Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek (více)Obsahy(1)
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (727)
Přistrčte ho blíž k ohni, ať mu není zima! A otočte ho, ať se tam nedívá. -Ale on se tam pořád dívá!-Taky byste se díval, kdyby vám hořel barák! Formanova hořká komedie o hasičském bálu, rozkradené tombole, nevydařené volbě miss a krásných, pardon, ošklivých dívkách...Když je viděl italský producent C.Ponti, hrůzou se kácel a chtěl dát od filmu nadobro ruce pryč. V jeho představě byly nádherné české herečky, řekl bych takové, jako třeba Olga Schoberová, a ne typově poněkud méně hezké, jaké vybral Forman. Sžíravá satira je uktuální stále. ()
Nejlepší film Miloše Formana z těch, které vytvořil ještě před odjezdem do zámoří. Zároveň rafinovaná a nepříjemně účinná sarkastická alegorie na reálný komunismus v českém prostředí. Spoustu jedovatých hlášek, humorných situací a skvělého herectví i chytrá filmařina, která Formanovi pomohla prosadit se ve světě. Šoupněte mu tu postel blíž k ohni, ať se ohřeje. Přes nespornou krutost řady scén mám ten film opravdu rád. Zahraniční producent byl svého času zoufalý z výběru dívek pro soutěž královny krásy, ale evidentně nepochopil, že režisérovi šlo o něco úplně jiného. Celkový dojem: 95 %. ()
V žádném jiném českém filmu není tak dokonale a s takovým vtipem zobrazen malý český člověk... A i když je Hoří, má panenko reflexe společnosti deformované komunistickou dobou, kolektivizací a kdoví čím ještě, v základních obrysech je tento film platný stále. Absurdity (ne)všedních situací a krádež jako národní sport tu byli, jsou a bohužel ještě asi hodně dlouho budou. Forman dokázal, že je mimořádným režisérem, a jeho práce s neherci je přímo učebnicová. Navzdory čistě lokálnímu charakteru, dosáhl tento film docela velké obliby i v zahraničí (možná proto, že ta absurdita není zase až tak čistě česká vlastnost) a byl dokonce nominován na Oscara. Měl však dost silnou konkurenci - Truffautovy Ukradené polibky a nakonec zvítězivší Vojnu a mír. Vynikající filmeček v němž se humor mísí s tragikou. Výsledek tohoto koktejlu je nepřekonatelný!! ()
Konečně jsem se dostal k tomu, abych se podíval na něco z toho, co Forman natočil ještě před emigrací. Včera jsem viděl Lásky jedné plavovlásky a tohle mi přišlo o trochu lepší. Je tam rozhodně míň hluchejch míst, ale stejně se nemůžu ubránit dojmu, že oba filmy jsou poněkud přeceňovaný. 65% ()
Pro mě příjemné překvapení! Rozhodl jsem se podívat na Hoří má panenko spíše z povinnosti, abych znal nějakou tu starší českou klasiku, ale musím uznat, že jsem se skutečně bavil. Nejlepší na filmu bylo to, jak i přes své stáří 40 let je stále docela aktuální. Ukazuje typické české pantáty (nebo pandědy?), jak zvládají, resp. nezvládají organizaci společenské akce, ale hlavně ukazuje typickou čekou povahu jak ji dobře známe :) Zejména pěkný a do jisté míry působivý byl závěr, kde vysloužilý požárník pronese pár pěkných slov a přijme prázdný kufřík, jakoby v něm onen dar skutečně byl... A kdo si nenakrad, to musí chápat tak, jakože nic nevyhrál. ... 8/10 ()
Galerie (26)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (42)
- Sekyrka vysloužilého hasiče i korunka královny krásy musely být na pokyn Miloše Formana vyrobeny z kovu naprosto stejné barvy. (JoranProvenzano)
- Film byl spolu s tituly Všichni dobří rodáci (1968) a O slavnosti a hostech (1966) jedním ze tří československých titulů zařazených do oficiální soutěže festivalu v Cannes v roce 1968. Jednalo se o historicky nejsilnější zastoupení československé kinematografie na tomto festivalu. Konání celé akce však nakonec zabránily studentské bouře a květnová stávka francouzských filmařů. (Kubrickon)
- Alena Květová (kandidátka na titul kráľovnej krásy Růženka) ako neherečka pracovala v dobe, keď si ju režisér vybral v Obchodnéj banke. Miloš Forman si dievča vyhliadol na Jílovišti, kde slávila v hoteli Hubertus narodeniny a poslal za ňou fotografa, či by si nechcela zahrať vo filme na čo sa Alena iba zasmiala. Lenže potom z Barrandova zavolali rovno do práce a Alena pochopila, že to nebol len fór. Pozvali ju do filmového klubu, odfotili a naozaj jej dali filmovú úlohu. Hotový film už doma nemala možnosť vidieť, v roku 1968 emigrovala do Švajčiarska. Až o pár rokov neskôr išla v Zürichu na nemeckú verziu, ale originálnu českú verziu už nikdy nevidela. Podobný osud mala aj Olga Blechová (nevybraná kandidátka na titul kráľovnéj krásy) ktorá v dobe natáčania úspešne pôsobila ako speváčka v duete z názvom Irena a Olga ktorá tiež v roku 1986 emigrovala do USA. Oľga a Alena sa v zahraničí pravidelne stretávali a veľmi chceli aby ich ešte raz Forman do nejakého svojho filmu obsadil čo sa nakoniec nepodarilo. (Raccoon.city)
Reklama