Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na opuštěné mýtině najde lesní správce (Oldřich Kaiser) ležet bezvládné tělo muže (Ondřej Vetchý). Podaří se mu ho vzkřísit, muž si ale nic nepamatuje. Neví, jak se do lesa dostal ani proč je celý od krve a namísto odpovědí z místa uteče. Správce se vydává za ním a postupně zjišťuje, že muž je zapletený do krvavé msty, kterou možná sám inicioval a v níž důležitou roli hraje jeho čtrnáctiletá dcera (Lucie Šteflová). Kromě toho jsou ve hře čtyři miliony korun, dva uplacení policajti (Igor Chmela, Marek Taclík) a trojice mladíků (Ondřej Havel, Daniel Novák, Václav Vostárek), která rozhodně nemá čisté svědomí. V jednom dni, během několika hodin, tak jeden zločin spojí osudy několika lidí. Nic ale není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, protože hranice mezi pomstou a zločinem je velmi tenká.
V jednom dni, během pár hodin, spojí pomsta osudy několika lidí. Kdo z nich je vrah a kdo oběť? Ondřej Vetchý a Oldřich Kaiser v hvězdně obsazeném thrilleru, který se vám zadře pod kůži. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (435)

kingik 

všechny recenze uživatele

No prosím, když se chce, tak to jde. A pak že u nás neumíme thrillery. Debutující režisér Miroslav Ondruš a spol, nevykonal na divákovi vendetu, ale právě naopak, a ve filmu se sešla celá plejáda talentů včetně nadějného Ondruše, který ukázal, jak umí trefně a maximálně vypjatě udržet divákovu pozornost, aniž by se nějak teatrálně podbízel. Jeho film má přesto nepopíratelný nádech kontroverze. Aby taky ne, když se v něm tři čtrnáctiletí výrostci dopustí znásilnění a následného zabití spolužačky. Ohavný zločin nesmí zůstat nepotrestán. Oko za oko, zub za zub, řekl si otec zavražděné dcery (Ondřej Vetchý) a když policie byla k obvinění tří mladistvých delikventů laxní, vzhledem k jejich trestně právní nezpůsobilosti, on se s nimi mazat nebude a zlikviduje si je sám. Jedno se filmu nedá upřít. Je napínavý a perfektně pracuje se sevřenou atmosférou ke které perfektně dopomáhá lesní prostředí ve kterém se z 80% odehrává. A tím se také odbourává možnost otravného product placementu. V neposlední řadě film skvěle dynamicky odsýpá. Film má ale i své slabiny. Je potřeba přistoupit na jeho logiku a moc se ve filmu nerýpat. Občas se něco v příběhu načne a nedokončí se to nebo se to opomene dokončit. Přece jen někdy je to s pravděpodobností na hranici a mnoho diváků namítne, že tohle by se nemohlo stát, anebo takhle by se to nemohlo stát. V dnešní době se ale vraždí klidně pro pár korun, tak proč by někdo neusiloval o fyzickou likvidaci nezletilých násilníků, potažmo vrahů. Druhou slabinou je jeho vyměklost. Není výjimkou, kdy se několikrát za film naskytne šance na sadistickou scénu, ale upustí se od ní. Více natur pojetí by nebylo na škodu. Třetí slabinu nelze vnímat jako zápor, ale je fakt, že postavy jsou tak negativně vystavěny, že se ani jedné z nich nedá fandit. A to ani doktorovi beroucímu zákon a morální zodpovědnost do vlastních rukou. Tajemno pak ve filmu zastupuje zvláštní postava pajdavého lesního správce ztvárněná brilantním Oldřichem Kaiserem. Ondřej Vetchý a i největší grázl z těch tří Ondřej Havel měly náběh na velmi autentické herecké výkony. Pozadu nezůstávala ani podplacená dvojka policistů Igor Chmela a Marek Taclík. Nakonec jsem rád, že Ondruš se jako debutant nevydal cestou komedie, jak tomu u většiny začínajících českých režisérů bývá, a pustil se u nás do nevděčného žánru thrilleru, kterému nevládneme. Neměl to snadné, ale popasoval se s tím i s přihlédnutím k menším chybám, které lze brát jako začátečnické, velmi zdatně a schopně. Jsem zvědavý, jaký další film od takového talentu, můžu v budoucnu čekat. 90% ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Intenzivně nenápadité využití jistého „kdo-viděl-ví“ exploatačního schématu (stereotypy se týkají zejména zkorumpovanosti policie a zkaženosti mládeže) doplácí na nadbytek lokací, postav i nedůležitých informací (ty podstatné naopak chybějí). Na přímočarou over-the-top žánrovou lahůdku nejde film v žádném ohledu dost do krajnosti a za každým náznakem drsňáctví je cítit póza. Díky dobrým hercům (po studentské předehře doceníte i přehrávajícího Vetchého) jsem film ochoten přijmout nanejvýš jako vícestupňovou psychologickou hru, kdy musíme několikrát přehodnotit svůj názor na to, kdo je lovcem a kdo obětí. Ale ani zde si nejsem jist, znal-li režisér pravidla. 40% ()

