Režie:
Justin LinScénář:
Chris MorganKamera:
Stephen F. WindonHudba:
Lucas VidalHrají:
Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson, Michelle Rodriguez, Luke Evans, Tyrese Gibson, Gina Carano, Sung Kang, Gal Gadot, Ludacris, Jordana Brewster (více)Obsahy(3)
Mia a Brian se radují z narození dítěte a oddávají se rodičovským starostem. Miin bratr Dom se probouzí vedle Eleny, bývalé parťačky federálního agenta Hobbse, který šel celé partě po krku. Právě on Doma vytrhne z jeho poklidného života. Kupodivu mu nechce nasadit želízka, ale přichází s nabídkou, která se neodmítá. Hobbs se už dlouho snaží dopadnout bývalého příslušníka speciálních jednotek SEALs Owena Shawa a jeho gang, který svých schopností za volantem využívá k páchání zločinu. V Owenově analyticky chladnokrevném mozku vznikl plán na krádež nebezpečné technologie sloužící k výrobě zbraně hromadného ničení. Je potřeba mu v tom zabránit, proto se Hobbs obrátí na Doma a jeho parťáky s žádostí, aby své schopnosti tentokrát využili ve prospěch něčeho užitečného a protivníka porazili jeho vlastními zbraněmi. Výměnou za pomoc jim nabízí čistý trestný rejstřík pro všechny a možnost vrátit se domů. (TV Nova)
(více)Videa (64)
Recenze (1 355)
Začíná se z toho stávat ryze rodinná záležitost. Tedy pro vysvětlení. Chemie mezi herci je fantastická. Hlášky, gagy i většina dialogů super. Tohle není precizně nacvičený herecký výkon, tohle je přirozená chemie lidí, kteří spolu spolupracují už několik let a tvoří neskutečně sympatický tým. Je to vidět, je to cítit. Improvizace, nikoli strojenost a z toho jsem měl radost největší. Zároveň je dobré si říci, že Rychle a zběsile pomalu spěje do stylu Expendables, protože herecké obsazení stále více bobtná nejen v rolích hlavních, ale i vedlejších (tentokrát Gina Carano). Už víme, že v příštím díle bude Jason Statham, takže nedostatek zajímavých obličejů určitě nebude. Přes to všechno ale není šestka lepší pětky, ani náhodou. Je možná "hladší", velkolepější a s vyšším rozpočtem, ale jedna věc je megalomanie (tank na dálnici) a druhá věc jsou scény, které naprosto postrádají (!!!) logiku a dělají z diváka debila. Likvidace tanku, Diesel superman, 10 kilometrů dlouhá ranvej. A toto nelze tvůrcům tolerovat. Potěší výborný body fight Carano vs Rodriguez v metru, specielně ta dnes už legendární scéna pádu ze schodů (kaskadérsky/kamerově/střihově hmatatelné a procítěné až za roh - strhující práce), pár kvalitně rozbitých aut a výborný zvuk jako takový. Zamrzí ale právě ty nemilé "scifi" prvky, kterými je snímek překrmen. Po pětce je těžké jít někam dál. Určitě se ale nemuselo chodit dál v akci. Mělo to být trochu jiným směrem. ()
JARDAHONBA za body určitě vrněl blahem, jako by si na účet připsal další bod, leč mě tentokráte nechalo Linovo oktanové křepčení nezvykle chladným. Akce sice dosahovala velkoleposti bicepsu „Thora ze Samoi“, ale na rozdíl od pětky s ní nechutně kapal mazlavý olej neživočišné digitálnosti, co fyzikální zákony nepopírá, ale rovnou na ně sere a Pavlu Soukupovi dodává dosud netušená témata do minutek s Besipem. Navíc ten klišoidní bešamel kolem, když zrovna neburácely motory a civilisté stroze neumírali pod pásy tanku, budil subjektivní dojem, že je vše delší, než přistávací dráha při finální akční sekvenci. Jména Statham a Wan mě možná nalákají na sedmičku, ale něco mi říká, že se jim nepodaří splnit můj sen - hodit těm machos a amazonkám kostkový cukr do nádrže.. Apropo, kdyby prezident Zeman půjčil Dieselovi svou pihu, stačilo by už jen lízátko a je tu detektiv Kojak.. ()
Lin narazil na vlastní limity, jelikož mu situace, kdy jde o hrdiny a jejich citové interakce, unikají, čímž si řeže vlastní větev a ve finálním rozhodování nemůže nabídnout víc, než obětavé pohledy a teatrální gesta, což za předpokladu, že nevypaluje žádnou zásadní akční bombu, jen technicky stále brilantní aranžmá, které od minula opustilo jakous takous realitu a vydalo se do sci-fi žánru (navíc bez zásadního highlightu), nutně znamená slušný držťkopád, který nakonec brzdí herecká sestava, kde se všichni do svých rolí zaparkovali způsobem, jakoby se právě pro ně narodili. ()
