Reklama

Reklama

Inherent Vice

  • Česko Skrytá vada (více)
Trailer 1

Ve filmu Skrytá vada, který se odehrává v roce 1970, exceluje Joaquin Phoenix v hlavní roli Larryho "Doca" Sportella, soukromého očka z kalifornského města Gordita Beach. Jeho bývalá přítelkyně Shasta Fay Hepworthová Doca přesvědčí, aby vyšetřil zmizení bohatého realitního makléře, kvůli kterému ho opustila. Doc během svého podivného pátrání v marihuanovém rauši odhalí síť vzájemně propojených spiknutí, do nichž je namočená policie, neonacisté, gangsteři, drogoví dealeři, zubaři, rehabilitační zařízení, rockeři, federální vláda i tradiční novoanglický establishment. (Cinemax)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (328)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Film, který mi spíš imponuje, než že by se mi líbil. PTA tu už úplně ignoruje diváky způsobem, kdy už je Inherent Vice vyloženě negativ diváckého filmu. Což bude mnohým nepochybně přinášet velké potěšení a musím přiznat, že mě v podstatě bavilo, jak moc nesledovatelný ten film je. PTA navíc po dlouhé době ukázal, že voiceover, když je použitý podobně vynalézavě, má pořád svoje kouzlo. ()

luka4615 

všechny recenze uživatele

Na Inherent Vice jsem se těšil zejména díky plejádě známých tváří a asi právě proto jsem výsledkem tak moc zklamaný. Film je roztahaný, nudný až hrůza a chvílemi jsem se v tom spletenci dokonale ztratil. Nicméně i pod nánosem nudy a chaosu problýskne pár skutečně skvělých momentů ale ani ty bohužel nestačí k tomu, aby celý film vytáhli zpátky na piedestal, který svými očekáváními vybudoval film a koneckonců, i diváci samotní. ()

Reklama

Marze 

všechny recenze uživatele

Zkuste si představit mix filmů, jako jsou Big Lebowski, Čínská čtvrt, Strach a hnus v Las Vegas plus cokoli od Davida Lynche a máte rámcovou představu o poetice Skryté vady. Anderson i v tomto filmu pokračuje v mapování proměn americké společnosti v neuralgických obdobích jejího vývoje. Pokaždé tyto změny ilustruje na základě střetu dvou mužských aktérů. Ve filmu Až na krev bojuje symbolicky o podobu Ameriky kazatel Paul Dano s ropným magnátem v podání Daniela Day-Lewise, v rozkolísané poválečné Americe zobrazené v Mistrovi se duše neurotického válečného veterána aka Joaquina Phoenixe snaží zmocnit charismatický guru Phillip Seymour Hoffman. Phoenix podává skvělý výkon i coby poněkud zdecimovaný hipík ve Skryté vadě. Na druhé straně barikády stojí tentokrát hřmotný policajt Bigfoot. A většina společných scén těchto dvou postav patří k tomu nejvtipnějšímu, co film nabízí. Asi jsme to ještě dostatečně nezdůraznili, ale Skrytá vada je přes všechny své sociopolitické přesahy hlavně nepředvídatelná existenciální komedie. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

