Reklama

Reklama

Kličkující rychlá auta, šílení taxikáři a osm miliónů potrhlých chodců patří ke každodenní práci Wileeho (Joseph Gordon-Levitt), jednoho z nejlepších poslíčků na kole v New Yorku. Vyžaduje to zvláštní povahu, jezdit na speciálním lehkém jednorychlostním kole bez brzd. Takoví jezdci musí být výbornými cyklisty, ale stejně tak jsou to sebevražední cvoci, kteří riskují, že se rozmáznou na zemi kdykoliv vyrazí do provozu. Ale chlapík, který je zvyklý hodně riskovat, tentokrát zažije daleko víc než kdy dřív. Rutinní zakázka se změní v závod o život ulicemi Manhattanu. Když Wilee vyzvedne poslední expresní zásilku toho dne, zjistí, že věci nejsou jako obvykle. Tentokrát se ho někdo doopravdy snaží zabít. (HBO GO)

(více)

Videa (21)

Trailer 2

Recenze (541)

Traffic 

všechny recenze uživatele

Největší přínos Expresní zásilky v tuhle chvíli vidím v setření hranice (v podstatě naprostém splynutí) mezi dialogy a akčními scénami/závodními honičkami/naháněčkami. Když to řeknu zjednodušeně, ve filmech je typicky oddělená expozice od akce, postavy si napřed řeknou, co proti sobě mají a pak si to vyřídí na silnici, ale v Expresní zásilce si to sdělují už rovnou za jízdy. Film zcela těží z nezvyklého dopravního prostředku (totiž bicyklu) a moderních technologií (hands-free telefony, GPS), takže Wilee se snaží plnit svoje úkoly, utíkat před policajty, pronásledovat padouchy atd. a zároveň si u toho vyříkává partnerské problémy s (dočasně ex)přítelkyní a na dálku na sebe vzájemně cení zuby s kolegou-konkurentem steroidovým černochem. Rozkoš. Samozřejmě je to precizně odvyprávěné, informačně oddávkované a zároveň "ohlodané na kost" skoro až k sebeuvědomělému komentování některých základních vyprávěcích prvků a schémat. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Našlapaná akční jízda, jež se řítí vpřed tempem tak sebevražedným, že její konec přichází dříve, než Road Runner stačí dokončit svou oblíbenou větu „Meep Meep“. Stereotypizoavné postavy (zkorumpovaný polda-psychopat, zoufalý polda-poctivec, fyzicky namakaný sok v lásce) vážně připomínají figurky z animovaných grotesek. Premium Rush od nás ostatně ani nevyžaduje jiný (serióznější) typ sledování. Všechno je béčkové přestřelené a zjednodušené a i když jde zrovna o život, jako kdyby o moc nešlo. Vůbec to neznamená, že by šlo o hloupý nebo špatný film. Jednoduchost zápletky a plochost postav nám umožňuje plně si vychutnat jízdu, jejíž plynulosti jsou veškeré vyprávěcí komponenty podřízené. ___ Koepp s učebnicovou úsporností využívá pár postav, jejichž cesty se několikrát překříží a z nichž každá je plně zužitkována, někdy na více úrovních zároveň (Wilee s Mannym soutěží nejen o to, kdo bude rychlejší, a tedy přispěje k vyřešení zápletky, ale také o to, kdo je větší frajer a získá dívku). Kondenzace vyprávění, strukturovaného do několika aktů s vlastním deadlinem, flashbackem a klimaxem, se projevuje v charakterizaci postav za běhu (protože není čas se zastavit) i v sebevědomém nakládání s časem jako velmi pružnou veličinou (zastavení, přetočení, překrývání). Dlouho jsem neviděl akci natolik důslednou ve využití každé minuty stopáže. ___ Film sice nese zřetelné eko-poselství (v odosobněném velkoměstě při sobě drží jen cyklisti, zatímco padouši v autech žijí i umírají), ale ve vztahu k moderním komunikačním technologiím je hodně „trendy“. Wilee používá chytrý telefon, který ho nasměruje na místo určení po vzoru mapy ve videohrách typu GTA, kde je většinou rovněž třeba vejít se do určitého časového limitu. Videoherně lze číst také vizualizaci protagonistových možných rozhodnutí, kudy pokračovat v jízdě. Stejně jako ve hrách, umožňujících po neúspěchu návrat k výchozí pozici, vidíme následky špatných rozhodnutí. Tyto scény současně pomáhají dokreslit povahu hrdiny, který zásadně nepoužívá brzdy a sám se nezastavuje – zastavit se musí čas. Jasně, je to šílenec, ale díky Gordon-Levittovi šílenec sympatický, v jehož případě nepochybujete, že ho „morální kompas“ vždy na poslední chvíli nasměruje správným směrem. Velmi požitek nabízejí akční scény točené povětšinou bez CGI, naživo přímo v ulicích New Yorku. Díky snazší zranitelnosti cyklisty oproti automobilistovi pociťujeme sváděný boj s časem takřka fyzicky. ___ Premium Rush není jenom akcí neskutečně rychlou, ale hlavně akcí, která je rychlá tak promyšleným způsobem, že v ní ještě zbývá dost prostoru pro vtipkování, ekologickou agitaci, romantiku, rodinné melodrama a důkladné topografické zmapování New Yorku. 80% Zajímavé komentáře: Traffic, mcb, Madsbender ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Jemne nadpriemerný thriller, ktorý bude zaujímavý predovšetkým pre všetkých, ktorí nedajú dopustiť na bicykel. V tomto smere je film dosť originálny, dlho som nič podobné nevidel. Akčné, alebo skôr adrenalínové jazdy, kde sa stále treba vyhýbať prekážkam, majú šťavu a hlavne na nich film stojí. Oceniť treba i záporáka v podaní M. Shannona, ktorého trochu ospravedlňuje situácia do ktorej sa dostal. Dostať sa z jedného problému do ešte väčšieho mu trvá presne 14 minút...Meral som to. Páči sa mi i slogan filmu- "Jeden prevod, žiadne brzdy" , pretože mi tento štýl jazdy tiež sedí. Ja tie zľahčovacie prevody nemusím. "Fuck the breaks!" 70%. ()

