Režie:
Miloš FormanKamera:
Anastas N. MichosHrají:
Jim Carrey, Danny DeVito, Courtney Love, Paul Giamatti, Vincent Schiavelli, Leslie Lyles, Peter Bonerz, Eva Jeníčková, Richard Belzer, Michael Kelly (více)Obsahy(1)
Andy Kaufman byl označován za nejnápaditějšího komika, mistra v provokování obecenstva, který dokázal vyvolat bouře smíchu, úplné ticho i skutečné slzy. Měl obrovskou popularitu a slávu. Již v mladém věku ho však postihla nevyléčitelná choroba. Ve filmu "Muž na Měsíci" spojili své síly a schopnosti tři z nejúspěšnějších osobností v oblasti současného filmu - Oscary ověnčený režisér Miloš Forman, úspěšný producent a herec Danny De Vito a komediální superhvězda Jim Carrey. Filmový příběh zachycuje divokou a zábavnou jízdu Andyho životem - od prvních důležitých chvil až po smutný konec (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (853)
Odlehlost námětu i vzdálenost od toho typu komiky a humoru, kterou protagonista této mimořádně zdařilé filmové biografie během svého pozemského života prezentoval, jsou tím nejcennějším, co do tohoto svého skutečně amerického - a nikoliv českého - díla Forman vložil. Úspěšnost filmu určitě ovlivnila i volba hlavního představitele. Podobně jako v případě EDITH PIAF Cotillardová, tak i zde Carrey předvedl výkon, jehož výsledkem je nejen dokonalá rekonstrukce života mimořádného amerického umělce, ale současně i vytvoření jevu, který žije a existuje do značné míry nezávisle na životě a odkazu své předlohy. Myslím, že je to to nejhezčí, co se o tomto žánru, ale i filmu dá říct. Je to víc než kompliment. Je to skutečný hlubosklon. ()
Já blázen tenhle film asi rok odkládal, protože jsem se místo toho, abych věřil Formanovi, zalekl nepříliš lákavé dvojice Carrey a DeVito a námětu o komikovi, kterého neznám. Ale tak co, vždycky je příjemné být překvapen a nadšen filmem, od kterého byste to v životě nečekali. Vtipná a dojemná pecka. ()
Jen suché konstatování: Měl jsem tu u toho filmu dvě hvězdy z doby asi kolem r. 2007, kdy mi bylo mírně přes dvacet. Letos jsem se podíval znova a přihazuju další tři. Film, který stojí na střihu. Jedna z nejlepších střihačských prací, co jsem kdy viděl. Film natočený tak, aby se stříhal sám. Forman musel mít ten rytmus během natáčení v hlavě. Byl to muzikant. ()
Ta nesmírná zvláštnost a podivnost celého snímku mi spíše hodně vadila, než aby mi všechno zpestřila a prohloubila. Ono po filmařské stránce se tomu asi opravdu nic moc vytýkat nedá, Miloš Forman je stále režisér pár excellance a podařilo se mu stvořit snímek, který rozhodně donutí k silnému zamyšlení, což já určitě hodně oceňuji. Navíc Jim Carrey byl do role perfektně obsazený a to, že jeho postavu mohl ztvárnit třeba Kevin Spacey, mě vůbec nemrzí. Tohle byla prostě role jen pro Carreyho a pro nikoho jiného, a on se jí také zhostil naprosto vyjímečným způsobem. Teď už ale všechno dobré končí, protože svým těžce pochopitelným prolínáním fikce a skutečnosti u mě film postupně ztrácel sympatie, Andyho televizní výstupy mi připadaly strašně zvláštní a absurdní a těch 118 minut se naplnilo spíše za zdvořilého a tlumeného potlesku, než za nadšených a nekončících ovací. Čekal jsem určitě víc, ale že by mě Muž na měsíci nějak výrazně zklamal, to se také říci nedá. 65% ()
Galerie (48)
Zajímavosti (36)
- Miloš Forman se po dlouhém výběru nakonec pro hlavní roli rozhodoval mezi Edwardem Nortonem a Jimem Carreym. Ve finále nechal rozhodnutí na studiu. (don corleone)
- V drobných rolích se objevili i skuteční George Shapiro (ve filmu Danny DeVito), Bob Zmuda (Paul Giamatti) a Lynne Marguilies (Courtney Love). Shapiro ztvárnil majitele klubu, který Andyho (Jim Carrey) propustí, Zmuda producenta, který se s Andym popere a Margulies se objevila v davu na Andyho pohřbu. (GudMen)
- Severoamerické tržby byly 34,6 milionu amerických dolarů, celosvětové pak 47,5 mil. (NIRO)
