Režie:
Neill BlomkampScénář:
Neill BlomkampKamera:
Trent OpalochHudba:
Ryan AmonHrají:
Matt Damon, Jodie Foster, William Fichtner, Alice Braga, Diego Luna, Michael Shanks, Carly Pope, Talisa Soto, Sharlto Copley, Wagner Moura, Faran Tahir (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Píše se rok 2154 a Země je přelidněná, nemocná a znečištěná. Chudí obyvatelé planety žijí ve slamech, zatímco bohatí a mocní žijí na Elysiu, vesmírné stanici na oběžné dráze, těsně nad zemskou atmosférou. Spider, hacker žijící na Zemi v Los Angeles, provozuje lety raketoplánů na Elysium, aby propašoval lidi, kteří by tam použili Med-Bays, zařízení, která mohou léčit jakoukoli nemoc nebo špatný stav. Ministr obrany Elysia Delacourtová nechá sestřelit dvě kosmické lodě ve vesmíru, klidně zabije všechny na palubě raketoplánů a ten, který dosáhne Elysia, je zadržen. Pasažéři jsou zatčeni a deportováni zpět na Zemi. Prezident Patel pokárá Delacourtovou za její činy a pohrozí propuštěním při dalším podobném incidentu. Ta tajně nabízí generálnímu řediteli firmy Armadyne Corp, Johnu Carlylovi, doživotní zbrojní kontrakty výměnou za počítačový program, který umožní Delacourtové provést převrat a dosadit ji na prezidentský post. Carlyle program vymyslí a uloží ho do svého mozku. Na Zemi Max Da Costa pracuje pro Armadyne Corp jako dělník, ovšem je náhodou vystaven smrtelné dávce radiace. Dostane léky s tím, že mu zbývá jen pět dní života. Max a jeho přítel Julio přijdou za Spiderem a uzavřou s ním dohodu. Pokud Max dokáže ukrást data související s Elysiem Johnu Carlylovi, zařídí Maxovi dopravu do Elysia, aby mohl použít Med-Bay k vyléčení své nemoci... (TV Nova)
(více)Videa (17)
Recenze (1 605)
Modré límečky Paula Schradera křížené s Total Recall Paula Verhoevena. Expozici má Elysium syrovější než lecjaké artové sociální drama. Z bláta do louže, z louže do sraček. Pracuj tvrdě, zemři v bolestech. Stejně ošuntělé prostředí jako v Districtu 9. Bída, špína, žádný řád (represivní aparát o sobě dává vědět teprve tehdy, pokusí-li se někdo proniknout do světa privilegovaných). Jenom si přejete, aby melodramatické flashbacky nezačaly diktovat tón vyprávění a film se nezvrhnul ve stejně otravnou duchovní příručku jako Atlas mraků. Naštěstí ne. Elysium se svým hezčím já – rád bych věřil, že vnuceným studiem – až do konce, kdy teprve přichází non-plus-ultra idealistické vyměknutí, statečně bojuje. Romantická linie bohužel selhává vinou krátkého času, který spolu partneři na plátně stráví, a zřejmě bylo záměrem, že třídní boj nakonec vyznívá jako silnější motivace než láska. Hlavní cíl a nekompromisní deadline jsou stanoveny s béčkovou přímočarostí: hrdina chce tohle a musí pro to nejpozději za X dnů udělat tohle a tohle. Bonusem pro marxisty budiž, že Maxova mise je nepřímo motivována neférovým zdravotním systémem, přehnanými postihy pro ilegální přistěhovalce a nerovnoprávností občanů, kteří již očividně neřeší rasu nebo národnost, ale pouze sociální třídu (krom toho v příběhu sehraje významnou roli vynášení citlivých dat mocných na veřejnost, což nelze nevnímat jako narážku na aféry Wikileaks a Snowden). Pohoršení některých amerických kritiků nad naivní propagandou Elysia, v němž jsou hodní opravdu hodní, zlí vážně zlí a jakákoli morální