Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Modrý anděl učinil jak z režiséra Josepha von Sternberga, tak zejména z herečky Marlene Dietrich hvězdy první velikosti, jimž filmový Hollywood ležel u nohou. Sternberga začali považovat za kouzelníka světla a stínu a na Marlene čekala spousta rolí. Modrý anděl představuje kabaret, v němž se úctyhodný a respektovaný profesor Rath pod vlivem zpěvačky Loly proměňuje v člověka postupně ztrácejícího i poslední špetku lidské důstojnosti. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (96)

swed 

všechny recenze uživatele

"Modrý anděl" začíná jako lechtivá, chvílemi až neúnosně natahovaná komedie, která po hodině udělá nečekaný kotoul a rázem se z ní vyklube drama jedince poznamenaného zničující láskou k osudové ženě. Zmíněný žánrový veletoč stojí za tím, proč si pátou hvězdu schovám na jindy. Těšil jsem se na výkon Marlene Dietrich a musím říct, že to, co neuhraje svým talentem, bohatě vynahrazuje svými dlouhatánskými nohami. Ještě lepší byl pro mě profesor Emila Janningse, jehož proměna ze starousedlého starého mládence v trosku bez budoucnosti byla tak náhlá, až mi vyrazila dech. K dobru musím přičíst i gradaci děje a snahu zabydlet mizanscénu expresionistickými prvky. V kontextu doby se jedná o velmi působivý vstup německé kinematografie do zvukového filmu. 8/10 ()

classic 

všechny recenze uživatele

Vážený profesor Rath, ktorého mimochodom študenti z GYMPLU, prezývajú UNRATH, čo znamená niečo ako „špina” , zakrátko zahodí svoju doterajšiu - uznávanú kariéru profesora za hlavu, "vyjsť na psí tridsiatok" , tak sa tomu správne hovorí... Študáci po večeroch - navštevujú miestny - neprístupný ( pre profáka ) KABARET, kde sú totálne mimo z krásnej speváčky - menom: LOLA LOLA, ktorá je extrémne krásna, extravagantná, hriešna, zvodná, úžasná + disponuje neuveriteľne - krásnymi - dlhými nohami, ktorými si opantá všetkých na predstavení. Profákovi to nedá a zájde na predstavenie, kde sa zamiluje do Loly, je z nej zbláznený, ale Ona ho má za debila. Aj napriek tomu sa vezmú, s učením je rázom koniec, a teraz, za niekoľko rokov, stúpne samotný profesor Rath v kariérnom rebríčku na samotné DNO, odkiaľ sa odlepiť, bude nemalý problém. Stane sa z neho ATRAKCIA, z ktorého sa smejú. Nemecké - super - hviezdy - MARLENE - EMIL a režisér - von STERNBERG, ukazujú, ako môže dopadnúť človek s vysokým postavením, ak si začne vzťah - s nesprávnou ženou, ktorá ho totálne zrazí z cesty, akákoľvek dôstojnosť a morálka - je preč, ľutuje, čo si začal, ale, či sa dá niečo ešte robiť, je otázne ? Marlene Dietrich sa stala po snímku MEGA - HVIEZDA z NEMECKA, ktorá emigrovala do USA, inak by ju zlanárili - kolegovia - nadšený producent - Goebbels. To sa našťastie, nestalo, a tak takáto provokácia zo strany postavy Lola Lola, sa už neopakovala, tým pádom, môžme ďakovať - nemeckej spoločnosti UFA, s producentom Erichom Pommerom, ktorý mimochodom produkoval i mega - nákladný - science - fiction, Fritza Langa - METROPOLIS. V Nemcoch bolo niečo uvoľnené, čím si nelámali hlavu, keď nakrúcali filmy. Taká - nefalšovaná odviazanosť. V snímku podáva mimoriadne - kvalitný herecký výkon, Emil Jannings ako profesor Rath, utrápený, deprimovaný, v depresiách sa aktuálne nachádzajúci - bývalý PEDAGÓG, ktorý si latku nastavil príliš vysoko, alebo sa mu pod tou jeho váhou - jednoducho zlomila, a teraz nevie, čo ďalej. Marlene disponuje parádnym sexappealom, takže extra - hrať nemusí, stačí prednosť, ako vyzerá na plátne, vtedy z nej nespustíte oči, doslova si užíva túto provokáciu. K tomu i spieva, a tak popritom je to dokonalé dielo. Veškerá ťarcha je na Janningsovi, ktorý musí bojovať s veternými mlynmi ! Josef von Sternberg - vytvoril snímok, ktorý osloví každého - vnímavého diváka. ()

