Režie:
Ridley ScottKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Marc StreitenfeldHrají:
Noomi Rapace, Michael Fassbender, Charlize Theron, Idris Elba, Guy Pearce, Logan Marshall-Green, Sean Harris, Rafe Spall, Emun Elliott, Benedict Wong (více)VOD (5)
Obsahy(2)
V roce 2089 archeologové Elizabeth Shawová a Charlie Holloway objeví nástěnnou malbu v jeskyni ve Skotsku, která se podobá několika dalším malbám jiných kultur. Elisabeth a Charlie považují postavy na nich ztvárněné za Stvořitele lidí z jiných planet. Stárnoucí boháč Peter Weyland financuje výpravu vesmírné lodi Prometheus na vzdálenou planetu LV-223, z níž Stvořitelé údajně pocházejí. Na palubě cestuje skupina vědců, Weyland, velitelka mise Wickersová a android David. Prometheus přistane na opuštěné hornaté planetě, kterou posádka začne zkoumat. Naleznou zde válcovité nádoby, kamennou sochu humanoidní hlavy a neznámé bezhlavé tělo, o němž se domnívají, že patřilo jednomu ze Stvořitelů. Vědci najdou i další těla, což je přivede k domněnce, že Stvořitelé patrně již vymřeli. Členové posádky Millburn a Fifield se rozhodnou vrátit zpátky na loď, ale cestou se ztratí. Spustí se draslíková bouře, expedice musí být přerušena a posádka se vrací na loď. David tajně vezme jednu z nalezených nádob, v nichž se nachází tajemná tekutina. V lodní laboratoři je objevena shoda mezi DNA Stvořitelů a lidskou DNA. David zkoumá válce s tekutinou a její vzorek nepozorovaně přimíchá Charliemu do pití. Krátce poté se spolu Charlie a Elizabeth vyspí. Mezitím hadovité zvíře zaútočí na ztracené vědce Millburna a Fifielda. Millburn zemře a Fifielda pohltí temná tekutina. Při dalším průzkumu planety David objeví další tělo Stvořitele, tentokrát ovšem přežívajícího ve stázi, a spolu s ním i vesmírnou mapu, na které je zvýrazněna Země. Mezitím se u Charlieho projeví příznaky neznámého onemocnění a znetvoří mu obličej. Wickersová odmítne ho dále držet na palubě a upálí ho plamenometem. Testy ukážou, že Shawová je těhotná, ovšem v jejím těle je ukrytý mimozemský zárodek. Pomocí chirurgického robota se podaří zárodek z jejího břicha vyoperovat. Shawová poté zjistí, že Weyland se chce setkat s posledním žijícím Stvořitelem, aby ho zachránil před blížící se smrtí stářím... (TV Prima)
(více)Videa (39)
Recenze (2 870)
Pohlcující. Atmosféra tak hutná a autentická, že jsem se na dvě hodiny ponořila do odlišného světa. Dialogy místy laciné a klišoidní (černoch), chování postav občas stupidní ("Jé, pohladíme si mimozemskýho hada, respektive hadici."), některé motivace podivné (chování Davida), řada otázek nevysvětlených (epilog, jeskynní kresby, plány/cíle Space jockeyů) a k tomu pár nesmyslů (zejména komunikace posádky). To však kompenzuje perfektní Fassbenderův android, výborné vizuální efekty, úderná hudba, propracované kostýmy nebo drásavá scéna „porodu“. Hluboká filosofická scifi to samozřejmě není, byť se to tak z trailerů jevilo. A závěrem nutno dodat, že je lepší nic neočekávat nebo se alespoň pokusit od očekávání distancovat. K čemu hltat každé video nebo plakátek a ochuzovat se o možná překvapení a dějové zvraty. 3D dobré, ale človek si na to prostě zvykne a pak už to nevnímá.*spoiler* I didn’t think you had it in you. [Kino, 3D v originálním znění] ()
Vetřelec byl film postavený na jedné jednoduché premise (hrůza z neznámého) a na způsobu, jakým dokázal Scott rozehrát jedinou emoci mistrovskou formou - paradoxně právě jednoduchost filmu otevřela prostor k tomu, že prožitek z něj nestárne ani o vteřinu - hrůza a panika jsou zachyceny v čiré a virtuózní podobě. Prometheus stojí zhruba na třech premisách (vztah stvořitel - stvoření / víra / strach z neznámého), ale ani jednu z nich nedovede dohrát byť jen do embryonálního stavu. Na rovinu: scénář je příšerný. Půlka postav jedná jako po lobotomii, metafyzické přesahy se řeší opakováním slova "víra", nejlidštější a nejlépe napsanou