ambivalence představuje tabu, považuji s ohledem na mnohem záludnější adoraci kapitalismu ve většině hollywoodských blockbusterů, přinejmenším za krátkozraké. Bez ohledu na jeho ideologickou podstatu a bezelstnost, s jakou ji dává na odiv, Elysium je hlavně brutální, dějově našlapanou kyberpunkovou dystopií s takřka hororovou atmosférou (většina scén s monstrózním Copleyem), obtížně předvídatelným vývojem (postavy jednají nevyzpytatelně, občas se prostě něco podělá a v jednu chvíli je pěkně přechcán také star system) a, bohužel, s vrcholně nepřehlednými akčními scénami. Vyjma extrémně zpomalených záběrů, které jsou cool díky tomu, že jimi Blomkamp neplýtvá, jsem kvůli nadbytku střihů měl vážně problém poznat, kdo komu uštědřil ránu. Proměnlivost směru, který vyprávění volí, dělá z Elysia společně se Světovou invazí a Dreddem jeden z nejvideohernějších filmů posledních let. Konec je stanoven, průběh naznačen, konkrétní podoba akce záleží na hráči (který je zde napůl člověkem a napůl strojem) a jeho schopnostech, a nemusí být tudíž nutně tak úhledně nalajnovaný jako ve standardnějších akcích. Studijního materiálu (ať už by se měl týkat ideologie nebo naratologie) by jistě mohlo být více, ale jako zábava na léto rozhodně dobrý. 75% ()
Kdo se těšil na další District 9, bude si po závěrečných titulcích otírat pláčem rozmazané oční stíny a přepudrovávat nos. Nejl se v Holyvůdu nakazil akutním patosem a je z toho, byť skvěle natočené, tuctové a neoriginální předvolební video ČSSD, vyteplené jako přízvuk Šarlta Koplyho, ve kterém se Matt Mnemonic bez jakékoliv invence snaží setřít povýšenecký škleb zkorumpované ministryně Miss Fretčí xicht a ve spravedlivém boji o bezplatnou zdravotní péči zachraňuje holčičky s leukémií. Závěru chybělo už jen to, aby si uzdravená předškolačka skákla s maminkou do útulku pro nějakého toho opuštěného labradora se smutnýma očima a obě se vydaly proti zapadajícímu slunci položit kytku k soše Nelsona Mandely. ()
Další District se bohužel nepovedl... to ale neznamená, že by Elysium byl špatný film. Ano, po dějové stránce je to jak z pera 15letého levicového aktivisty, ale po všech ostatních stránkách to neskutečně šlape. Naprosto skvělý vizuál, kdy jablíčkově Elysium střídají hnusné favely zemské spodiny ... audio stránka je taky na výbornou a akce (té tu ale doopravdy moc není, takže pokud chcete akční výplach, tak si raději návštěvu kinosálu odpusťte) tu je taky na pekně jatkové úrovni. Prostě a jednoduše naivní pohádka pro dospělé a tím je asi řečeno vše potřebné, co případný divák potřebuje vědět. ()
Tenhle film má téměř vše, co má správná antiutopická sci-fi mít. Přelidněné chudinské slumy, luxusní Citadelu z Mass Effectu, rozervaného hlavního hrdinu, psychopatického (a později rozervaného) záporáka, blonďatou Lenku Bradáčovou, augmentace z Deus Ex, dítě, co všechno přežije, asociální megakorporace, happy end plný světlých zítřků... ()