V tradičním detektivním vyprávění se ústřední záhada postupně vyjasňuje, jednotlivé dílky skládačky zapadají do sebe a hrdina odhalováním a spojováním nových souvislostí směřuje k dopadení pachatele. V huličském noiru pro střízlivého diváka Inherent Vice budete na konci zmatenější než na začátku. ___ Anderson pokračuje v misi svého učitele Roberta Altmana a dál Ameriku konfrontuje s její pravou tváří. Stejně jako v Hříšných nocích, Až na krev nebo Mistrovi se pokusil zachytit náladu a vyjádřit podstatu určitého momentu amerických dějin. Konspiračními teoriemi prosycená léta doznívající éry květinových dětí využívá k poukázání na provázanost jednotlivých součástí systému, která je tak spletitá, že ji vlastně poznat a pochopit ani nelze. Inherent Vice je podle toho vyprávěno. ___ Rok 1970, utopistické ideály nespoutaných šedesátých let vytlačuje paranoia, strach, chamtivost a přísné lpění na pravidlech. Nastala doba krutého střízlivění po probuzení z hippie rauše. Náhlý útlum, únavu a otupělost zosobňuje soukromý detektiv Doc Sportello. Jeho prázdný výraz, pootevřená ústa a neustálé narážení na překážky (v doslovném i přeneseném významu) svědčí o ztrátě kontaktu s měnícím se světem – neví, jak se v něm pohybovat. Dialogové scény jsou často vystavěny tak, že nemáme jistotu, zda se nachází ve stejné místnosti jako lidé, s nimiž mluví. Marihuovaný opar, do něhož je celý film zahalen, znemožňuje odlišit, co se děje doopravdy a co je pouze Docova halucinace. ___ Mnohdy chybí ustavující záběry a v polodetailech pak vidíme jen toho, kdo mluví, nikoliv již toho, kdo by jej měl poslouchat. Neúplný obraz skutečnosti odpovídá Docovu fragmentarizovanému vnímání reality a neschopnosti dát si fakta do souvislostí. Zčásti vlivem lehkých drog Docovi mnoho informací uniká a stejně omezený přístup k vědění máme vzhledem k navázání hlediska na protagonistu také my. Spíše výsměchem žánrovým konvencím než užitečnou pomůckou k zorientování se je komentář, jenž nepatří hlavnímu hrdinovi, nýbrž ženě, která to, co vidíme, popisuje bez cynického nadhledu a fatalistické naléhavosti zmužilých noirových vypravěčů. ___ Chaos, nepořádek a nepředvídatelnost doby, která směřuje neznámo kam, se odráží v několika propojených případech a snaze o jejich vyřešení. Každé nové vodítko ve skutečnosti vede do slepé uličky a jen přidává další vrstvu nejasností (po vzoru vrstvení záběrů, kterým film začíná). Vyšetřování nikam nevede. Stejně jako pohyb ve skutečnosti poměrně dynamické kamery, která se při dlouhých dialozích zpravidla velmi pomalu přibližuje k postavám – v náznaku velkého odhalení, jež se ovšem na konci žádné scény ani celého filmu nekoná. Ještě víc než v klasice žánru Hluboký spánek, v jejíchž dějových zákrutách se údajně ztratil i režisér Howard Hawks, je zápletka zašmodrchaná až do bodu nepřehlednosti. V tomto případě ale záměrně. ___ Cílem není dojít z bodu A do bodu B, ale využít dvouapůlhodinového bloudění k zachycení pocitu ztráty směru. Pointou je absence pointy a Doc je dalším z Andersonových hrdinů bez cíle, kteří uvízli v nikam nevedoucím cyklu událostí. Vyšetřování neslouží primárně ke zjišťování nových důkazů, ale k portrétování zmatku Ameriky probouzející se do sedmé dekády. ___ Inherent Vice je neostrou, dramaticky nezacílenou a stejně jako její hlavní hrdina zpomalenou vzpomínkou na dobu zásadních společenských změn a konce jedné éry (mj. Nového Hollywoodu, k němuž Anderson svým dílem často odkazuje). Přes vypravěčskou ležérnost, stylistickou nenápadnost (žádné samoúčelné napodobování sedmdesátkového stylu) a improvizační nádech mnoha scén film nezapře pevné režijní vedení a autorský koncept mnohem jasnější než cokoliv z toho, co se Doc dozví na základě své pseudo-detektivní práce. 75% () (méně) (více)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Občas se bohužel může stát že vyhlášený režisér a scenárista šlápne vedle. Paul Thomas Anderson dosáhl vrcholu takového, že výrazná část filmových fanoušků označuje za nejlepšího režiséra současnosti (oukey...) a bohužel se poté někdy může stát, že si tvůrce jako PTA řekne, že si vlastně aktuálně může natočit co chce a z filmu se poté chtěně či nechtěně může do sebe stát zahleděné dílo, které se bohužel zároveň stane menším průšvihem v rámci tvůrcovi kariéry. Zatím předposlední film PTA je adaptaci knihy Thomase Pynchona a opět se dostává do tématu zda je možno velmi adekvátně hodnotit adaptaci knihy, kterou divák vlastně nečetl už proto, že divák vlastně neví jak moc věrně se daná adaptace dané předlohy drží. Aktuálně ale budu počítat s variantou, že se PTA předlohou inspiroval velmi věrně a už v tomto momentu mi v hlavě šrotuje následující otázka: ,, Proč adaptovat zrovna něco takového?!´´ Skrytá vada pro mně představuje jeden z nejhorších přešlapů pro mně jinak velmi dobrého filmového tvůrce, jehož problém začíná už v samotné zápletce. Jakmile se řekne, že PTA točí retro zasazené do 70. let s kriminální zápletkou tak se divák může velmi snadno vlastně těšit. Pak se ale dostane k hlavní zápletce a jeho postavám a celý ten film je opravdu strašně mimo. Hlavní problém Skryté vady (která má těch vad opravdu mnoho) je v hodně těžce překombinované zápletce a především v naprosté absenci nějaké soudržnosti. Ten film nedrží při sobě a krom hlavního hrdiny postavy klidně zmizí z hlavního příběhu a pak se zase z ničeho nic vrátí. A ta hlavní zápletka u které se postupně opravdu ukáže, že je do hlavního spiknutí zapleten snad skoro každý od policistů po zubaře je prostě totální scenáristický blaf, který se bohužel i někomu jako Anderson rozpadl pod rukami. V hlavní roli je tu sice Joaquin Phoenix, ve finále je ale úplně jedno jak nesmírně úžasný herec Phoenix je když je jeho postava jen totálně věčně zhulený idiot. Je úplně jedno, že tu hrají Josh Brolin, Benicio del Toro, Owen Wilson nebo Reese Witherspoon když zrovna oni jsou obětí scénáře plného WTF momentů a především naprosto nezajímavých (v tom lepším případě) či hrozných (v tom horším případě) postav. Zároveň s tím je poté jedno jak opět klasicky silné audiovizuální zpracování tento PTA má, protože i přesto, že se (víceméně) dvorní kameraman Andersona Robert Elswit vrací a opět se na to hezky kouká tak je tu pořád všechno ostatní co prostě nefunguje. Ten film je vlastně vztyčený prostředníček divákovi, který čeká film, který od začátku dojde k nějakému celistvému vyvrcholení a hlavní hrdina si dojde nějakým vývojem. Mě ale Phoenixův Doc přišel na konci vyprávění na úplně stejném charakterním bodě a to se o jeho postavě dá aspoň něco říct. Něco by se dalo říct i o postavě Joshe Brolina, zbytek jsou ale postavy bez duše a skutečně bez nějaký hloubky. Všude kolem jsou možná nějaké ty skryté významy a hlubší smysly proti kterým rozhodně nejsem, se skrytými významy a hlubšími smysly ale tak nějak očekávám, že dostanu i silný filmový zážitek sám o sobě než abych měl poté hodiny jenom rozšifrovávat co chtěl vlastně básník říci. Zároveň chce být Skrytá vada komedií, romantikou, kriminálkou i dramatem zároveň a nejde mu tyhle žánry střídat. Osobně nemám tenhle výrok u rozebírání filmů rád, Skrytou vadu bych ale skutečně neoznačil jinak než do sebe zahleděnou. PTA měl předtím i poté (Nit z přízraků to dokázala) neskutečný scenáristický i tvůrčí talent a Skrytá vada dle mně nefunguje ani v podobě předlohy, kterou si Anderson z nějakého důvodu zamiloval a chtěl jí adaptovat. Skrytá vada ani náhodou není mistrovské dílo a na tento termín nedosahuje ani z rychlíku. Ten film má jisté světlé momenty a pořád má velmi velikou audiovizuální úroveň a především pořád skvělé herce, ti herci ale z hloupého scénáře sami nic nevymlátí a veškerá rozhodnutí a postupné objevování se různých zvratů ze Skryté vady fakt dělá jedno z nejhorších možných plýtvání času někoho jako je zrovna PTA. Tak snad ho tenhle přešlap v kariéře čekal jen jednou.... () (méně) (více)

