Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V městečku Tonto zastavil dostavník mířící do Lordsburgu a nabírá cestující. K Lucy Malloryové, která jede za manželem, přistupuje obchodník Peacock, tajemný karbaník Hatfield, a místním ženským mravnostním spolkem z města vykázaní doktor Boone, který více pije než léčí, a slečna Dallasa, která ohrožuje mravopočestnost. Na poslední chvíli ještě nastupuje bankéř Gattewood, který právě vykradl vlastní banku a potřebuje rychle zmizet. Tou dobou se místní šerif dovídá o útěku Ringo Kida (JOHN WAYNE) z vězení a o tom, že má namířeno právě do Lordsburgu, aby si to vyřídil s těmi, kdo jej dostali za mříže. Šerifovi tedy nezbývá, než nastoupit také. To ještě netuší, že Ringo přistoupí cestou. Ale mají vůbec cestující šanci se do cíle své cesty dostat, když musí projet územím, kde zrovna řádí z rezervace prchlí Apači v čele s Geronimem? (Historik)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (101)

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. I přes stáří tohoto westernu jde o Fordův klenot - režií, výstavbou děje, vývojem různorodých charakterů lidí jedoucích v dostavníku, stupňováním napětí. Možná jde o černobílý fim (existuje v i v kolorované verzi), ale charaktery postav jsou celobarevné - z Waynova psance se stává hrdina, ze ctihodného bankéře zločinec, z Mitchellovy opilecké trosky moudrý a oslavovaný doktor, z děvky obětavá ošetřovatelka (C.Trevor), z Carradinova karbaníka gentleman,... Jen ti indiáni zůstávají jednobarevní, i když i to Ford ve svých pozdějších dílech změnil. A taky hudba hodně film dotváří, třeba jen zvukem polnice. Bojová scéna: http://www.dailymotion.com/video/xetxa6_stagecoach-john-ford-1939_shortfilms ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Pomerne vážny, psychologický western. Ford skúma rozvíjajúcu sa spoločnosť, ktorá sa začína hierarchizovať. Ukazuje, že nie majetkom a postavením je človek človekom. Na western z dôb dávno minulých úctyhodný nápad. V protiklade psychologizácie postáv tu stavia chudákov apačov, ktorí sú ako bolo neskôr u Forda zvykom, čisté zlo. Je to škoda, asi za to mohlo štúdio, pretože diváci ešte neboli pripravení na demýtizáciu divokého západu. Dilema medzi 60% a 80%. ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