postavou je android. Lekačky jsou laciné, stejně jako žánrové rekvizity (macaráti a krabí muž, WTF?), naprosto tu chybí finesa, s jakou byl ve Vetřelci skládán děs z hutné zvukové stopy a mistrovsky komponovaného obrazu (některé akční scény jsou čistá rutina)... Na druhou stranu oceňuju, že ač už Ridley citelně ztrácí dech i nápady, pořád má Prometheus skvostné výtvarné řešení a z obřích scén se točí hlava. Na konci mě napadlo, jestli je tenhle film z hlediska "aliení" série zapotřebí - odpověď "asi stejně, jako vše po Aliens". Čili málo nebo vůbec. Těch pár otázek zodpoví s pomocí klišé, nové neotevírá (i když strašně chce). Hluboké zklamání se dá vysvětlit tím, že očekávání byla i vinou tvůrců nastavena jinam, než na "akční hororové béčko s áčkovým provedením a letorou filozofa z mekáče". Do července truchlím... [50%] ()
"Skôr alebo neskôr umrú všetci." Misia na Mars stretáva (asi) Votrelca. Scenár je miestami hrozný, na strane druhej "diery v príbehu" ma bavili a hoci od premiéry ubehlo X rokov, stále rád čítam rôzne možné vysvetlenia, interpretácie, teórie a iné pohľady na dej. Čo je takmer nevídané, ale Ridley Scott naozaj vyťažil maximum aj z najväčšej slabiny projektu. Mnohí nadávajú na nelogický dej, absurdné správanie postáv alebo na čas, ktorý s nimi strávime (niektoré nepovedia ani jedno slovo, iné z deja doslova vypadnú - šéf bezpečnosti povie, že by bolo lepšie, ak by išiel s nimi, na čo mu povedia, aby nešiel, tak nejde a do konca filmu už nemá žiadnu scénu). Zas nebuďme alibisti a nezabúdajme na to, že vo Votrelcoch, ktorých všetci tak milujeme, tiež vystupovali postavy, ktoré povedali ledva dve vety a akiste i u Camerona haprovalo správanie údajných profesionálov. Prometheus navyše dokáže šokovať. Taký tvrdý a odporný krvák za takú vysokú sumu peňazí som nevidel už skutočne poriadne dávno. Ak teda vôbec niekedy. ()
Když bílá s bílou černou zplodí, tak vznikne Vetřelec bez Vetřelce po vzoru cimrmaního Hamleta bez Hamleta. S vetřelčí mytologií je to sice neslučitelné, ale onou dnes již kultovní specifickou "vetřelčí" atmosférou to oplývá jako nic jiného po roce 1979, ne že ne. Škoda, že se to tváří chytřejší než to ve výsledku je (i když těžko říci, když jde vlastně jen o první polovinu) a dvojnásobná škoda nadbytku zbytečných postav. Vizuálně ovšem podmanivé, v jednotlivých scénách mnohdy bez přehánění i dokonalé (Davidova vesmírná rutina, porod potratem, pád z nebes), ale jako celek zatím (minimálně do režisérské verze či pokračování) pouze zatraceně dobré. ()
Když se do průměrného béčka nalije slušivý rozpočet a ujme se ho prvotřídní režisér, vznikne poměrně originální hybrid jako je právě Prometheus. Ridley Scott umí malovat mimozemské krajiny, vykreslovat temnou atmosféru i budovat napětí jako za mlada, jenže chabý scénář mu neustále podráží nohy. Prometheus se snaží být všeobsažným filmem, ale očividně na to nemá - filozofické otázky, honba za původem lidstva i obyčejná logika některých událostí trpí nepříjemnými kiksy. Co je však ještě více neodpustitelné jsou postavy - takhle se skutečně elitní posádka nechová, jediný David (Fassbender) se honosí propracovaným a zajímavým charakterem a to přitom ani není člověk! V konečném důsledku nemohu říct, že bych se u filmu nudil, nebo byl iritován natolik, aby mi to kazilo zážitek, ovšem na mysl mi přišel třeba takový Horizont událostí, který se mi zdá o chloupek lepší - řekli byste, že to je správná vizitka mocného Scottova návratu ke sci-fi? 7/10 ()
Galerie (492)
Zajímavosti (84)
- Michael Fassbender, ktorý vo filme stvárnil robota Davida, v jednom rozhovore prezradil, že sa nechcel inšpirovať robotmi Ashom (Ian Holm) a Bishopom (Lance Henriksen) zo série Votrelec (od r. 1979), ale išiel vlastnou cestou. (Shakers)
- Na obrazovkách v lodi je možné si všimnout tepové frekvence posádky na misi, která je u všech postav naprosto stejná. (-Victor-)
Reklama