Galerie (79)

Zajímavosti (12)

  • Ve filmu je krátce zmíněna věznice Folsom, ležící ve městě Folsom v Kalifornii asi 30 km severovýchodně od hlavního města Sacramento. Je známá také díky zpěvákovi Johnnymu Cashovi, který v ní natočil live album „At Folsom Prison“ (1968). (noelcoward73)
  • Herečce Reese Witherspoon (Penny Kimball) trvalo natočit její scény pouhé 4 dny. Režisér Paul Thomas Anderson si natáčení s ní natolik oblíbil, že chtěl pozměnit příběh, tak aby v něm měla větší prostor. Herečka ho však přesvědčila, že to není dobrý nápad, a tak se od návrhu upustilo. (TammiLargo)

Související novinky

Ridleyho Gucci boduje mezi dramaty

Ridleyho Gucci boduje mezi dramaty

28.11.2021

Kriminální drama Klan Gucci režiséra Ridleyho Scotta (Gladiátor, Poslední souboj) má za sebou první víkend v kinech, a byť prozatímních 21,8 milionů dolarů v rámci prvních pěti dní z USA není ve… (více)

Noir Film Festival slaví 5. narozeniny

Noir Film Festival slaví 5. narozeniny

16.08.2017

Cynismus Humphreyho Bogarta, šarm Roberta Mitchuma, křehkost Lizabeth Scott, rafinovanost Alfreda Hitchcocka, temné příběhy z Mexika, napínavé filmové jízdy noirovými vlaky a standard v podobě… (více)

Vetřelec vs. Katherine Waterston

Vetřelec vs. Katherine Waterston

18.12.2015

Pokračování Promethea nás čeká v říjnu 2017 a bude se jmenovat Alien: Covenant. To nejsou žádné nové informace a pár týdnů už známe i zápletku, která se bude točit kolem nové vesmírné lodě a jejího… (více)

Oscary 2015 - výsledky

Oscary 2015 - výsledky

23.02.2015

Oscarová plichta. Víceméně. Americká akademie umění a věd vybrala nejlepší film minulého roku a je jím Birdman mexického režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritu. Birdman získal celkem čtyři sošky,… (více)

Reklama

Reklama