Režie:
Hans Petter MolandScénář:
Kim Fupz AakesonKamera:
Philip ØgaardHudba:
Halfdan E.Hrají:
Stellan Skarsgård, Jorunn Kjellsby, Bjørn Floberg, Gard B. Eidsvold, Jannike Kruse, Bjørn Sundquist, Kjersti Holmen, Jon Øigarden, Jan Gunnar Røise (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Ulrik (Stellan Skarsgård) je sympaťák. Asi byste do něj neřekli, že se právě vrátil z basy. Moc toho nenamluví, netrápí ho žádné zvláštní touhy a nic moc od okolí nevyžaduje. Chce jen v rámci možností vést spořádaný rodinný život. Není to ale jednoduché, když jeho bývalá manželka (Kjersti Holmen) je svolná maximálně k jedné “rychlovce”, jeho už dospělý syn (Jan Gunnar Røise) ho skoro nezná a navíc čeká dítě s ženou (Julia Bache-Wiig), která si myslí, že je dávno mrtvý. Jediní, kdo Ulrika bez debat vítají, jsou jeho staří přátelé, gangsteři lokálního charakteru. Seženou mu první bydlení, práci i holku. Ulrik tak začíná nový život opravdu od nuly. Bydlí ve sklepě a kalhotky jeho první holky by nevzrušily ani chlapa, co dostal doživotí. Ulrik navíc řeší ještě jedno dilema: vyrovnání starých účtů. Měl by sprovodit ze světa člověka, který ho dostal do kriminálu. Nebude ale svět nakonec lepším bez jeho gangsterských kámošů? (Aerofilms)
(více)Videa (1)
Recenze (114)
Při odchodu z vězení bachař radil dívat se dopředu. No jo, jenže co když to, co je zpátky, je zase vedle vás a dívá se dopředu spolu s vámi..? Postavené na spoustě drobných detailů (nedetekované nadšení okolí, že už je venku, nebo třeba výraz Skarsgårda, když bytná poprvé vydá kalhotkový signál a on si uvědomí, že je zle) a postavách, které se skrze ně profilují (od Hennieho prodejce zbraní, který zná svou komoditu až po Rolfeho, toho třetího vzadu á la Buscemiho Donny z Big Lebowski). Takové to severské pohlazení proti srsti, které se v nejtěžší chvíli přelije z deštivé zimy do slunného jara.. ()
Tenhle film na mě zapůsobil, jako blesk z čistého nebe, tak moc se mi líbil. Už od prvních minut a záběrů jsem tušil, že tohle bude něco přesně pro mě, což se v průběhu sledování jen potvrdilo. Největším plusem je kromě opravdu černého humoru a několika velmi povedených scén výkon hlavního hrdiny, Stellana Skarsgarda, který se pomalu, ale jistě stává hercem mého srdce. Tenhle čerstvě propuštěný vězeň, lamač ženských srdcí a bezva chlap v jedné osobě, sice hraje, jako by snad ani nehrál, což je v tomto případě jen a jen dobře. Po Aberdeenu další film, který zahrál skvěle a přesto zase úplně jinak, což sice zatím v jeho případě na mojí topku herců nestačí, ale uvidíme. Budu se muset podívat na nějaký další jeho film a pak se teprve rozhodnu. Pokud bude hrát zase automechanika, je to víc, než pravděpodobné. ()
Ulrika (Stellan Skarsgård) právě po dvanácti letech propustili z vězení, kde si odpykával trest za vraždu milence své ženy. Chce začít znovu, ale také musí vyrovnat staré účty. Povedený kamarádíček mu sežene prima bydlení ve sklepě a práci automechanika. Dlouhou chvíli si krátí ve svém malém pokojíčku sledováním polské televize, protože přitahuje všechny ženy ze svého okolí a zvlášť svou chtivou bytnou, tak nemá nouzi o zajímavé sexuální zážitky a hlavně toho času na lelkování u polského vysílání mu moc nezbývá. Celý příběh je prodchnut pichlavým skandinávským humorem a zdařile se mu daří balancovat na hranici mezi absurditou a černým humorem. Komornější linkou je hledání cesty k synovi, který mezitím, co si Ulrik odseděl svůj dlouhý trest, dospěl. Malý film, kde většinu pozornosti na sebe strhává skvělý Stellan Skarsgård a jeden ojetý mercedes. ()
V podstatě nepolíbena zvukovou Skandinávií jsem se setkala s Bezva chlapem. Dopřála jsem si zážitek s předpremiérou, takže už jenom tohle bylo velice podnětné, protože takhle jsem ve Světozoru byla naposled na Waterloo po česku, což sice shodou okolností hodnotím stejně, ale důležitý je ten kontext ;) Zatímco jsem po letech odstupu seznala, že v českém filmu to jde i hůř (proto ten rozdíl mezi jednou * a **), se Stellanem Skarsgårdem jsem prožila ojedinělý výlet po Norsku. Ojedinělý v tom, že jsem více pozornosti věnovala reáliím, které jsem srovnávala s českými, než-li příběhu. Připomněla jsem si díky častému opakování téže hrubých gagů něco z lidových komedií jakékoli provenience, ale byla jsem překvapená, že to lze i v kontextu inteligentnějšího celku. Přesto nejsem tolik zahlcena novým, abych se dala na cestu častějšího setkávání s "mrazivým humorem a nejrůznějšími postavičkami", či jakou blbinu to řekla ta paní z Aerofilms. ()
„Doufám, že budeš mít štěstí. Zkus to zas někde jinde.“ - „Dobře ... díky.“ - „Ulriku, teď když vyjdeš těmihle vraty…dívej se do budoucnosti. Neotáčej se. Jdi dopředu.“ Ulrik opouští vězení a vypadá všelijak, jen ne nadšeně a optimisticky. Jenže ono není tak jednoduché se dívat do budoucnosti, když ostatní vás nadále vnímají optikou minulosti…Bezva chlap je tragikomedií, u které jsem se hned několikrát upřímně od srdce zasmál. Baví už jen ta plejáda bizarních postaviček a absurdních scén. A to včetně těch erotických, kdy (až na 1 výjimku) je jedna víc asexuální než druhá („Nebylo to úplně ono, ale příště to bude lepší“). Každopádně, po zhlédnutí tohoto filmu si příště dobře rozmyslím, zda dávat ženě květinu. To se s ní radši na rande budu bavit o něčem vhodnějším, třeba o způsobech vraždění lidí. A také už vím, že pokud mě doma překvapí zabiják, nezapomenu na své dobré vychování a nabídnu mu čaj…Vývoj děje i postav je sice předvídatelný a tempo není z nejsvižnějších, ale po většinu času jsem se docela bavil a ty slušné 4* dám. ()
Galerie (30)
Photo © Neue Visionen
Zajímavosti (2)
- Romantický film, který ve filmu společně sledují Urlik (Stellan Skarsgård) s Karen Margrethe (Jorunn Kjellsby), se jmenuje Malomocná (1976). (Conspi)
- Filmovalo sa na viacerých miestach v Nórsku, no najmä v hlavnom meste Oslo. (MikaelSVK)
Reklama