Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Umí to se sekyrou jako nikdo jiný. Není radno si ho rozhněvat... Příběh o nesmiřitelném soupeření a nenávisti dvou bývalých nejlepších kamarádů se odehrává v povodí Dunaje v období, kdy slovenské území okupovali Turci. Bratislavský rybář Richardus a kat Emil Targo by jeden pro druhého položili život, ale nakonec na sebe zanevřou kvůli lásce ke stejné ženě. Ta se jednou málem dostane do harému místního alipaši. Emilova vychloubačnost a sklon k alkoholu způsobí, že muž svého kamaráda zradí a nečestně ho připraví o životní lásku. Nenávist obou mužů je tak veliká, že se i po letech přenáší na jejich děti… Slovenské historické drama z roku 1966 je dílem klasika slovenské kinematografie Paľa Bielika. Dobová kritika tento jeho opus nepřijala vřele, neboť šlo především o divácky atraktivní dobrodružnou podívanou. Hlavní role nesmiřitelných soků ztvárnili Vlado Müller (kat Emil) a Štefan Kvietik (Richardus). (Česká televize)

(více)

Recenze (84)

sepp 

všechny recenze uživatele

Téměř bezchybná historická freska, která nedovolí nikomu od sebe odtrhnout s výborným pozadím turecké nadvlády v počátku příběhu. To vše díky dvěma ústředním postavám i ostatním hercům, ale též výpravě. Dobové kostýmy jsou naprosto bezchybné a v barevném technicolorovém provedení společně s výtečnou kamerou a silným příběhem dotváří celkový vysoce nadprůměrný zážitek. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Pánboh má truhlicu na každú opicu.“ Ono je to vec očakávaní. Čakal som pochmúrny, pesimistický čierno-biely historický príbeh, depresívnu, ťažko psychologickú a realistickú štúdiu kata. Ako sa cíti, keď robí to, čo robí? Ako ho vnímajú dedinčania? A čo jeho rodina?. Čakal som strhujúce sólo monštruózneho Vlada Müllera (Medená veža). Proste som čakal "katovské" Kladivo na čarodejnice. Dočkal som sa (relatívne) bezstarostnej pestrofarebnosti á la Posledná bosorka s nevýrazným výkonom Štefana Kvietika (Medená veža), neveľmi dobre napísaného scenára (prvá polovica je taká turecká, až som myslel, že omylom pozerám Alibabu a štyridsiatich zbojníkov) a montypythonovskými zvratmi (vražda za bozk). Müller sa predstavuje v prekvapivo vedľajšej, miestami až komickej (!) úlohe. Prečo sa film volá podľa neho, keď o ňom vôbec nie je? O kom ale vlastne je? O nikom... a o všetkých. Hereckú česť nakoniec zachránil jeho citlivý syn Emilko v parádnom podaní Petra Debnára, ktorého chcete nenávidieť, ale nemôžete. Paradoxne mi do uší vrážali slová ako loptoš, hovädo sprôstô, takôto, čo je síce krásne slovenské, ale zároveň to pôsobí absurdne. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Emocionálne maximálne vyhrotená melodráma, ako v divadle. Bielik vie, ako narabáť s publikom, čo sa týka práce postáv a rovnako aj s exotickými a divácky príťažlivými kulisami a kostýmami. Aj by sme zabudli, že je to celé akosi vypreparované a hĺbka postáv je nahrádzaná práve expresívnym prejavom hercov. Milovníčki kostýmových jednohubiek so Jeanom Maraisom však budú v siedmom nebi. Takže najväčším kladom tejto historickej drámy je okrem hereckých výkonov dojem, že sa pozeráte na zahraničný film so štedrejším rozpočtom. K záporom radím až príliš pasívne ženské postavy, ktoré navyše nedostanú žiaden priestor. Ďalší so slovenských filmov, pri ktorého sledovaní som si začal uvedomovať, že kedysi veľmi dávno som to videl a začal som sa zabávať spomínaním si na riešenia jednotlivých situácií, kde som sa väčšinou nemýlil. Hold čo sa v mladosti naučíš, alebo si pozrieš, ostane v hlave navždy. ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Bielik si nalinkoval přímo shakespearovské drama a umístil je do historických kulis (byť bez historicky známých osobností). Zkritizovat by se dalo všechno, od scénáře, přes dialogy, dramaturgii, kostýmy, exteriéry. Na všem najdu nejeden chlup, ale celkem vzato to drží a je to náležitě velké, stylové drama. Famózní Müller, naopak podivně zakřiknutý Kvietik. --- V kontextu slovenské filmové tvorby si tenhle film zaslouží náležitou úctu. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Džihád v slovenskom filme sa objavil už v roku 1966 a tiež množstvo slovenských hercov v neobvyklých úlohách Turkov. Rúče slovenské devy sa im predvedú úplne bez, nahota prichádza celkom nečakane a neopakuje sa. Z dávnych dôb si film pamätám ako lepší, než sa mi zdal dnes. Výborné je len obsadenie a výprava, príbeh ma nudil. –––– Ak chceš napríklad znepriateliť dvoch kresťanov, a o to nám ide, postav medzi nich ženu. Hegemónia kresťanstva sa rozkladá v hlúpej monogamii. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (6)

  • Pro natáčení exteriérů štáb navštívil např. Telč, Bratislavu či Stúpavu. (hippyman)
  • Film mal pôvodne vzniknúť v koprodukcii s Juhosláviou, no po povodniach, ktoré v roku 1966 postihli Slovensko, sa z finančných dôvodov viaceré scény napokon nakrúcali v Čechách. (Zdroj: skcinema.sk) (Raccoon.city)

Reklama

Reklama