Režie:
John FordScénář:
Frank S. NugentKamera:
Winton C. HochHudba:
Max SteinerHrají:
John Wayne, Jeffrey Hunter, Vera Miles, Ward Bond, Natalie Wood, John Qualen, Olive Carey, Henry Brandon, Ken Curtis, Harry Carey Jr., Antonio Moreno (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Pátrání po unesené dívce se stává životní posedlostí... Americký western Stopaři (1956) je u nás méně známým dílem, a přece se jedná o jeden z nejlepších snímků tohoto divácky velmi oblíbeného žánru. Příběh Ethana Edwardse (jedna z nejlepších rolí Johna Waynea), který stráví několik let neúnavným pátráním po malé neteři unesené Komanči, nebyl v době svého vzniku plně doceněn (nemá např. jedinou nominaci na Oscara!!) a zaslouženého uznání se dočkal až s časovým odstupem. V sedmdesátých letech se jeho motivy objevily v tak různorodých snímcích, jako např. Lucasovy Hvězdné války či Scorseseho Taxikář. Hlavní hrdina je v podstatě zatvrzelým rasistou, který nechce svoji příbuznou zachránit, ale zabít za to, že se stala indiánskou squaw. Jeho nenávist k indiánům je silnější než pud sebezáchovy a projevuje se např. nesmyslným vybíjením bizonů, kteří jsou hlavní obživou indiánských kmenů. Snímek natočil klasik světové kinematografie John Ford (1894–1973), jediný tvůrce, který má na svém kontě čtyři Oscary za režii (Denunciant, Hrozny hněvu, Bylo jednou zelené údolí, Tichý muž). I když žádnou ze zlatých sošek nedostal za některý ze svých westernů, je považován právě v tomto žánru za nepřekonatelného mistra. Většina jeho westernů vznikla v krásných exteriérech Údolí monumentů (Monument Valley) na pomezí států Utah, Arizona a Nevada a Stopaři nejsou v tomto ohledu výjimkou. Působivou majestátnost krajiny doplňuje příběh s až antickým tragickým podtónem. Zatrpklý vyděděnec Ethan nemá žádnou rodinu a jak sám v úvodu filmu přijíždí na ranč svého bratra, tak na jeho konci zase odjíždí do neznáma jako poutník odsouzený k věčnému bloudění. V hereckém obsazení filmu ještě zaujme tehdy nastupující hvězda nové generace Jeffrey Hunter v úloze mladého Martina, který Ethana při jeho pátrání doprovází, a stálý představitel Fordových snímků Ward Bond jako reverend Clayton. Postavu unesené Debbie vytvořily sestry Lana a Natalie Woodovy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (181)
Nadprůměrný western, ve kterém vždy rovný drsňak John Wayne zase tak rovný není. To je hlavním tahákem tohoto filmu, protože kapitán Amerika v roli sarkastického rasisty, to tady snad ještě nebylo. Nejlepší výkon na plné čáře podal Jeffrey Hunter, který hrál vážně skvěle a hrozně mě bavil. Celý film je pojat v drsném stylu a krajina, ve které se celý film odehrává je prostě skvělá. 80% ()
Prelomové dielo Johna Forda, ktoré posunulo hranice nielen žánru western, ale aj filmu ako takého, hoci nie s tak obrovským impaktom ako Občan Kane. Fordova vízia je jasná, Hochova kamera pracujúca s režisérovým okom dáva vyprahnutému údoliu Monument Valley pulzujúcu energiu a tie vysoko týčiace sa skalnaté giganty spolu s farbami Technicolor a širokým záberom VistaVision dávajú snímke bezprecedentný život. Doslova hmatateľná psychológia postáv, spaľujúca nenávisť Ethana (Wayne) voči indiánom, implementácia a pretavenie istého slávneho Nietzscheho výroku na filmové plátno... Ťažko povedať, či boli Pátrači viac časovo napred ako Fordov Dostavník, no povedal by som, že áno. Vplyv tohto opusu je možne badať ešte aj v prítomnosti a po inšpiráciu si jeho zhliadnutím prišlo mnoho zvučných filmárov nielen doby dávno minulej, ale aj dneška (ehm, ehm, Perníkový tatko). Zhrnuté a podčiarknuté? Hon na Komančov nikdy nevyzeral krajšie... "What good did that do? By what you preach, none. But what that Comanche believes, ain't got no eyes, he can't enter the spirit land. Has to wander forever between the winds." (x / x / x) (21.7.2018) (20.11.2021) --- #1 V prvej 25ke filmov, ktoré boli v roku 1989 zaradené na prezerváciu pre ich kultúrnu, historickú alebo estetickú dôležitosť. --- #2 Making of bolo jedným z prvých vôbec. --- #3 Čo by som dal za to, aby vo filme nebola tá úplne záverečná niekoľko-sekundová scéna... ()
Možná nejdrsnější western s Johnem Waynem o pomstě a nenávisti až za hrob. Neglorifikuje rasismus, jak si snad někdo myslí, pouze ukazuje nepřekonatelné předsudky dané dobou jak na straně bílých, tak indiánů. Rozpačitý dojem z nepříliš vydařených pokusů o humor vyrovnává výborná kamera a jí snímané nádherné exteriéry. ()
V dnešnej ( opäť ) pohnutej dobe, by sa takýto námet asi neuživil. Totižto, takto nekompromisné štvanie sa po pomste iným, ako bielym obyvateľom tejto planéty, by vyvolalo veľkú nevôľu farebnejších občanov. ,,Prečo sú všetky menšiny, či rasovo odlišné skupiny stále tí zlí?,, znela by otázka. Politicky korektná doba to dnes nedovoľuje. A preto, ostali po takýchto námetoch už len ostatky v podobe filmov ako THE SEARCHERS, ktorý by svojím výtvarným pojaťím naplnil jednu celú galériu obrazov, ale svojím príbehovým prístupom nenaplnil väčšinu divákov. ()
Western často zaraďovaný k tým najlepším. Ale kdeže. Nieže by pár scén a scenérii nebolo úchvatných, ale mal som pocit, že som si pustil všetky tri časti LOTRa za sebou. Pretože sa tu putuje a putuje a... Zaujímavé je, že Wayne sa snaží o trochu kontroverznú postavu, ale scenár mu moc nepomáha. A vadilo mi aj kolísanie v atmosfére - komediálna časť s indiánskou manželkou bola dosť OT... ()
Galerie (114)
Zajímavosti (60)
- Slavná píseň Buddy Hollyho, "That'll Be the Day", byla inspirovaná frází, kterou zde můžeme často slyšet z úst Johna Waynea. (džanik)
- Vzorem pro podivína Mose Harpera (Hank Worden) byla skutečná historická osoba, Mad Mose, legendární pološílený bojovník proti Indiánům se zálibou v houpacích křeslech. (džanik)
- Ward Bond bol počas natáčania uštipnutý štrkáčom. Boli to práve indiáni, ktorí vycuciavali von jed. (Real Tom Hardy)
Reklama