Režie:
Nicholas RayKamera:
Harry Stradling Sr.Hudba:
Victor YoungHrají:
Joan Crawford, Sterling Hayden, Mercedes McCambridge, Scott Brady, Ward Bond, Ben Cooper, Ernest Borgnine, John Carradine, Royal Dano, Paul Fix, Denver Pyle (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Láska, chamtivost, nenávist a Joan Crawfordová v hlavních rolích klasického amerického westernu. Americký western Johnny Guitar, natočený podle stejnojmenného románu Roye Chanslora z roku 1953, byl v době své premiéry v červnu 1954 jednoznačně odmítnut odbornou kritikou i diváckou veřejností. Prvním, kdo se filmu zastal a rozpoznal jeho kvality, byl francouzský kritik (a později slavný režisér) Francois Truffaut, který ve své dobové recenzi mj. napsal, že mu snímek připomíná Krásku a Zvíře s tím, že Kráskou je tu Sterling Hayden (představitel titulní postavy) a Zvířetem Joan Crawfordová, která s gustem ztělesnila majitelku saloonu Viennu. Dnes je Johnny Guitar právem pokládán za klasické dílo padesátých let, které svým příběhem i zpracováním předběhlo dobu. Příběh tvrdé Vienny a její bývalé lásky, pistolníka Johnnyho Logana, který si teď říká Johnny Guitar, se sice odehrává ve westernových reáliích (natáčelo se v okolí arizonského městečka Sedona s proslulými červenými skalními útvary), ale svým laděním spíš inklinuje k tehdy populárnímu filmu noir. Příběh snímku není ani tak příběhem jeho titulního hrdiny, který je tu v podstatě vedlejší postavou, jako příběhem dvou navzájem se nenávidějících žen – Vienny a zběsilé rančerky Emmy (vynikající Mercedes McCambridgeová), která svoji sokyni chce za každou cenu zlikvidovat. Právě obě ženy jsou nositelkami výbušné agresivity, která v tomto žánru jinak výhradně náleží mužům, a skutečná nevraživost obou hlavních představitelek značnou měrou přispěla k přesvědčivosti jejich postav.
Film, jehož děj dopředu posunují emoce a nikoli akce, bývá také považován za skrytou alegorii mccarthyismu (scenárista Philip Yordan byl známý tím, že svým jménem zaštiťoval práce kolegů, kteří byli na černé listině). Snímek překvapuje nezastřenou sexuální symbolikou (v dobovém hollywoodském kontextu naprosto výjimečnou), vizuální krásou (kamera Harryho Stradlinga) a působivým hudebním doprovodem Victora Younga. Režisér Nicholas Ray (1911–1979) je u nás známý především úspěšným dramatickým portrétem odcizeného mládí Rebel bez příčiny (1955) s Jamesem Deanem. Na sklonku svého života se objevil jako herec v úloze ukřičeného plukovníka ve Formanových Vlasech (1979) a spolu s Wimem Wendersem se podílel na dokumentu o svém životě a smrti, nazvaném Blesky nad vodou (1980). Některé motivy filmu (hlavní hrdina s hudebním nástrojem, ekonomické důsledky postupující železnice či postava tvrdé, soběstačné ženy) si „vypůjčil“ Sergio Leone do svého klasického díla Tenkrát na Západě (1968).
(Česká televize)
Hrají
Joan Crawford
USA
Nejlepší filmy:
Co se vlastně stalo s Baby Jane? (1962)
Mildred Pierceová (1945)
Náhlý strach (1952)
Sterling Hayden
USA
Nejlepší filmy:
Kmotr 1, 2, 3 (1992) (TV film)
Kmotr (1977) (seriál)
Kmotr (1972)
Mercedes McCambridge
USA
Nejlepší filmy:
Bratři Sackettové (1979) (TV film)
Vymítač ďábla (1973)
Gigant (1956)
Scott Brady
USA
Nejlepší filmy:
The Name of the Game (1968) (seriál)
Vichry války (1983) (seriál)
Čínský syndrom (1979)
Ward Bond
USA
Nejlepší filmy:
Život je krásný (1946)
Byl jsem lynčován (1936)
Jih proti Severu (1939)
Ben Cooper
USA
Nejlepší filmy:
The Rose Tattoo (1955)
Lupiči z Arizony (1965)
Johnny Guitar (1954)
Ernest Borgnine
USA
Nejlepší filmy:
Gattaca (1997)
Tucet špinavců (1967)
Ježíš Nazaretský (1977) (TV film)
John Carradine
USA
Nejlepší filmy:
Stateční kapitáni (1937)
Neviditelný muž (1933)
Frankensteinova nevěsta (1935)
Royal Dano
USA
Nejlepší filmy:
Správná posádka (1983)
Bílá velryba (1956)
How the West Was Won (1976) (seriál)
Paul Fix
USA
Nejlepší filmy:
Jako zabít ptáčka (1962)
After the Thin Man (1936)
Zjizvená tvář (1932)
Denver Pyle
USA
Nejlepší filmy:
Maverick (1994)
Bonnie a Clyde (1967)
The Dukes of Hazzard: Reunion! (1997) (TV film)
Sheb Wooley
USA
Nejlepší filmy:
Gigant (1956)
Rio Bravo (1959)
V pravé poledne (1952)
Ian MacDonald
USA
Nejlepší filmy:
Bílý žár (1949)
V pravé poledne (1952)
Tam, kde ulice končí (1950)
Will Wright
USA
Nejlepší filmy:
Kdo seje vítr (1960)
Rapsodie v modrém (1945)
Šarlatová ulice (1945)
Frank Ferguson
USA
Nejlepší filmy:
Písně z Broadwaye (1949)
Nikdy nezbohatneš (1941)
Karibští piráti (1942)
Frank Marlowe
USA
Nejlepší filmy:
Na sever Severozápadní linkou (1959)
Tři tváře Evy (1957)
Varování před bouřkou (1951)
Rhys Williams
Velká Británie
Nejlepší filmy:
Gentleman Jim (1942)
Paní Miniverová (1942)
Julius Caesar (1953)
Robert Osterloh
USA
Nejlepší filmy:
Kdo seje vítr (1960)
Bílý žár (1949)
Rosemary má děťátko (1968)
John Maxwell
USA
Nejlepší filmy:
Gentleman Jim (1942)
The Court-Martial of Billy Mitchell (1955)
The People Against O'Hara (1951)
Trevor Bardette
USA
Nejlepší filmy:
Jih proti Severu (1939)
Hluboký spánek (1946)
Blázni do zbraní (1950)