Přídáme se na druhou stranu zákona a u zpovědi naše hříchy budou navždy odpuštěny. Opravdu šesté pokračování mělo těžkou úlohu překonat výbornou pětku, v to jsem vlastně ani nedoufal, ale opět to byla našlapaná jízda krásných aut a nálož akčních scén na hranici možností. To letiště na konci muselo měřit snad padesát kilometrů ne? :D ()
Vsazení vysokooktanové akce do melodramatického rámce bylo vzhledem ke směřování série a k jejímu pojetí zlodějského týmu jako rodiny zřejmě nevyhnutelné. Melodramatické konvence jsou důvodem, proč film končí až na druhý pokus, proč má problémy s rytmem a proč se postavy řídí mentálními schématy na úrovni tříletých dětí. Rodinná tématika filmu brání v rozběhnutí, neboť po každé větší akční scéně následuje plkání o důležitých hodnotách, kterým je pouze nahrazována důmyslnější zápletka. Jediný, kdo dokáže nápadnou melodramatičnost reflektovat, je hlavní padouch, uvažující ze všech postav filmu nejracionálněji. V kontextu filmu poháněného nelogičnostmi a sentimentem představuje anomálii, která musí být odstraněna. ___ Jasný cíl filmu i přibližný způsob jeho dosažení je představen krátce po nostalgických úvodních titulcích (akcentujících logicky především "parťáckou" rovinu předchozích filmů) a teprve po jeho dosažení dochází k drobné modifikaci nevzrušivě přímočarého vyprávěcího vzorce: Torettova parta vymyslí, jak se dostat Shawovi na kobylku – Shaw je chytřejší a dopadnutí se vyhne, při čem exploduje několik drahých aut a zemře pár anonymních civilistů – Torettova parta vymyslí jiný plán, při jehož realizaci exploduje více drahých aut a zemře více anonymních civilistů... . Namísto postupného rozvíjení motivů a promyšleného dávkování informací jsou karty zbrkle vyloženy na stůl a jde se hlava nehlava za cílem (ani dvě malá "ženská" příběhová překvapení, jedno laciné, druhé hloupé, nijak nezvrátí dosavadní průběh událostí). Film je ještě víc narativně „dezintegrovaný“ než pětka, ale nerušené sledování v relaxačním „standby“ módu neumožňuje – požitek z atrakcí narušují ony často a ve vší vážnosti vedené dialogy. Kruciální problém pak představují samotné akční scény, rozbité množstvím zbytečných střihů a doražené očividnými digitálními triky (jediná automobilová honička z Jacka Reachera je zrežírovaná mnohem přehledněji než libovolná honička zde přítomná). __ Zatímco ženy jsou ve filmu nebezpečné, zrádné, bezbranné, po amnézii nebo pro pohled, mužům byly přisouzeny role neocenitelných ochránců, schopných milenců a excelentních řidičů. Šestý díl Rychle a zběsile je jednou velkou chlapskou pózou, filmem, z něhož je příliš patrná jistota sebou samým a hodnotami, které vyzdvihuje: pokud máte dost peněz, fyzické síly nebo zbraní (ideálně kombinací všeho uvedeného), můžete si dovolit na kohokoliv prakticky cokoliv. Jenom tím nesmíte ohrozit rodinu. Relativizace padoušských a hrdinských rolí skrze sebereflexivní poukázání na podobnost týmů, které proti sobě stojí (a jejichž členové se spolu utkají víceméně dle toho, jak je Roman spáruje), je nakonec jenom další z falešných gest, jimiž se Lin snaží zastínit skutečnost, že tentokrát vsadil na velké svaly, prázdné fráze a nabubřelou rétoriku více, než kolik je stotřicetiminutová žánrovka schopna unést. Nepopírám, pořád je to pleasure, ale po pětce, jejíž testosteronová přepálenost byla ještě vcelku přijatelná, mnohem více guilty. 70% () (méně) (více)
Galerie (88)
Zajímavosti (63)
- Během natáčení na Tenerife bylo využito přibližně 150 aut, 4 tanky a 400 komparzistů. (virus10)
- Když Hobbs (Dwayne Johnson) vytáhne zbraň na velitele NATO na základně ve Španělsku, nenatáhne kohoutek, přesto se zvuk natažení ozve. (Axarus)
- Scéna s obřím letounem An-124 je přinejmenším přitažená za vlasy. Letoun dokáže vyvinout tah 229,5 kN na každém motoru a je tedy nemožné, aby ho dva silné automobily byť jen silně zbrzdily. Proražení čumáku sportovním automobilem bez vážnějšího poškození je v podstatě nemožné - nákladový prostor je oddělen dvoudílnou sklopnou rampou, za kterou se navíc nachází podvozek letounu a přepážka s meteoradarem. (Foxhound#1)
Reklama