mcb 

všechny recenze uživatele

Hraná verze The Road Runner Show. Statická kamera takřka neexistuje, vše od dialogů až po interakce mezi postavami intenzivně probíhá za pohybu. Díky tomu si Premium Rush, i když obsahuje neobjevnou zápletka zhuštěnou na nutné minimum (všechny vypravěcí mechanismy však účinně fungují na základní úrovni), udržuje nezastavitelné tempo, které vydrží až do závěrečných titulků. Nebýt nadbytečných flashbacků a prvoplánově dojemné linky s imigranty, mohl Koepp zazářit ještě víc. Ale i tak jde stále o velmi progresivně natočenou jednohubku (kamerové vychytávky jsou vážně cool), kterou si lze užít čistě z technického hlediska. Tam se výtky hledají opravdu těžko. ()

GeusX 

všechny recenze uživatele

Film má rychlé tempo jak při Tour de France, že nedával ani prostor k odpočinku. Z té svižnosti by se mohlo dost filmařů akčních thrillerů poučit. A přitom tady o nic komplikovaného nejde. Stačí naskočit do pedálů, rozjet kolo a nebrzdit... Příjemná jednohubka co nenudí. Za to tempo 4 hvězdy. (viděl jsem: 2x) ()

Galerie (34)

Zajímavosti (12)

  • V roku 2011 spisovateľ Joe Quirk podal žalobu v Severnom okrese Kalifornie, ktorá tvrdila, že film bol založený na jeho románe "The Ultimate Rush" z roku 1998. V roku 2013 ale sudca žalobu zamietol s tým, že ide o podobné diela, ale nejde o krádež autorstva. (Arsenal83)
  • Během natáčení Joseph Gordon-Levitt naboural na kole taxík. Přestože si tak přivodil zranění obnášející 31 stehů na pravé ruce, popsal zážitek jako „Ku*va skvělý“. Na svou obhajobu poté dodal: "Byla to moje chyba, jel jsem příliš rychle." (MeanWhile)
  • Kolo, na kterém Wilee (Joseph Gordon-Levitt) jezdí, je model Affinity Metropolitan. V době uvedení filmu výrobce prodal speciální edici kola obsahující i sadu filmových samolepek. Autorská firma se zavázala, že divákům nabídne stejný frame set v bílé barvě s stejnými polepy jako měl Wilee, a to za pouhých 475 amerických dolarů. (Adrai)

Související novinky

Johnny Depp už hledá nacistický poklad

Johnny Depp už hledá nacistický poklad

22.10.2013

Studio Lionsgate oficiálně oznámilo, že v pondělí bylo v Londýně zahájeno natáčení akční dobrodružné komedie Mortdecai. Název je zároveň jménem hlavní postavy, štramáckého a trochu snobského… (více)

Levitt a Brolin prolévají krev ve Městě hříchu

Levitt a Brolin prolévají krev ve Městě hříchu

10.01.2013

Joseph Gordon-Levitt sice letos neuspěl s Expresní zásilkou (přinejmenším komerčně), ale Looper a hlavně Temný rytíř povstal byly velké hity. Není divu, že se jej mnozí snaží získat do svých projektů… (více)

Reklama

Reklama