Režie:
David AyerScénář:
David AyerKamera:
Roman VasjanovHudba:
David SardyHrají:
Jake Gyllenhaal, Michael Peña, Natalie Martinez, Anna Kendrick, David Harbour, Frank Grillo, America Ferrera, Cle Sloan, Cody Horn, Shondrella Avery (více)Obsahy(2)
Pro dva policisty to měla být běžná šichta… dokud se nestali terčem drogového kartelu... V Los Angeles jsou pouliční policisté Brian a Mike nerozluční parťáci – novodobí kovbojové, kteří hlídkují na ulicích v době, kdy latinskoamerické gangy svádějí boj o moc s těmi afroamerickými. Brianovi a Mikeovi se několikrát „poštěstí“ a odhalí šokující obchody s drogami a lidmi. A díky tomu se dostanou do hledáčku mexického kartelu. Podaří se dvojici přátel uniknout z vlivného dosahu vražedného narkobarona? Odzbrojující thriller natočil podle vlastního scénáře americký režisér David Ayer, který měl s kriminálními náměty bohaté zkušenosti (Training Day, Temný stín nad L.A., S.W.A.T. – Jednotka rychlého nasazení, Drsný časy). Tentokrát se však rozhodl vylíčit policejní život z lidské stránky spolu s jeho každodenní rutinou. Nebyl by to ale Ayer, který natočil také akční snímky jako Rychle a zběsile, aby policejní práci neproměnil v dynamickou jízdu. A je to právě bezprostřednost a až nepříjemná blízkost, při níž se cítíme, jako bychom byli přímo účastni pouličnímu dění, jež prostupuje celým vyprávěním. Ať už se to týká rodinné oslavy, klábosení v autě či přestřelek, Ayer s kameramanem Romanem Vasjanovem snímají akci pomocí ručních kamer, objektivů na uniformách či autech, pouličních sledovacích zařízení. Když k tomuto postupu, jenž dnes už dělá kde kdo, přisadíme nezkrášlený prostor ulice jižního Los Angeles (kde Ayer vyrůstal), výsledkem je autenticky působící drama, které je po právu označováno jako jedno z nejlepších svého druhu za poslední dekádu. (Česká televize)
(více)Videa (10)
Recenze (984)
Upřímný film o policejní práci. Ayer to ani jinak než výborně neumí. Série různých zásahů korunovaná finálovým masakrem, chlapácké pošťuchování a rodina. Víc od příběhu nečekejte. Na druhou stranu jsou tu výborně sehraní Jake Gyllenhaal a Michael Peña. Forma prošla pořádnou proměnou. POV záběry přibližují realitu tak jak mají (i když sami moc reálné nejsou) a slouží jako výborně koření pro tyhle Fajitas. Solidní soundtrack taky pomáhá. Za mě plný počet. Jsem následek. Jsem nezaplacený účet. ()
Once upon a time in South Central... Výborná policejní bromance, (věrný?) obraz poměrů v drsnější části L.A. kde se to masí mezi členy LAPD, gangy Bloods a "putos" hispánci / zatím jasně nej zářez od Davida Ayera. Formát ruční kamery a dokumentární efekt reality-TV zde má dokonalý smysl, celá stopáž je jedna velká série zásahů při hlídce a vtahující akce, cool záběrů velkoměsta, parťáckých konverzací a střípků z osobního života. Gyllenhaal & Peña jsou skvělí, jejich zásluhou funguje chemie a emoce... Výjimečně portrét složek tamní policie bez korupce, "zlo" je zde vyloženě pouliční neřád. NY Times moralizuje (x) nad exploatací menšin, zločinu a násilí, což bývá spolehlivá známka kvality :) Druhá projekce, zvyšuji na 5*. ♪♫ ()
Zkouším podumat, zda šlo spíše o náborku k emerickým ostrým hošům, nebo o varování před jejich profesí. Každopádně - podáno to bylo pěknou formou. Vznik scénáře bych si představoval asi tak, že nějaký písmák přeblafnul operátora místní zásahovky a ten mu za odměnu vyblil všechny zajímavé storky z posledních dvaceti let. Rejža vše volně pospojoval a Gyllenhaal se snažil vypadat ještě úchylněji, než je u něj běžné. A na závěr frknul dramaturg i dojemnou chvilku.....mně se to líbilo. ()
Film přepínající mezi POV perspektivou a "klasickým" snímáním z ruky, mezi zaujetím / policajtským sentimentem a odtažitým sledováním podivných týpků, pro něž je služba adrenalinovou jízdou (a značně je poznamenává). Akční scény jsou brilantní a musím přiznat, že jsem už dlouho necítil tak intenzivní napětí (Tropa de Elite?) - kombinace osobní perspektivy a syrové digitální kamery funguje skvěle. Stejně jako všední dialogy obou hrdinů plné LA dialektu a přízemnosti. Horší je to s pokusy o pohled do soukromí, v nichž se POV působí trochu nekoncepčně a rušivě, často jako by spíš mělo zakrývat dost banální fráze. Přitom Patrole nečiní potíže tenhle sentiment několikrát výtečně shodit. Bohužel to lavírování mezi ironií a fascinací se nejvíc podepíše na závěru, který má našlápnuto k velkým věcem, nakonec ale zase polopaticky zopakuje to, co by nepřehlédl ani slepý... Za skvělého Gylenhaala, "nedořešený" motiv viny a několik parádně trefených momentů (závěrečný shoot-out, scéna s prohledáváním baráku "stařeny") hodnotím, jak hodnotím. P.S. Zajímavé by bylo srovnání "způsobů snímání" ve vztahu k tematicky příbuzným Stoneovým Divochům! ()
Film sám o sobě by stál za pěkný hovno, ale i kdyby se v těch hovnech snad něco málo našlo, tak to spolehlivě pohřbívá rozklepaná rádoby dokumentární kamera. Sledovat tohle veledílo bylo pro mě hotový utrpení. Jedinou světlou chvilku jsem objevil asi po půl hodině, kdy zazní zpěv Hope Sandoval, a je tam asi 3-sekundovej (neroztřesenej!!!) záběr na východ slunce. ()
Galerie (59)
Zajímavosti (36)
- Hlavní hrdinovia sa označujú ako „13X13“. Prvá číslica "13" je číslo divízie, čo je divízia Newton umiestnená na adrese 3400 South Central Avenue 90011. „X“ je typ hliadky (odkazuje na „extra hliadku“). A druhá číslica "13" je časť divízie. (zajo91)
- Dej filmu sa trvá 8 mesiacov. (zajo91)
- Většina dialogů v autě mezi Jakem Gyllenhaalem (Brian Taylor) a Michaelem Peňou (Mike Zavala) byla improvizací. (HellFire)
Reklama