Režie:
Marius HolstScénář:
Dennis MagnussonKamera:
John Andreas AndersenHudba:
Johan SöderqvistHrají:
Benjamin Helstad, Trond Nilssen, Stellan Skarsgård, Kristoffer Joner, Magnus Langlete, Morten Løvstad, Daniel Berg, Odin Gineson Brøderud, Magnar Botten (více)Obsahy(1)
Natočeno podle skutečné události. Děj se odehrává na počátku 20. století v Norsku, na ostrově Bastøy, v nápravném zařízení pro chlapce. Denně se setkávají s hrubým a násilným zacházením ze strany strážců, ale mlčky to snášejí. To se změní, když na ostrov přivezou mladého vězně Erlinga. Ten má plán, jak z ostrova uprchnout. Pomalu se schyluje ke vzpouře. (akisha)
(více)Videa (1)
Recenze (127)
Měl sem to štěstí, že sem pár filmů s podobnou tématikou už viděl. Když by se dalo dohromady to nejlepší z filmů Song for a raggy boy, Doubt a Dead poets society vzešlo by tohle. Nechci tím říct, že jmenované snímky stojí za vyližprdel, ale oproti Kongen av Bastøy jsou filmy o třídu níž. Film nejenom, že zaujme svými hereckými výkony (Skarsgård a Joner opravdu vládnou), ale především svojí temnou vizuální a depresivní stránkou, nádherným příběhem, hudbou a mocnou norskou krajinou. Prostě pětihvězdičková podívaná se vším všudy. Přece jen by nebylo fér dávat čtyřhvězdičkovým filmům jako DPS nebo SFARB stejně jako tomuto snímku, ()
Severská historie je mnohdy velice zajímavé téma...no, prakticky pořád...a tak se norští tvůrci spolu s celou řadou evropských sponzorů rozhodli pro natočení velice zajímavého příběhu, který se stal na začátku první světové války v jednom pasťáku na ostrově Bastøy v Norsku. Příběh každopádně naprosto plynně šlape a Stellan Skarsgård svým fantastickým hereckým výkonem drží celý pasťák tak nějak pohromadě.A musím se přiznat, že jsem se i díky němu nedokázal celý film nudit. Vedoucího té instituce zahrál prostě naprosto geniálně a respekt z něj byl cítit přes ty kluky až ke mně do pokoje. Do toho nádherná severská krajina, výborná muzika a je zaděláno na rovných pět hvězd, které si tento film rozhodně zaslouží. ()
Spojler - název filmu nevypovídá o skutečné podstatě filmu! Podobných severských filmů je přehršel a překvapivě je to dobře, protože seveřané prostě umí diváka zasáhnout svou syrovostí. Scénář diváka donutí fandit místním chovancům, kteří jsou znásilňování, fackování a ponižování do té míry, že v nich jednoho dne bouchnou saze a svým kantorům a hlídačům dají za vyučenou. 87 % Celosvětový příjem k 4. 3. 2020: $4,360,391 ()
Další důkaz, že skandinávský film je v současnosti nejlepší na celém světě. Jestliže Hollywood měl svou zlatou éru ve čtyřicátých letech, Itálie vládla filmu v padesátých letech, Československo v letech šedesátých - tak nyní je to jednoznačně ve prospěch severských zemí - zde pak konkrétně Norska. Už dlouho se mi nenaskytl pohled na tak kvalitní film, především pak s kvalitním scénářem, skvělým hereckým obsazení (především pak v chlapeckých rolích!), dokonalou hudbou, dobrou prací kameramana, výtečným střihem.. Bestialita strážců nezná mezí, asi v žádném jiném filmu u mě nevyrostla taková touha po pomstě, jako zde. Pozor spoiler! A když chlapci věšeli toho sviňáka, dostal jsem alespoň maličký pocit zadostiučinění. Spravedlnost holt na světě neexistuje, jelikož norská armáda opět sjednala pořádek, ovšem i ta maličká jiskra naděje na konci divákovi ukáže, že žádný boj není marný. Nádherný filmový zážitek! ()
Film, jehož účelem bylo zřejmě vyvovolat katarzní efekt typu: hezcí, mladí a v podstatě nevinní chlapci jsou tu týrání jako dobytek, zatímco my, staří, škaredí a všemi mastmi mazaní darebácí si tady užíváme na druhé straně. Nicméně před sto lety se na mládež dívalo trochu (možná i docela hodně) jinak: buďto se zařadíš, buďto budeš hrát s kartami, které jsme ti rozdali, nebo pojdi. Z tohoto pohledu není život na ostrově Bastøy (Basťáku neboli Pasťáku) před příchodem Erlinga nijak zvlášť vyhrocený, následná spontánní vzpoura je přece jen hodně nadsazená... Obecně mám pocit, že neustálé přepisy literatury do filmu kinematografii příliš neprospívají. ()
Galerie (36)
Photo © Euforia Film
Reklama