Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Jan KlusákHrají:
Ladislav Smoljak, Miloň Čepelka, Jaroslav Weigel, Pavel Vondruška, Genadij Rumlena, Josef Koudelka BergsteinObsahy(1)
V luxusně zařízeném salonním coupé mezinárodního rychlíku cestují tři pasažéři: slavný český policejní inspektor Trachta, průmyslník Meyer, který vyrábí všechno pro zahřátí (kožichy, rum, šamotové cihly), a továrník Bierhanzel, výrobce masti pro houstnutí vlasů. Ve stanici Istanbul přibude k této trojici inspektorův žák, policejní praktikant Jindřich Hlaváček, dokončující svou diplomovou práci o vlakové kriminalistice. Cesta probíhá klidně až do chvíle, kdy továrníka Bierhanzela rozbolí zub. Vlakový steward - jakýsi konduktér pro boháče - přispěchá se šlapací vrtačkou a továrník se po zákroku cítí mnohem lépe. Záhy bolest pomine úplně, neboť Bierhanzel zemře. Takto efektně otevřel Jára Cimrman svou detektivní hru "Vražda v salónním coupé", v níž zúročil své zkušenosti z policejní služby na vídeňské "čtyřce". O jeho kriminální a kriminalistické kariéře nás poučí série fundovaných přednášek, polemizujících s rakouským středoškolským profesorem E. Fiedlerem. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (172)
Těch cimrmanovských kousků, které jsem ještě neviděl, už moc nezbývá - a je to takové malé požehnání, že mám šanci je vidět poprvé, kdy ještě dopředu neznám největší frky a mohu se nechat překvapit. Rovněž zde jsem se několikrát hezky zasmál a velmi dobře se bavil, byť jsou i povedenější hry od této tvůrčí dvojice (trojice?) - za mě solidní nadprůměr. ()
Hra samotná není špatná, docela mě pobavila a některé scénky z ní mi v paměti určitě ještě dlouho zůstanou, ale jen kvůli ní to tentokrát na čtyři hvězdy nevidím, protože seminář je tu tentokrát tak nevtipný a nudný, že jsem ho ke konci musel ke konci až přetrpět. Zasmál jsem se při něm asi jednou a to už ani nevím přesně čemu, asi při ignorování Rumleny, což je jediná scéna, kterou si z tohohle semináře pamatuji ve spíše pozitivním duchu. Slabší seminář jsem zatím u DJC ještě neviděl a natolik mi pokazil dojmy, že je ani hra moc nezachránila. Bohužel. Ale jako celek mě to pořád bavilo víc než Vyšetřování ztráty třídní knihy. Jen teda nechápu, proč u DJC je skoro vždycky jedna z polovin celého představení viditelně slabší než ta druhá... Silné 3* ()
Jedna z těch, nechci úplně říct, slabších, ale pro mě ne až tak zábavných, respektive, svůj potenciál plně využívajících her. V rámci kompletní opětovné projekce DJC bych ji umístil na pomyslném žebříčku níže. I přesto jde pořád o skvělou zábavu, která je svou úrovní jinde, než drtivá většina toho, co dnes kdokoliv v tuzemsku vypotí: -Jindro, jestlipak už se holíš? -Vyšetřující: Holím. (...) -... a tvoje matka? -Matka byla běhna, pane... (Smoljak) ____ 72% (1970) ()
U všech her i seminářů je důležité, v jaké sestavě je představení odehráno.Takže je to houpačka, někdy nadšení, jindy rozpaky.u Smoljaka mi při seminářích vadí, že když se dostane k místu, kde se má publikum zasmát, tak se odmlčí a celé ho zprava doleva očima přejede.Ani jeho smrtka se mi nelíbí, Svěrák je prostě Svěrák.A to platí i pro Trachtu.A Brukner-to byl Hlaváček, Čepelkova parketa je bohužel jinde.A pro bebacka:máš pravdu, hochu, jsem blbec, ale alespoň inteligentní.Ty jsi též blbec, ale úplně vylízanej. ()
Včera jsem na této hře byl Jevíčko v naživo a musím říci, že jak je možná slabší v TV, tak tady i přes účinkování pro mě ne zrovna oblíbeného Vojty Kotka, byl představení naprosto perfektní. Pro mě to byl druhý živák po Blanických rytířích a musím srovnat, že tato hra, především kvůli semináři, byla daleko lepší. Obsazení - Hraběta, Kotek mld, Kotek st. Svěrák, Weigel. ()
Galerie (7)
Zajímavosti (11)
- Názvem i dějem hra připomíná detektivní novelu Agathy Christie „Vražda v Orient Expresu“ z roku 1934. (mnaucz)
- Praktikant Hlaváček je nejoblíbenější rolí Petra Bruknera. (Kulmon)
- Námět na hru dal Jaroslav Weigel. (Kulmon)
Reklama