Reklama

Reklama

Příběh zrodu psychoanalýzy a vztahu Sigmunda Freuda a Carla Gustava Junga... Píše se rok 1904. Psychiatr Carl Jung přijímá do své péče v curyšské nemocnici Burghölzi mladou pacientku, u níž byla diagnostikována hysterie. Ctižádostivý lékař, inspirovaný prací Sigmunda Freuda, chce na nové pacientce vyzkoušet experimentální léčbu zvanou psychoanalýza. Léčba Sabiny Spielreinové je úspěšná a Jung o svých poznatcích s nadšením píše Freudovi. Na základě vzájemné korespondence vzniká mezi oběma muži přátelství. Freud Junga požádá, aby léčil jeho přítele, psychiatra Ottu Grosse, anarchisticky založeného volnomyšlenkáře. Ženatý Jung pod jeho vlivem ustupuje ze svých pevných morálních zásad a navazuje se Sabinou vášnivý vztah, který může být zničující nejen pro ně dva, ale i pro jejich blízké... Životopisný film Davida Cronenberga vznikl podle scénáře Christophera Hamptona, jemuž předcházela jeho hra Léčba řečí, inspirovaná knihou Johna Kerra Nebezpečná metoda. Jeho protagonisty jsou velikáni psychoanalýzy Carl Gustav Jung (1875–1961) a Sigmund Freud (1856–1939), jejichž učení i život významně ovlivnila dnes pozapomenutá psychoanalytička Sabine Spielreinová (1885–1942), jež byla první Jungovou pacientkou, na niž aplikoval Freudovu revoluční léčebnou metodu. Děj, odehrávající se v letech 1904–1913 sleduje složité lidské i profesní vztahy ústředních postav. Kultivovaný a esteticky působivý snímek také podává obraz doby, pod jejímž idylickým povrchem se odehrávala osobní dramata a vřely temné vášně. (Česká televize)

(více)

Videa (21)

Trailer

Recenze (720)

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Povedené Cronenbergovo konverzační cvičení. Hutné téma psychologie a sexuality je podpořené skvělými hereckými výkony. Keiřiny transformace jsou bravůrní a jak Fassbender tak Mortensen (stále přežvykující doutník) si své dialogové sekvence užívají. Odstup a chladné vyjadřování se k problematice je pro vědecký výzkum na místě a sebemenší náznak emocí je potrestán zničením postižených charakterů. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

