Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 172)
Jeden z nejlepších životopisných snímků. Výborně vykreslený život jednoho z největšich géniů opery Wolfganga Amadeuse Mozarta. Skvěle zahraný Tomem Hulcem, ale nejlepší výkon v tomto filmu podává někdo jiný a to F. M. Abraham coby závistiví Antonio Salieri. Všech 8 Oscarů obdržených naprosto po právu. Škoda, že ještě neobdržel Oscara Miroslav Ondříček, protože ten s kamerou doslova kouzlí. Další velké díky patří Theodoru Pištěkovi za jeho geniálně vybrané kostýmy. I když jsem operu nikdy moc nemusel tak věřte, že po tomhle filmu si jí zamilujete. ()
RETRO /// DIRECTOR'S CUT /// ,,NAKOLIK ZNÁTE HUDBU...“...... /// Tříhodinová zpověď Salieriho o noci, která změnila jeho život, o chechtajícím se nemravným stvoření a o tom, jak vznikl plán, kterak ON může zvítězit nad Bohem. Film plný hudby a šílenství (nedoplňujou se náhodou tyhle dvě věci? Co, Ozzy?) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Miluju operu! 2.) Nemám rád operu! /// PŘÍBĚH ***** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ ** ()
"Heee, heeeeee.". Smíchu Mozarta jsem se dost zasmál. "He, heee, hee." Vynikající životopisné drama Amadeus, natočené úspěšným režisérem Milošem Formanem, kvalita se pozná. "He, he, heeee." Na ten smích nelze zapomenout. Stopáž 180 minut se nezdá dlouhá a uteče rychle. ( Hodnocení: 9/10 ) ()
Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Jeden ze 100 nejlepších životopisných filmů - 100 Greatest Biography Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Celosvětově divácky úspěšný film. Drama božského Mozarta a průměrného Salieriho. Albert Einstein řekl: "Nemůžeme ztrácet naději v lidstvo, když víme, že Mozart byl člověk." ()
Jedinečný a po všech stránkách dokonalý Tom Hulce. Od tohoto filmu, když slyším jméno Mozart, tak se mi poprvé vybaví on, jako by skutečně on byl tím slavným Mozartem, který napsal spoustu oněch úžasných skladeb. Ostatně celý film je tak dokonale zpracován, že mi připadá spíše jako dobový dokument, popisující Mozartův život a dílo. Silně na mě zapůsobil i F. Murray Abraham v roli Salieriho, ale přece jen mě více zaujal Hulce. Jeden z nejlepších filmů všech dob. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (117)
- Režisér Forman a kameraman Ondříček natáčeli na filmový materiál s citlivostí 250 ISO. Nově se jednalo o nejcitlivější filmy té doby – předtím se vyráběly pouze s citlivostí 100 ISO. (kriplozoik)
- Určité druhy potravín neboli v Československu k zohnaniu, a tak bol najatý vodič, ktorý každý deň vyrážal za hranice pre čerstvú zeleninu, ovocie a ďalšie potraviny. (Raccoon.city)
- Každý tón, ktorý vo filme zaznel z klavíra, bol skutočný. (srbak)
Reklama