Reklama

Flego 

všechny recenze uživatele

Famózne dielo. Filmársky skvost, keď režisér dokázal aj s pomocou svetiel vytvoriť dokonalú atmosféru a vtisol divákovi osobitý zážitok. Profesor Rath sa postupne pod vplyvom cynickej manželky pretvára v šaška bez štipky dôstojnosti a Emil Jannings podáva svoj životný výkon. Nemilosrdný príbeh sa týmto stáva drásajúcou filmovou lahôdkou. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Jestli se někdo narodil k tomu, aby byl dojemný až k slzám, tak to byl Emil Jannings. Stačí mi, abych viděla, jak se spokojeně usmívá u snídaně a už vím, VÍM!, že budu brečet řeky mocné jak Anduina. Jeho schopností je nechat svoji postavu prožít všechny emoce zcela a úplně. A celý tenhle film je o tom: vášnivě a až na dno. Zajímavé mentální cvičení o odhodlání, obětavosti, posedlosti, slabosti a síle (!). Aneb jak to vypadá, když člověk začne dohánět něco, co celý život zanedbával. Navíc je to všechno krásně snímané, od stehen v punčochách po sochy na hodinovém orloji. U některých femme fatale starých filmových časů jejich popularitu nechápu, ale způsob, jakým se Marlene dívá a pohybuje... Jednomu by to rozhodilo priority. A na všechno dohlíží smutný klaun. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Marně se Jannings po válce oháněl soškami Oscara, důkazy věrného sloužení Hollywoodu (odkud odešel s nástupem zvuku). Jeho poklonkování goebbelsovské propagandě v 30. letech nemělo být až do hercovy smrti zapomenuto. Stejně jako se nechá profesor (Ne)Řád svést Lolou, podlehl Jannings nacistické ideologii. Nevěřím, že ta byla ve své době stejně sexy jako Marlene. I bez vědomí této paralely mezi uměním a životem je fascinující sledovat Janningsův herecký výkon, proměnu z důstojného muže dobrých mravů v pološíleného klauna bez špetky důstojnosti. Apendix: film byl simultánně natáčen v německé a anglické verzi (kde Rath učí angličtinu a Lola je hostem z Ameriky), později vzniká ještě verze francouzská. 80% Zajímavé komentáře: sportovec, NinadeL ()

Galerie (77)

Zajímavosti (22)

  • Dochoval se záznam z castingu Marlene Dietrichové. Marlene si v něm stěžuje na mizernou hru doprovázejícího pianisty a zazpívá dvě písničky, z nichž jedna je "You're the Cream In My Coffee." (CrypzzXD)
  • Za druhé světové války byly v Německu zakázány všechny filmy s Marlene Dietrich včetně Modrého anděla. Navzdory osobním prosbám A. Hitlera odmítla pracovat ve své vlasti a činit pronacistická prohlášení, která od ní požadoval. (Zetwenka)
  • Mnoho lidí vyprávělo příběh "objevení" Marlene Dietrich režisérem Josefem von Sternbergem. Klíčové nicméně byly moderní divadelní revue Mischy Spolianského, ve kterých Marlene Dietrich vystupovala. Konec konců velká část týmu z revue Zwei Krawatten přešla do filmové produkce Der blaue Engel prakticky beze změny. (NinadeL)

Reklama

Reklama