No tak si to shrňme. Máme tu film, jehož hlavní role jsou Carl Jung a Sigmund Freud. K tomu máme jednu praštěnou holku, která zažila životní terno a teď si ho vynahrazuje sexuální deviací. Do toho prostředí jak Curychu, tak Vídně, je více než pěkné. No a na závěr je tu série herců, kde jeden je lepší, jak ten druhej. Posuďte sami: Viggo Mortensen, Michael Fassbender, Keira Knightley nebo Vincent Cassel. To je docela solidní nálož, no ne? Jenže David Cronenberg to do Vás pustí pod parou v první minutě tak, že se okamžitě zarazíte a přemýšlíte, jestli to herectví Keira myslí vážně a nechtěla ho po tomhle filmu spíš pověsit za hřebík do průvanu a odklouznout se někam do jiných uměleckých vod. Pak si také uvědomíte, že jak jsou Jung a Freud standardně zajímavé postavy lidské historie, tak tady s nimi zažijete největší nudu, kterou nepřekoná ani Vaše devadesátiletá babička, jejíž jedinou zálibou je krmení slepic dvakrát denně. Těšil jsem se na zajímavý námět a dočkal jsem se absolutního zklamání ve všech ohledech. Tak moc zajímavý film na první pohled, ale na druhý mu neuvěříte ani roh ulice ve Vídni, natož pak v Curychu. ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Boleto to, bolelo. Nesmírně těžké dialogy sráží i ty slušné herecké výkony (i když Keira překvapivě nevěrohodná), pečlivou výpravu nebo dokonalé kostýmy. Všechno totiž trpí pod akademickým vedením režiséra, který ještě nedávno velmi rád šokoval nějakou excelentní scénou nebo detailem. Vždyť i samotné sexuální praktiky vyznívají děsně naškrobeně – žádná pudovost, nezkrotnost, vzrušivost. Krotký Cronenberg = trpící divák!! ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Tohle rozhodně není snímek pro širší publikum a nic na tom nemění čtveřice Knightleyová, Fassbender, Mortensen a Cassel. Naopak všichni si tu střihli role pro ně spíše netypické a hodně těžké. Nicméně se jich zhostili se ctí. Vyzdvihuji výkon Kiery, která zde svým herectvím opravdu překvapila. Nikdy jsem nepochyboval o jejím nadání, ale tady tedy zabodovala. Kiera je stále kost, ale kosti z ní už lezou a mohla by krapet přibrat. Film je protkán hodně těžkými dialogy a myšlenkami a držet s ním tempo jde jen s čistou a neunavenou hlavou. Nicméně emočně je to bohužel trochu ploché ač skoro zbytečně protože je k nevíře co dokáže napáchat jedna ženská... ! Snímek je překrásně podbarven příjemnou klavírní hudbou. Kamera je skvostná, vyžívá se v detailech a hře světel. Secesní skvost ! Toto byl hodně zajímavý pohled na jeden rodící se lékařský obor. Jen to mohlo být živější. * * * ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Téměř asexuální pohled na chtíčem zmítanou Keiru Knightley za použití nebezpečné metody cukru a biče. Vážený švýcarský doktor Jung se zaplete se svojí přitažlivou mladou pacientkou, pro níž jsou tělesné tresty ten největší rajc a hlavně pro její tělíčko, které ještě nezakusilo přítomnost mužského elementu. A ženatý Jung si vede ve své psychoanalýze zdatně, ovšem jen do doby, kdy zjistí, že mu jeho milenecký vztah s tak trochu pošahanou pacientkou přerostl přes jeho geniální hlavu a sobecké ego. Pak se mimoděk setká s proslulým Freudem, spřátelí se, pokecají o snech s "freudeovsky" osobitým výkladem, a pak se jejich cesty rozejdou, protože přece jen jsou to dvě velké osobnosti, které hlásají svoje názory a neradi přiznávají svoje případné osobní i vědecké prohry. Kdoví, třeba tak nějak mohlo probíhat setkání pánů psycho-vědátorů, a i když je film inspirován divadelní a románovou předlohou, Christopher Hampton svůj scénář přizpůsobil potřebám filmu, a lehce, a někdy i trochu víc úchylný David Cronenberg to pěkně natočil. Jen on, a ještě pár dalších režisérů, umí podat sexualitu takovým způsobem, že v podstatě banalita se změní na poutavé vyprávění, i když je to převážně v konverzačním duchu. Osobně tyto konverzačky nevyhledávám, ale tohle bylo něco jiného, a v případě Cronenberga se většinou vyplatí udělat výjimku a zajít si na jeho film do kina. Hlavně Keira Knightley by měla za svoje ztvárnění lepé ruské židovky Sabine Spilrein dostat nějakou cenu. Její proměna, až od legračního vysouvání sanice v sanatoriu až po ambiciozní ženu, přesvědčenou, že v životě je nejdůležitější nalézt sexuální rovnováhu, je vážně fascinující. Trochu upozaděně oproti její kreaci zůstává Michael Fassbender jako Jung a i Viggo Mortensen jako Freud, nedávající ani jediný záběr bez doutníku, a i když oba nehovoří svojí rodnou řečí, ale jen angličtinou s přízvukem, stejně neměli proti skvělé Keire nejmenší šanci zaujmout. Cronenbergova cesta do hlubin lidské sexuality a nenaplněné lásce není filmem pro každého a rozhodně netvrdím, že film má spád, anebo v něm není nouze o dramatické, a někdy trochu zbytečné vedlejší dějové linky (sexuální závislák Otto Gross), ale v globálu mě film zaujal svým neobvyklým zpracováním, dokonalým zachycením počátku 20. století a perfektním hereckým výkonem herečky, která je film od filmu stále lepší. 100% ()

Galerie (108)

Zajímavosti (25)

  • Keď spolu sedia Carl Jung (Michael Fassbender) a Sabina Spielrein (Keira Knightley) vonku na lavičke, tak Sabina hovorí, že v každom mužovi je niečo ženské a v každej žene čosi mužské. Jung vo svoje rozsiahlej práci rozpracoval archetypy "Animus" a "Anima", ktoré predstavujú práve tieto opozitá v pohlaví a umožňujú chápanie opačného pohlavia. (Sticks)
  • Alternatívnym názvom snímky bolo označenie The Talking Cure. (MikaelSVK)

Související novinky

David Cronenberg si vybral svůj další projekt

David Cronenberg si vybral svůj další projekt

13.05.2022

Legendární kanadský režisér David Cronenberg (Moucha, Dějiny násilí) letos po osmileté pauze od uvedení svého posledního snímku Mapy ke hvězdám z roku 2014 představí svůj nejnovější příspěvek do… (více)

Best Film Fest 2012

Best Film Fest 2012

07.07.2012

Volné seskupení čtyř jednosálových artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a Mat pořádá od 12. do 18. července tohoto rokuBEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších… (více)

Vincent Cassel zůstává králem zločinu

Vincent Cassel zůstává králem zločinu

09.08.2010

Právě dotočil gotický thriller ze 17. století The Monk, na podzim jej uvidíme v roli baleťáka v Aronofského Black Swan, ale pak se vrátí k tomu, co mu jde poslední dobou nejlépe – likvidování lidí. A… (více)

Viggo opět ruským mafiánem

Viggo opět ruským mafiánem

30.03.2010

Viggo Mortensen ještě nedávno prohlašoval, že s hereckou kariérou končí, teď má ale najednou před sebou dva zajímavé projekty. A oba v režii Davida Cronenberga, což asi nikoho nepřekvapí – jejich… (více)

Reklama

Reklama