Každý, kdo to myslí s profesionální komikou vážně by měl alespoň orientačně znát jméno Andy Kaufman. I přesto, že sám Kaufman se za komika nepovažoval a preferoval označení za zpěváka a tanečníka. Kaufman sázel na provokativní humor, vystřídal ve své komické kariéře několik rolí (především Tonyho Cliftona) a když oznámil, že se jeho čas na světě chýlí ke konci, mnozí to opět brali jako nevkusný vtip, přesto byla pravda tentokrát jinde. Životopisu tak významné osobnosti se přitom mohl chopit jedině osvědčený tvůrce a tak specifického komika mohl ztvárnit pouze jiný specifický komik. A výsledné kombo Miloš Forman/Jim Carrey ve výsledku společně je zodpovědné za nejlepší možný biopic, který o Andy Kaufmanovi mohl vzniknout. Muž na měsíci je geniální v tom, že je stejně tak nevyzpytatelný jako byl samotný Andy Kaufman. To dokazuje už samotný úvod, který by absurditou, lehkou provokací a především neobvyklostí chtěl reflektovat samotného Kaufmana. Muž na měsíci už na samotném počátku dokáže vtáhnout a naznačit, že nás rozhodně nečeká klasický biopic, ale krom působivého příběhu Andyho Kaufmana též představuje pohled na showbyznys a účel umění, ukázku toho, že plnění si snů má svá ale a i to, že nesmrtelnosti jde přeci jen v jisté formě dosáhnout. Jim Carrey sám prohlásil, že toho má se skutečným Andy Kaufmanem vlastně společného docela dost. Při natáčení Muže na měsíci se poté Carrey nesmířil s tím, že by si Kaufmana pouze zahrál. Carrey se chtěl totiž v rámci natáčení do Kaufmana kompletně převtělit. Hvězda Ace Ventury, Masky či Blbého a blbějšího se tak zcela pohltila do Stanislavského metody, při natáčení slyšel pouze na jméno Andy Kaufman, choval se přesně jako Andy Kaufman, kdy tím všechny včetně Formana doháněl k šílenství a sám Carrey měl ještě kratší dobu po natáčení problém s uvědoměním si vlastní identity. Společně s Truman Show či Věčným svitem neposkvrněné mysli je Muž na měsíci tak dodnes úkazem toho, že je hřích Carreyho škatulkovat pouze jako komediální herce a je nutné uznávat ho i jako herce charakterního. Právě v případě Muže na měsíci je ovšem záhada, jak moc skutečně Carrey Kaufmana hrál a jak moc se Kaufmanem stal. Peklo při natáčení ovšem výsledně dodalo dost možná nejsilnější výkon herecké legendy s gumovým obličejem v celé jeho kariéře. Muž na měsíci dokáže být zábavný i smutný, kdy se Forman utvrdil jako mistr ve vyváženosti a především vyprávění. V jeho rukách se biopic Andyho Kaufmana proměnil v biopic muže, na kterého jde po vzoru Larryho Flynta z Lid versus Larry Flynt vrhnout různé pohledy od totálního obdivu přes totální nenávist. Tehdy už 66-letý Miloš Forman navíc dokázal Muže na měsíci natočil s naprostou energii, která je hodna právě biopicu někoho jako Kaufman. V rámci 2 hodin je poté odvyprávěn celistvý příběh nepochopeného génia i dost možná skutečně trochu pošuka v jedné osobě, jehož kariérní směřování nepřestává být vtahující a fascinující a je především fascinující pozorovat, jak se z Andyho Kaufmana pomalu více a více vykresluje vizionář, který nejen předběhl dobu, ale i v jistých ohledech nastavil trendy. A fascinující byl i v tom, že byl jeho život stejně nevyzpytatelný jako on sám. Carrey v roli svého idola skutečně dokázal projevit zcela novou tvář, kdy byl navíc obklopen i bravurními posilami ve vedlejších rolí. Danny DeVito jako Kaufmanův agent George Shapiro, Paul Giamatti jako Kaufmanův přítel Bob Zmuda či Courtney Love jako Kaufmanova vyvolená Lynne. Zároveň skutečně Muž na měsíci nemá ustálenou podobu, dokáže být za pochodu stejně neodhadnutelný jako Kaufman/Carrey a člověk má v průběhu vlastně pocit, že kdyby Kaufman skutečně žil (v případě, že jeho údajná smrt přeci jen není součástí nějakého velkého vtipu), s Formanovým zpracováním jeho příběhu by byl naprosto spokojený a pochválil by přitom i Carreyho, pro kterého byl Kaufman vzorem. Muž na měsíci skutečně dokáže za pochodu klamat či překvapovat podobně jako Kaufman ve své největší formě a výsledkem je tedy biopic, který zcela ztělesňuje ikonu, o které vypráví. A jde tak vnímat nejen jako film, ale i bravurně vystavěný pomník, který patří mezi ty největší filmové klenoty, které zakončili 20. století. Muž na měsíci tak ve finále nejen funguje jako ukázka Carreyho charakterního herectví, ale také ukázka mistrovského talentu Miloše Formana. Biopic, který má mnoho vrstev, dokáže reflektovat samotného Andyho Kaufmana a dodat jednoduše film, který by nejspíš dokázal uspokojit i samotného Kaufmana. Nebýt Goyových přízraků by v roce 1999 Miloš Forman ukončil svojí režijní kariéru na vrcholu..... () (méně) (více)