Jeden z mých TOP 10 nejočekávanějších letošních filmů dopadl rozpačitě. Neill Blomkamp zůstává pozoruhodným režijním talentem, z něhož je cítit až fanouškovský zápal pro inteligentní science fiction, stejně jako v případě Districtu 9 ale filmu podtrhává nohy scénář, tentokrát bohužel ještě silněji. V Elysiu se mísí spousta věcí, které jsou výborné, s věcmi, které mají do výbornosti daleko, výsledkem jsou tak nutně rozpaky. Nejprve co se mi nelíbilo. 1) Tupé černobílé levičáctví. Po většinu stopáže není tak markantní, takže bych ho ještě zkousl, ale v závěru, kdy je divákům s naprosto vážnou tváří předkládán prostoduchý happyend, jsem se s filmem s konečnou platností rozešel. Komukoli s půlkou mozku, tedy komukoli, kdo je schopen vyvodit důsledky levicových idejí, musí dojít, že to fungovat nebude. Pár lékařských lodí (i kdyby jich bylo mnohonásobně víc, než nám bylo ukázáno - dejme tomu 1000) vybavených medikójemi bude pokojně cestovat od slumu ke slumu za účelem vyléčit přelidněnou Zemi, lidé budou pokojně stát ve frontách a trpělivě čekat ... to určitě. A kdybych naopak přijal předpoklad, že "zdroje tu jsou", tedy že zdravotnických lodí byl dostatek, zasloužil by si film snad ještě nižší hodnocení, protože hyperbolizování všech bohatých do role sviní, kteří chudáky na Zemi utlačovali jen tak, pro radost ... to by byla od Blomkampa hodně přestřelená manipulace, kterou bych nebyl ochotný akceptovat. 2) Děravost scénáře, nedomyšlenost, spoléhání na náhody. Veškeré aktivity onoho Spiderova "odboje" (=zločineckého gangu) jsou totálně divné. Kde berou kódy, kde berou lodě? Proč s nimi obrana Elysia něco neudělá a radši je po jedné odstřeluje, až když jsou na cestě? Proč nemá Elysium vybudovanou nějakou moderní vyspělou obranu, ale využívá k sestřelení lodí vyšinutého agenta, který je ručně (!!!) sestřeluje ze Země (???). Kriminálník se svým noťasem dokáže se správnými kódy přepsat celý systém? Kriminálník dokáže po jedné sekundě pohledu na dlouhatananánský kód vyvodit, že drží v rukou poklad i co všechno onen poklad dokáže? Všude na Zemi je chudoba a choroby, zničené domy, ale při leteckých pohledech se zdá, že všude fungují světla (=elektrika)? Medi-kóje nevyléčí bodnou ránu do krku, ale granátem odstřelenou půlku palice ano? Anebo on po tom ustřelení kebule neumřel? Really?! 3) Patos, patos, hloupý patos. I tu levicovost bych snesl, kdyby nebyla prokládána zpomalenými sluníčkovými záběry na hrdinovo dětství. A moudrá pohádka o hrochovi a surikatě z úst roztomilé holčičiky umírající na leukémii? Bože, proč?! :-D ______ A co se mi naopak velmi líbilo. 1) Skvostná sci-fi výprava. Úžasný design Elysia. Dole na Zemi naopak vše vypadá velice skutečně, opotřebovaně, špinavě. Svět, ve kterém se příběh odehrává, je zrealizován na výbornou. 2) Agent Krueger v podání Sharlta Copleyho. Úžasně zahraný magor. 3) Určité momenty ve scénáři. Spoiler alert! Například chvíle, kdy se Krueger rozhodne převzít nad Elysiem kontrolu. Jsem přesvědčen o tom, že kdyby se film zabýval výhradně pokusem Delacourtové o státní převrat a Kruegerovým následným armádním pučem a zradou, byl by o několik tříd lepším. Na tu pohádku o chuďasovi, který všechny zachrání, se prostě měli od základu vykašlat :-) () (méně) (více)
Galerie (121)
Zajímavosti (36)
- První návrh filmu nepočítal s orbitální vesmírnou stanicí. (Brousitch)
- Matt Damon (Max) v rozhovore priznal, že film District 9 (2009) videl a urobil na neho veľký dojem. Hneď si poznačil Blomkampove meno a rozhodne chcel pracovať s režisérom na nejakom filme. Bol však veľmi prekvapený, ako rýchlo a nečakane prišla ponuka na Elysium. (gogo76)
Reklama