„Dostavník,” ktorý niekedy v júni, roku 1880, konečne dorazil do Tonta na arizonskom území, aby totižto konkrétne odtiaľto najprv vyzdvihol, a následne snáď i bezpečne previezol 9-člennú skupinu ľudí až do Lordsburgu v Novom Mexiku, pričom taký Ringo Kid nastúpi až o čosi neskoršie, a v podstate by na tom nebolo ani nič extra zaujímavé, ak by im totiž potom neskrížil cestu i samotný náčelník Apačov, to jest posledný vodca indiánskeho odporu proti vláde USA, vlastným menom Goyaałé (v preklade „Ten, ktorý zíva“), alias GERONIMO ! Síce ich bude zo začiatku istú chvíľu sprevádzať aj menšia kavaléria, ale neskôr sa od nich predsa odpojí, odkedy pokračujú už iba na vlastnú päsť. Vzdialenosť predstavuje okolo 325 kilometrov, čo určite nie je zrovna zanedbateľná trasa, keďže už teraz vo veľmi známom regióne Coloradskej náhornej plošiny, sa taktiež nachádza i priestorovo vďačné údolie Monument Valley, kde sa skrátka môžu všetci zgruntu vyšantiť, a to až do totálneho vyčerpania ! Presne tam im skríži cestu obávaný „rebel s príčinou,” čo je asi najslávnejšia filmová sekvencia celých 30. rokov ? Trvá niečo málinko nad 6 minút, kedy sa doslova a do písmena - lámu kopytá koní v šialenej rýchlosti 60 km/h. Doteraz som nepredstavil našich cestujúcich, vskutku naozaj rôznorodú paletu osobností, a tak sotva načrtnem len niekoľko z nich, trebárs opileckého doktora Josiaha Boonea, či sympatickú prostitútku Dallas. Najviac mi sadlo finále v Lordsburgu, kam sa prišiel Kid porátať s bratmi Plummerovcami. Posledných, necelých dvadsať minút pred koncom, je asi z celého filmu jednoznačne najlepších, pretože napätie by sa dalo krájať, a to i napriek tomu, že tušíme, ako skončí... ? / Matka všetkých westernov, alebo zrejme najväčšia inšpirácia pre Orsona Wellesa, keď sa pripravoval na nakrúcanie svojho legendárneho filmu - Občan Kane, tak "hutoril" , že si musel predtým pozrieť Stagecoach neuveriteľných 40 krát, aby si dôkladne naštudoval tie parádne zábery z podhľadu, pri ktorých súčasne uvidíte stropy, čo dovtedy absolútne nebývalo vo zvyku. Nielen John Ford vyobrazoval pôvodných obyvateľov Ameriky, ako „divochov,” čo mi na jednej strane vadí, lebo európski osadníci asi zabudli na to, kto boli skutočnými votrelcami... ? Našťastie to nie je také okaté, ako napríklad vo filme Cecila B. DeMillea, ktorý sa tentoraz zachoval, ako naozajstný debil, keďže v jeho snímku Neporazení z roku 1947, vykreslil „červenokožcov,” ako krvilačných, zvrhlých vrahov a násilníkov ! Trojica scenáristov, to jest Haycox, Nichols a Hecht, chvalabohu nekráčajú v týchto šľapajách. Z Johna Waynea urobil film takú superhviezdu, akou ani nepredpokladal, že sa stane, a pritom pôvodne mal hrať jeho postavu niekto úplne iný ! ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Jestli tenhle ansámblový western napěchovaný vším, co by měl klasický western obsahovat (Monument Valley, Indiáni, přestřelka na ulici), něco brzdí, pak dostavník napěchovaný vším, co před válkou představovaly Spojené státy. Mikrovzorek společnosti Fordovi sice umožňuje charakterizovat Kida jako nezávislého individualistu stojícího mimo zavedené sociální struktury a zároveň rozvést jeho oblíbené téma zrození amerického národa, ale na maupassantovskou komedii mravů nejsou vztahy mezi postavami dost prokreslené a na jejich „vyřešení“ je poněkud neférově užito deus ex machiny v podobě tlupy divošských Indiánů (kteří zde oproti Stopařům nejsou ničím víc než překážkou na cestě k civilizované společnosti). Málo jízlivé melodramatické vsuvky a málo vtipné záblesky fordovského humoru jsou ovšem během dlouhé akční scény zadupány do země nepřehlédnutelnou ukázkou prvotřídní filmařiny. Zadní projekce a exteriérové záběry s kaskadérskými kousky jsou zkombinovány tak obratně, že přechody mezi realistickým a „umělým“ prostředím neruší a sekvence pádí takovým tempem, že Fordovi rádi odpustíte i matoucí překročení osy. Možná je škoda, že ve stínu této velkolepé sekvence zůstává nejen sociálně-kritický rozměr filmu, ale také bravurní režie úvodní části. Ford Přepadení režíruje částečně jako němý film. Vesměs se spoléhá na statické záběry, namísto slov nechává promlouvat pohledy, které si postavy vyměňují a které mají o to výraznější vypovídací hodnotu, že detaily a jinými stylistickými oživeními se ve filmu neplýtvá (uvedení Wayneovy postavy je nezapomenutelné právě díky ojedinělému použití prudkého nájezdu kamery). Každý střih, každá změna velikosti záběru má při Fordově výrazové úspornosti své opodstatnění. Styl k sobě zbytečně nestrhává pozornost, z do hloubky komponovaných záběrů (které měly údajně velký vliv na Občana Kanea) se dozvíme výhradně to, co je třeba pro konstrukci fabule. Přehlednost a srozumitelnost vyprávění působí naprosto samozřejmě, v čemž tkví nejen jedinečnost Fordovi režie, ale také záludnost jejího postihnutí slovy. Zkuste popsat něco neviditelného. Přestože se vám jeho kvality mohou zdát málo nápadné, Přepadení zůstává filmovým mezníkem. Snímkem, který zahájil revival westernového žánru a jednoho béčkového herce strnulých výrazů a sošných póz proměnil v nesmrtelnou filmovou ikonu. 85% ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Klidně to vykecám hned na začátku, finální přestřelka chybí! A to jde prosím pěkně John Wayne sám proti 3. Jízda dostavníkem jinak slušně odsýpá a Apači nakonec taky dorazí, ani nevadí že se na ně delší dobu čeká. John Ford by specialista na westerny a jeho díla by si nějaký ten remake určitě zasloužily. 65% ()

Galerie (86)

Zajímavosti (31)

  • Apačské indiány hráli místní Navahové. (Marek06)
  • John Ford po 10 letech od svého posledního westernu koupil filmová práva na povídku "Dostavník do Lordsburgu" z časopisu Collier's za 2 500 dolarů. (KIT.HL)
  • Film ohromil v té době nevídaným exteriérem Monument Valley. Zadní projekce v akčních pasážích bývala tehdy zcela běžným jevem. (KIT.HL)

Související novinky

Poslední jízda Johna Waynea

Poslední jízda Johna Waynea

11.07.2006

\"Více jak půlstoletí byl John Wayne světem považován za symbol Ameriky jak v morálních standardech, tak ve věcech moudrosti naší společnosti,\" řekl o Johnovi na jeho pohřbu Frank Sinatra a s tím… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno