Režie:
James WongKamera:
Robert McLachlanHudba:
Shirley WalkerHrají:
Devon Sawa, Ali Larter, Kerr Smith, Kristen Cloke, Roger Guenveur Smith, Daniel Roebuck, Chad Donella, Seann William Scott, Tony Todd, Amanda Detmer (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Sedmnáctiletý americký středoškolák Alex Browning se chystá na školní výlet do Paříže. Má však neblahé tušení, které sílí každým okamžikem až do nástupu do letadla. Těsně před odletem má děsivou vizi, v níž si vymění místo se spolužačkou a krátce nato letadlo při startu exploduje. Když ho pak spolužačka opravdu požádá, aby si s ní místo vyměnil, propadne panice a snaží se ostatní přesvědčit, aby stroj opustili. Popere se kvůli tomu se spolužákem Carterem a je nakonec z letadla vyveden i s ním a jeho přítelkyní Terry. Vystoupí také nejlepší kamarád Tod, samotářská Clear Riversová, která jeho předtuše uvěří, a učitelka Valerie Lewtonová, aby na ně dohlédla. V hale se navíc setkají s Billym Hitchcockem, který se opozdil. Vzápětí se stanou svědky katastrofy, když letadlo krátce po startu opravdu exploduje. Alex se doma zhroutí, a to ještě netuší, že smrt s nimi nemá vyrovnané účty. Krátce po tryzně za oběti neštěstí totiž zahyne při bizarní nehodě v koupelně Tod a Alex si uvědomí, že i on smrt vytušil podle různých znamení. S Clear se vloupe do pohřebního ústavu, kde je přistihne zřízenec Bludworth, jenž tvrdí, že podle původního plánu měli všichni zahynout v letadle. Protože unikli, má pro ně smrt nový plán. (TV Nova)
(více)Recenze (768)
Je to vynikající horor. Z úvodní scény, které předchází pád dopravního letadla, mrazí a pocit mrazení prakticky pomine až se závěrečnými titulky. Pocit strachu z neviditelné Smrti je zde daleko intenzívnější, než kdyby to byla nějaká vyzáblá stařena s kosou na rameni. Režie Jamese Wonga je dokonalá a vhodně se doplňuje se zajímavým, nápaditým a originálním scénářem. Devon Sawa v hlavní roli se své role zhostil dokonale. Jedná se zkrátka o jeden z nejpovedenějších hororů zpočátku nového tisíciletí. Další díly spíše opakovaly, variovaly stanovené schéma. ()
Na tohle jsem už asi krapet starý. Opravdu si myslíte, že pokud smrt (pokud tedy existuje jako nějaká vyšší moc) chce někoho zabít, shodí střešní tašku na balkon, tam rozbije květináč, ten spadne na kočku, ta mňoukne a vyleká důchodkyni, ta máchne holí a shodí žehličku, ta propálí koberec, ten zapálí dům, k tomu přijedou hasiči a uhasí jej, pak se však o zapomenutý neuklizený střep na silnici řízne do nohy teenager a umře na otravu krve? Já tedy ne. Celou partičku si mohla smrt vychutnat stokrát - mrtvicí počínaje.. Nemusela kvůli tomu měnit atmosférické vlivy či vyhazovat do povětří monitory od PC a celé baráky. No, jako námět to bylo vcelku originální, ale ty katastrofické jevy, které každé úmrtí provázely byly děsně přehnané. Celé mi to připomnělo moji dávnou hru na PC, kde jsem musel pomocí kovové kuličky jíž jsem dal počáteční impulz rozpohybovat celou škálu hejblátek a tím jí dostat na druhý konec mapy. Tuhle hru by dle tohohle filmu smrt s přehledem dohrála do konce a na ten nejobtížnější level !!! Pád Jumba 747 byl good. Tím ale končím. U mne je to jen za dvě zhaslé svíčky. * * ()
Málokterý ze slasherů 70. a 80. let se může pochlubit takovou nápaditostí a vtipem jako jejich epigoni z let devadesátých VŘÍSKOT a NEZVRATNÝ OSUD. Místo toho, aby jste se před každou smrtí (která nakonec kolikrát ani nebývala ukazána nebo byla trestuhodně odbyta) tři až pět minut nudili při tzv. čekání na vraha (postava, která má umřít se při něm nic netušíce sprchuje, jde do ledničky, odněkud na ni vyskočí kočka atp., vrah se zatím potuluje někde okolo a celé to má být jakože napínavé), v NEZVRATNÉM OSUDU se po celou dobu tohoto čekání okolo oběti zlověstně "stahují mračna" v podobě pomalu se splétající sítě smrti, což vás udržuje v stupňujícím se napětí, korunovaném vynalézavými a brutálními mordy. A funguje tam i aura městské legendy. ()
Je třeba přehlédnout přepísknuté herectví některých zúčastněných a okaté dialogy, které se občas snaží vytvářet jakousi sugestivnost a jindy zase vzdávají čest kdejaké béčkové slátanině. Někdy u scény s hrobníkem vám totiž dojde, že to tvůrci nemyslí vážně... Nezvratný osud je především neskutečně vtipně provedený slasher, s nahuštěným scénářem a odpovídající stopáží. ()
Já nějak nevím, půlku filmu jsem se bavila tím, že jsem si domýšlela, co se stane (častokrát správně) a bavila se nad hovadinami toho, co se na plátně zrovna děje. SPOILER: Navíc čekala jsem, že půjde o napínavý thriller a dočkala jsem se hry o to, kdo dřív zemře drastičtější, krvavější a kurióznější smrtí (musím říct, že vyhrála asi slečna učitelka). KONEC SPOILERU. Šikovnější režisér a scénárista by z tohoto námětu podle mě dokázali vytěžit mnohem víc, protože ten nápad sám o sobě je naprosto výborný. Bohužel ale zpracování se moc nepovedlo, takže vznikl průměrný předvidatelný film s průměrnými herci. Konec byl sice podle mého gusta, ale bývalo by bylo lepší, kdybych ho neuhodla několik okamžiků předem. Suma sumárum: nevyužitý potenciál. ()
Galerie (78)
Photo © 2000 New Line Cinema
Zajímavosti (47)
- Žena na letišti říká Alexovi (Devon Sawa), že čas odletu 9:25 má stejná čísla jako jeho datum narození – 25. 9. Alexovo místo v letadle má číslo 25 a je v řadě "I", což je 9. písmeno v abecedě. (TaNya_)
- Clear Rivers (Ali Larter) byla pojmenována po asistentovi scénáristy Glena Morgana a režiséra Jamese Wonga. (Chatterer)
- Exteriéry domu paní Lewtonové (Kristen Cloke) byl postaveny za pět dní. Obyvatelé Vancouveru nechtěli, aby ho filmaři vyhodili do povětří, protože si mysleli, že je to pěkný dům. (Chatterer)
Reklama