Reklama

Spooner 

všechny recenze uživatele

Sympatický a zajímavý pokus o mrazivý český thriller, který ale bohužel skončil někde na půli cesty. První polovina se samotným znásilněním a touhou po pomstě je opravdu výborná, navíc s opravdu excelentním Vetchým. Závěrečná pasáž s Kaiserem a ztrátou paměti se však bohužel minula účinkem a moc nefunguje. V rámci českýho debutu ale rozhodně nadprůměr. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Co k tomu dodat? "MacGuffin" natažený v úvodu na celou hodinu, takže když konečně dojde ke zvratu, není zbylé půl hodiny co dělat. To, že postavy běhají z místa na místo, vyměňují si nespojité hlášky (zato je často opakují), Vetchý pláče, lesem běhá Justin Bieber, k tomu duní Mozart a celé to zavře středoškolsky naivní pointa a Jan Skácel... jako cože? Postavy mají psychologii prvorepublikového snáře (s výjimkou Chmely jsou převážně apatické nebo brečí), děj je v klíčových okamžicích nelogický a prokládaný účelovou "drsností" (která však v besídkovém hereckém provedení rozesmívá). Thriller se prostě nedělá tak, že divákovi na začátku všechno vyzvoníte a pak se jen zoufale pokoušíte ještě něco dodat. Proč asi nikdo nemůže prozradit ani kousek zápletky? Protože Vendeta je tak špatně vystavěná, že jediná nápověda bortí celou konstrukci. Schválně si zkuste celý příběh převyprávět. Jde to jednou větou a ta bude více než surreálná. Ne, tady skutečně žánrovky končí jako Kajínek, T.M.A. nebo Nahota na prodej. Vendeta je lautr ten samý případ jako Viditelný svět - včetně toho, že Štrbova kamera zachraňuje, co se dá (odpad jsem nedal jen díky ní)... P.S.: Ta mladá Hrubešová potěšila. Hraje stejně dobře jako Markéta a pokud se příště při svlékání natočí na kameru, bude to všechno ok. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Zlý a syrový film, při kterém jsem zažíval podobné pocity jako u slavného kriminálního dramatu Chladnokrevně z r. 1967 (Vendeta však na rozdíl od něj není díkybohu natočena podle skutečných událostí). V obou filmech se stane na začátku zločin, který šokuje svou iracionální krutostí a nepochopitelnou motivací pachatelů, přičemž divák je zprvu ponechán v tápání, co se vlastně stalo. Později se oba filmy k průběhu zločinu vracejí a drásavě jej rekonstruují (Chladnokrevně o poznání víc explicitně), zatímco sledujeme, jak se kolem pachatelů stahuje smyčka. Dalším pojítkem obou filmů je absence nějakého morálního hodnocení - oba filmy s dokumentární věrností zachycují sled událostí, které se daly počátečním zločinem do pohybu a které nakonec své pachatele semelou. Pomstě - osobní ve Vendetě i té společenské v Chladnokrevně - je nakonec učiněno zadost a s pachateli se nikdo nemazlí... Na mysl se ale dere strašlivá a nekonečná pachuť z pochybností, zda to celé mělo smysl. Co se stalo, nelze odestát, a oba filmy přesvědčivě dokazují, že instrument msty je dvousečnou zbraní, která se nakonec vždy obrátí proti samotnému mstiteli. Na mysl se zde ostatně hned dere vzpomínka na mého oblíbeného hraběte Monte Crista a spoustu dalších postav ze světa literatury a filmu, které by o pomstě a jejím prokletí mohly jistě dlouze vyprávět. Vendeta je z mého pohledu bezpochyby skvělým filmem, a to nejenom na české poměry. Líbila se mi obzvláště jeho úsečnost a náznakovost, vše je většinou jen lehce naznačeno a kamera se drží decentně opodál, prosta vší voyerské dychtivosti, ke které by téma či některé scény snadno mohly svádět. Po technické stránce nemám výhrady, až na toho podivně zpraseného Mozarta, který u mě vyvolal lehce pozdvižené obočí a tiché zašeptání WTF?! na rtech. Herci samozřejmě famózní - duo Vetchý & Kaiser patří k našim nejlepším hercům a jejich projev na plátně mě skutečně baví. To již bohužel nemohu říct o představitelích dětských rolí, ale přimhuřme oči :) Na to, že je to celovečerní režijní debut Miroslava Ondruše, mohu směle prohlásit, že jsem dlouho neviděl český film, který by na mě tolik zapůsobil svou tvůrčí invencí a celkovou originalitou zpracování. Kdesi jsem se dočetl, že režisér si zde napsal i scénář, což můj obdiv jen umocňuje, byť souhlasím s rovněž jinde vyčtenou výtkou, že Ondruš se zde projevil jako schopnější režisér než scénárista. V řadě momentů mi totiž Vendeta přišla nepřesvědčivá a měl jsem hluboké pochybnosti nad tím, zda by se to celé - navzdory vší té syrové dokumentárnosti - mohlo takto stát. Osobně o tom dost pochybuji a většina příběhu mi přišla bohužel už za čarou uvěřitelnosti. Obzvláště postava Kaiserova lesníka mi přišla skutečně hodně za hranicí čehokoli, čemu jsem ochoten věřit v oné hře, jak by se to asi mohlo stát v reálu. Přesto - u mě osobně - silný divácký zážitek, slabším povahám ale nedoporučuji. Po zhlédnutí na vás může padnout obstojná skepse ze světa, ve kterém žijeme. Jak že to bylo s tím Hemingwayem a vírou v to, že tento svět je nádherné místo a stojí za to o něj bojovat?... () (méně) (více)

Galerie (34)

Zajímavosti (9)

  • Vendeta znamená v italštině krevní mstu. Jedná se hlavně o spor mezi rodinnými klany. (Coldrex)
  • Natáčení probíhalo v lesích nedaleko města Kostelec nad Labe, nebo také na brněnském předměstí Cejl. (Luccy.m)
  • Na place bylo zejména kvůli dětským hercům zakázáno smát se. Aby byl zákaz spravedlivější, zákaz platil pro všechny. (PinokKio)

Reklama

Reklama