Reklama

Reklama

Vražda v salónním coupé

(divadelní záznam)

Obsahy(1)

V luxusně zařízeném salonním coupé mezinárodního rychlíku cestují tři pasažéři: slavný český policejní inspektor Trachta, průmyslník Meyer, který vyrábí všechno pro zahřátí (kožichy, rum, šamotové cihly), a továrník Bierhanzel, výrobce masti pro houstnutí vlasů. Ve stanici Istanbul přibude k této trojici inspektorův žák, policejní praktikant Jindřich Hlaváček, dokončující svou diplomovou práci o vlakové kriminalistice. Cesta probíhá klidně až do chvíle, kdy továrníka Bierhanzela rozbolí zub. Vlakový steward - jakýsi konduktér pro boháče - přispěchá se šlapací vrtačkou a továrník se po zákroku cítí mnohem lépe. Záhy bolest pomine úplně, neboť Bierhanzel zemře. Takto efektně otevřel Jára Cimrman svou detektivní hru "Vražda v salónním coupé", v níž zúročil své zkušenosti z policejní služby na vídeňské "čtyřce". O jeho kriminální a kriminalistické kariéře nás poučí série fundovaných přednášek, polemizujících s rakouským středoškolským profesorem E. Fiedlerem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (172)

Godhaj 

všechny recenze uživatele

,,Únor: Odemkl dveře třídy tak, že nešly zamknout.“ Tato hra se mi líbí mnohem více, než film Rozpuštěný a vypuštěný. Asi to je jednak obsazením, a také tím, že hra je nabita více vtipnými místy. Herecky je to nádhera, jen Vondruška je opět o třídu níž, než všichni ostatní. No a nesmělý Hlaváček v podání Čepelky, to je prostě koncert. Úvodní seminář je takový klasický a vždy se u něj pěkně nasměju. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Slyšel jsem na vlastní uši, že steward nikdy neřekl: Eréč piklóš neméči, huňár scépeň kámoš." Tak jsem to slyšel taky, takže je to jinak a vrahem je houslista. To dává smysl, pokud tedy použijeme šrapnel. Ten je zkrátka jedinečný, ale není v tom sám. Je v tom skok přes vyděšeného koně nadél, pátrání v třídních knihách a zejména Vilma, která schovala vyšetřujícímu Hlaváčkovi tužku. Já se tedy přiznám, že dvojici Trachta - Hlaváček mám raději ve složení Svěrák - Brukner, ale tato alternativa je nakonec taky docela erömü. ()

Reklama

honajz2 

všechny recenze uživatele

Hra samotná není špatná, docela mě pobavila a některé scénky z ní mi v paměti určitě ještě dlouho zůstanou, ale jen kvůli ní to tentokrát na čtyři hvězdy nevidím, protože seminář je tu tentokrát tak nevtipný a nudný, že jsem ho ke konci musel ke konci až přetrpět. Zasmál jsem se při něm asi jednou a to už ani nevím přesně čemu, asi při ignorování Rumleny, což je jediná scéna, kterou si z tohohle semináře pamatuji ve spíše pozitivním duchu. Slabší seminář jsem zatím u DJC ještě neviděl a natolik mi pokazil dojmy, že je ani hra moc nezachránila. Bohužel. Ale jako celek mě to pořád bavilo víc než Vyšetřování ztráty třídní knihy. Jen teda nechápu, proč u DJC je skoro vždycky jedna z polovin celého představení viditelně slabší než ta druhá... Silné 3* ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

A zase: PA - RÁ - DA!! Nemůžu jinak, prostě zase plný počet, aneb další důkaz toho, že Smoljak se Svěrákem (hlavně oni dva) jsou prostě géniové. Vynikající detektivka, ve které za zmínku stojí boty Miloňe Čepelky, výslech Vilmy, parádní Genadij Rumlena, který neumí pořádně česky (asi nejlepší postava), Vondruškovy odpovědi (Zběžně a letmo) i prozrazení konce celé detektivky (nezapomenutelný moment). Smoljak byl vynikající, ale něco mi říká, že Svěrák je přece jen v té roli lepší, ale to není třeba řešit. Povedl se i seminář, jeden z nejlepších a vůbec nevadí, že je natažen skoro na hodinu, protože je skutečně velice zábavný a to neustálé strefování se do Vondrušky fakt stojí za to a nemám tomu co vytknout, obzvlášť když to obsahuje horor Chtěla bych ženicha mladého - s kučeravými vlasy. Hra samotná má narozdíl od jiných (a těch lepších) sem tam pár slabších místeček, ale není to nic tragického. Celkem asi "jenom" 98%, ale k téhle hře se určitě brzy vrátím, škoda že Cimrmanových detektivek není víc. ()

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Opět jedna z nejlepších cimrmanovských her. Zažil jsem ji ve dvou verzích - jednou nahranou na gramofonové desce před r. 1989, hrál v ní ještě Vozáb, inspektora představoval Svěrák a Hlaváčka Brukner, publikum bylo normální. Druhá verze je cca o 10 let starší, z DVD, kde hraje inspektora Smoljak, Hlaváčka Čepelka a je to natočeno s publikem naprosto studeným. Samozřejmě že první verze je daleko lepší, rázný mírně cholerický Svěrák se do role nekompromisního vyšetřovatele hodí neskonale lépe než pomalejší melancholický Smoljak, Bruknerova nesmělost je přirozená a okouzlující, zatímco u Čepelky poněkud hraná, přeci jenom on je spíš dominantnější typ a sexuální problematika mu rozhodně není neznámá, jak předvedl v Záskoku a zejména pak ve hře Hospoda na mýtince coby sexuální štvanec, spermon či erektik. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (11)

  • Zdeněk Svěrák v jednom rozhovoru řekl, že prý hry jak stárnou, tak se občas objeví něco, co diváky neúmyslně rozesměje. Zdeněk Svěrák uvedl přímo příklad: „No a když ten Mayer řekne: ‚Říká každému obžalovanému Miloši, to bylo nesnesitelné,‘ tak to v publiku zašumí a to tahle věta v textu je už od premiéry.“ (mnaucz)
  • Praktikant Hlaváček je nejoblíbenější rolí Petra Bruknera. (Kulmon)
  • Přednášku „Krádež arcivévodova šperku“ původně přednášel představitel Stevarda (např. Jaroslav Vozáb, František Petiška a další) a přednášku „Detektiv a básník“ zase původně přednášel představitel Hlaváčka (Petr Brukner nebo Miloň Čepelka). Na počátku 80. let se přednášky vyměnily do podoby, jak známe dnes, protože Stevarda hrál v 80. letech kromě Jaroslava Vozába také Václav Kotek, který moc zkušeností s přednáškami neměl, kdežto Petr Brukner s Miloněm Čepelkou již měli. (mnaucz)

Reklama

Reklama