absolvent FAMU Jiří Stöhr, jenž jen podtrhnul mladickou svěžest a nezlomné ideály posádky stříbrné Tatry, které činí vzniklý cestopis mimořádným. Vedle obrodného procesu se výprava stala jednou z nejsledovanějších československých událostí roku a cestovatelé při odjezdu nemohli tušit, že místo šťastného návratu do Evropy je zastihnou zprávy o okupaci jejich vlasti. (Česká televize)

(více)

Recenze (8)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Ve své době byla expedice událostí roku, událostí tím pozoruhodnější, že tím rokem byl rok Pražského jara. Přirozeně harmonovala s celou atmosférou té doby; byla jakýmsi kukátkem do multikulturního nazírání a vnímání světa. Pohled na africké, plynnou češtinou rozmlouvající spolužáky i věcně civilní dikce zážitků a pocitů z cestou napříč černým kontinentem, koncentrované do zajímavých filmových reportáží, snesly srovnání s tím nejlepším, co tehdy bylo k dispozici a co zůstává pozoruhodné i dnes - cestami, deníky, cestopisy, filmy proslulého dua Zikmund-Hanzelka. Neobvyklé a až mladistvě dráždivé bylo i její studentské složení a profesionalita, kterou prokazovalo. Symbol expedice, vůz TATRA jen dokresloval tehdejší stav, sílu, odhodlání i naděje té doby. Chtěl bych věřit, že něco z té dráždivě opojné atmosféry, která prolnula i tento úspěšný podnik směřující do dalekého Gabunu, prolnulo do naší doby. ()

mira.l 

všechny recenze uživatele

No, tady je třeba se hluboce nadechnout, protože je toho dost, tak rozdělit na několik večerů a .... jdeme na to. Velice zajímavý počin, nikdy předtím jsem to jako celek neviděl, jsem rád, že se tenhle 18-tidílný seriál, určený původně pro Československou televizi, dostal na DVD. Natočený materiál, ač má jistě své nedostatky (jak uvedl Jiří Stöhr v rozhovoru, který je jedním z bonusů, primární funkcí výpravy nebylo pořídit filmový záznam), má svoji nepochybnou hodnotu, která asi stoupá přímo úměrně s tím, jak narůstá počet let, který od výpravy uběhl. Některé pasáže zase tak poutavé nejsou, ale většina ze stopáže je velmi zajímavá. Docela mě zaujalo několik detailů. Třeba to, že p.Stöhr zmínil přímo v komentáři seriálu dvojici H+Z při výstupu výpravy na Kilimandžáro, což jsem vzhledem k době vzniku seriálu opravdu nečekal, dál třeba záběry z některých afrických hlavních měst, které byly v tu dobu městy velice moderními, velmi moderní areál jedné univerzity (někde v Keni?), dále pak vpodstatě stoprocentní spolehlivost Tatry, která celou cestu absolvovala téměř bez závad, a našlo by se toho ještě víc. Určitě stojí za to najít si několik večerů (protože najednou se to opravdu asi zmáknout nedá) a podívat se na to, včetně bonusů, i když je pravda, že u mluveného projevu některých členů jsem lehce usínal:). ()

Reklama

perceptio 

všechny recenze uživatele

Jením slovem perfektní. Každý díl jsem hltal a bavilo mě to. Samozřejmě člověk musí přihlédnout k době vzniku, materiál je dnes již pro mnohé nezajímavé "retro". Ale tady jde především o odvahu mladých lidí takovou expedici vůbec zorganizovat. Zjistit trasy, dostat víza, sehnat vybavení...a bez internetu a jiných dnešních berliček. Navíc s tím, že většina států v Africe byla tehdy buď ve válce nebo po nějakém puči. Po dlouhé cestě tak na celou posádku čeká mnoho nástrah a je s obdivem, že vše se podařilo bez větších škraloupů. Navíc kameraman a vypravěč v jedné osobě hezky a příjemně celý dokument komentuje. Trochu škoda pro mě, jakožto fanouška tatry, je absence nezaměnitelného zvuku jejího motoru. Celkový obdiv patří právě kameramanovi už jen proto, neboť se musel strašně naběhat :-). ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Pěkné i dnes. 1)  Na seriálu je patrné nadšení tvůrců a současně i jejich profesionalita. Záběry jsou většinou velmi zajímavé a stejný je i komentář._____ 2)  Tehdy 29letý fotograf, kameraman a režisér Jiří Stöhr se pak živil jako kameraman na Barrandově._____ 3)  Historický exkurs. Na velkolepé cestování Hanzelky a Zikmunda navázala v době jistého uvolnění v předvečer (vlastně předjaří) roku 1968 Expedice Lambaréné._____ V roce 1988 se konala kratší verze (tam i zpět přes Saharu) s jinou partou._____ V tradici spanilých jízd pokračovala S Tatrou kolem světa I. a II (1987 - 1990) vedená již zmíněným Jiřím Stöhrem. Po návratu však nebyl o výsledky cesty zájem, seriál nebyl realizován a vznikl jen dvoudílný celovečerní dokument, který ovšem televize neodvysílaly._____ Nejnovější Tatra kolem světa 2 ještě probíhá. Dosavadní záznam z první části mě však nijak nenadchl._____ 4)  Skvělý koment výborně charakterizuje náladu doby: sportovec*****. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Než že by to bylo obrazově krásné jako současné cestopisy, ale má to historickou hodnotu a černobílou amatérskou patinu. Shlédl jsem všechny díly. Je v nich příjemná atmosféra nepřelidněnosti z dob, kdy ještě měla Afrika stokrát míň obyvatel a neexistovala změna klimatu.   Díl Sólo pro Saharu: Nedivím se, že koloniální Britové znechuceně vyklidili Saudskou Arábii , protože tam je jen písek a podivní lidé s temnou, lehce manipulativní myslí. Jenže pak byla pod pískem objevena ropa. Nejdramatičtější mohl být 12. díl při přepadení vzbouřenci, kdyby se kameraman neposral strachy a nejodfláknutější je díl Tři hodiny do cíle jako reportáž z Konga, kde jsou krásné pralesy. V 16. dílu alespoň na chvíli zahlédnete na loďce mávajícího Alberta Schweitzera. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (3)

  • V závěrečných titulcích můžete číst, že byl cyklus točen leden - září 1968, a tak je s podivem, že není nikde kvitována důležitá srpnová údálost. Důvodem absence informace o srpnu 1968 je skutečnost, že expedice z Afriky odjížděla před 21. srpnem, který je poté zastihl až v Marseille. (sator)
  • Expediční vůz výpravy, Tatra 138 6x6 VN, je v muzeu Tatra v Kopřivnicích. Po jistých peripetiích, kdy byl vyměněn s majitelem, tedy Karlovou Univerzitou, za osobní Tatru 613. (sator)
  • Prvé vozidlo, s ktorým mala výprava ísť, bola Tatra 805. Nakoľko sa vozidlo už nevyrábalo a malo značné nedostatky, bola zvolená Tatra 138, ktorá bola majetkom Karlovej Univerzity a na svojej ceste mala poznávaciu značku AC-82-20. Jednalo sa o armádny prototyp, ktorý mal v tej dobe ako jediný tepelnú izoláciu. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama